potjandorie een kokende motor
potjandorie een kokende motor
vanmiddag in de file op de Gordelweg (010) en daar zag ik stoom onder motorkap vandaan komen. koelvloeistof stond op 'maar'op 90 graden. kappa aan de kant, kap open, vuldop was eraf en sloten water op het wegdek.
bijgevuld met 1 liter koelvloeistof, gelukkig zonder file naar huis en daarna nog eens 2 liter water bijgevuld.
vraag me toch af waarom de vloeistof zo snel weg was. zou dat alleen komen door een open expansievat?
of is er meer aan de hand?
bijgevuld met 1 liter koelvloeistof, gelukkig zonder file naar huis en daarna nog eens 2 liter water bijgevuld.
vraag me toch af waarom de vloeistof zo snel weg was. zou dat alleen komen door een open expansievat?
of is er meer aan de hand?
Jan Freie
Lancia Y10 1993
Lancia Y 1998
Lancia Lybra SW 2,0 2003
Lancia Y elefantino rosso 1998
Lancia Kappa coupé 1998
Lancia Prisma integrale 1987
Fiat Multipla 1999
Lancia Dedra SW 1,8 1996
Lancia Fulvia coupé 1e serie 1,3 1969
Lancia Flavia berlina 1e serie 1,5 1965
Lancia Y Kaleidos 1997
Lancia Gamma berlina 2e serie 2,5 1987
Lancia Fulvia coupé 1e serie 1,2 1967
Autobianchi A112 1985
Lancia Y10 1993
Lancia Y 1998
Lancia Lybra SW 2,0 2003
Lancia Kappa coupé 1998
Fiat Multipla 1999
Lancia Dedra SW 1,8 1996
Lancia Y Kaleidos 1997
Autobianchi A112 1985
Re: potjandorie een kokende motor
2 scenario's mogelijk ;
* 1 : vuldop stuk waardoor overdruk-regeling niet meer werkt ; dan is een nieuwe vuldop + goed bijvullen / ontluchten afdoende ...
* 2 : overmatige druk in je koelsysteem door 'gaslekkage' in je koelsysteem ( lek in koppakking ), de druk wordt dan dermate hoog dat je vuldop er 'afgeblazen' wordt ...
*** check allereerst of je koelfan wel aanslaat bij temp > 90 gr
*** monteer een nieuwe vuldop en check regelmatig of je geen koelvloeistof verliest / en hoe je olie eruit ziet
.
* 1 : vuldop stuk waardoor overdruk-regeling niet meer werkt ; dan is een nieuwe vuldop + goed bijvullen / ontluchten afdoende ...
* 2 : overmatige druk in je koelsysteem door 'gaslekkage' in je koelsysteem ( lek in koppakking ), de druk wordt dan dermate hoog dat je vuldop er 'afgeblazen' wordt ...
*** check allereerst of je koelfan wel aanslaat bij temp > 90 gr
*** monteer een nieuwe vuldop en check regelmatig of je geen koelvloeistof verliest / en hoe je olie eruit ziet
.
Intensa SW 2002 ... Grigio Fontana
de oorzaak van de kokende motor...
Koen,
ik heb je raad opgevolgd.
De motor stationair op laten warmen vanmiddag en gekeken of de fan aan zou slaan. 70-80-90-100 en bij 105 maar uitgezet. Geen fan die aansloeg
Dat was dus de oorzaak!.
Wat kan het zijn?
- de sensor (waar zit die eigenlijk?)
- het electromotortje van de fan is op
- of een draadbreuk ergens
Dat wordt dus doormeten.
ik heb je raad opgevolgd.
De motor stationair op laten warmen vanmiddag en gekeken of de fan aan zou slaan. 70-80-90-100 en bij 105 maar uitgezet. Geen fan die aansloeg
Dat was dus de oorzaak!.
Wat kan het zijn?
- de sensor (waar zit die eigenlijk?)
- het electromotortje van de fan is op
- of een draadbreuk ergens
Dat wordt dus doormeten.

Jan Freie
Lancia Y10 1993
Lancia Y 1998
Lancia Lybra SW 2,0 2003
Lancia Kappa coupé 1998
Fiat Multipla 1999
Lancia Dedra SW 1,8 1996
Lancia Y Kaleidos 1997
Autobianchi A112 1985
Lancia Y10 1993
Lancia Y 1998
Lancia Lybra SW 2,0 2003
Lancia Kappa coupé 1998
Fiat Multipla 1999
Lancia Dedra SW 1,8 1996
Lancia Y Kaleidos 1997
Autobianchi A112 1985
Re: de oorzaak van de kokende motor...
meestal is er dan inderdaad sprake van slechte verbindingen en/of een defect thermocontact of sensor
ik weet niet exact hoe de schakeling bij een kappa ( 5 cyl ?? ) in elkaar zit
** bij een thermocontact, dat meestal in je radiateur zit kun je de stekker doorverbinden om te testen of het thermocontact stuk is
** bij de ingewikkelder schakeling is de aansturing meestal via een sensor op of nabij het thermostaathuis
misschien even een belletje naar bijv Martin Beuk ??
overigens mag de vuldop van je expansievat er niet zomaar afkomen, dus ik zou in elk geval ook een nieuwe vuldop kopen en voorlopig even in de gaten houden of je geen koelvloeistof blijft verliezen ...
succes
.
ik weet niet exact hoe de schakeling bij een kappa ( 5 cyl ?? ) in elkaar zit
** bij een thermocontact, dat meestal in je radiateur zit kun je de stekker doorverbinden om te testen of het thermocontact stuk is
** bij de ingewikkelder schakeling is de aansturing meestal via een sensor op of nabij het thermostaathuis
misschien even een belletje naar bijv Martin Beuk ??
overigens mag de vuldop van je expansievat er niet zomaar afkomen, dus ik zou in elk geval ook een nieuwe vuldop kopen en voorlopig even in de gaten houden of je geen koelvloeistof blijft verliezen ...
succes
.
Intensa SW 2002 ... Grigio Fontana
Ik zou direct naar Martin Beuk of Leo Arendse rijden, die heeft in 10 minuten bekeken wat het probleem is.
En dat gaat je echt de kop niet kosten.
Als je de oorzaak weet kun je alsnog beslissen of je de reparatie zelf doet of laat doen.
Succes
En dat gaat je echt de kop niet kosten.
Als je de oorzaak weet kun je alsnog beslissen of je de reparatie zelf doet of laat doen.
Succes
NIEUW Kappa Berlina 2.4, ex-Kappa SW (01), ex- Kappa SW (98), ex-Dedra, ex- Fiat cinquecento en ex-Fiat seicento 1100 hobby bezitter
Jan,
Het zal wel 1 van de relais zijn !! Onder motorkap zwarte zekeringkast achter linker koplamp. Daar zitten 2 realis ( zwart ) die regelen stand 1 en stand 2 . Stand 1 zal wel kapot zijn dan komt stand 2 veel te laat en kookt ie. ff relais openmaken en zelf indrukken als de standen dan wel werken is/zijn het de relais en zo niet dan miss aansluiting bij ventilator !
Gr.Martin
Het zal wel 1 van de relais zijn !! Onder motorkap zwarte zekeringkast achter linker koplamp. Daar zitten 2 realis ( zwart ) die regelen stand 1 en stand 2 . Stand 1 zal wel kapot zijn dan komt stand 2 veel te laat en kookt ie. ff relais openmaken en zelf indrukken als de standen dan wel werken is/zijn het de relais en zo niet dan miss aansluiting bij ventilator !
Gr.Martin
-
Ga er maar vanuit dat je voorschakelweerstand kapot is (doorgeroest). De voorschakelweerstand zit in de kunststof omranding van de ventilator geschroefd. Er gaan een paar draden naar toe. Het is mij een paar maanden geleden niet gelukt om hem door te verbinden, dus er zit niets anders op dan om hem te vervangen. De dealer had hem niet op voorraad, maar dacht dat de levertijd een paar dagen was.
Ik had geen paar dagen, dus die van mij komt uit een donor, moet hem nog vervangen door een nieuwe.
In ieder geval vind je hem snel, en als je hem demonteert zie je gelijk of er sprake is van een defect. Wat moeilijker te achter halen is of je al schade in de motor hebt door je korte oververhitting. Ik had ooit een korte oververhitting in mijn Thema 16V, en daarna altijd olieverbruik, dus schade,
Ik had geen paar dagen, dus die van mij komt uit een donor, moet hem nog vervangen door een nieuwe.
In ieder geval vind je hem snel, en als je hem demonteert zie je gelijk of er sprake is van een defect. Wat moeilijker te achter halen is of je al schade in de motor hebt door je korte oververhitting. Ik had ooit een korte oververhitting in mijn Thema 16V, en daarna altijd olieverbruik, dus schade,
-
Wat Martin zegt kan heel goed.
Bij mijn V6 zit tussen de linker koplamp en de radiateur een soort van schakelweerstand, deze zet de eerst en de tweede
stand van koelventilator aan, bij mij was deze op de aansluitingen helemaal vergaan dus heb ik daar nieuwe kabelschoentjes opgezet het ding schoongemaakt met remmenreiniger en bij was toen het probleem opgelost. Weet alleen niet of dit bij de 5 cilinders hetzelfde is maar je kunt altijd even kijken.
Dat een koelvloeistof dop eraf springt is natuurlijk niet goed maar in dit geval wel fijn anders had je misschien ergere schade gehad door de hoge druk in het koelsysteem!
Succes,
Jan
Bij mijn V6 zit tussen de linker koplamp en de radiateur een soort van schakelweerstand, deze zet de eerst en de tweede
stand van koelventilator aan, bij mij was deze op de aansluitingen helemaal vergaan dus heb ik daar nieuwe kabelschoentjes opgezet het ding schoongemaakt met remmenreiniger en bij was toen het probleem opgelost. Weet alleen niet of dit bij de 5 cilinders hetzelfde is maar je kunt altijd even kijken.
Dat een koelvloeistof dop eraf springt is natuurlijk niet goed maar in dit geval wel fijn anders had je misschien ergere schade gehad door de hoge druk in het koelsysteem!
Succes,
Jan
ex Lancia Kappa 3.0 sw aut. WIT squadra bezitter
Nu Alfa 166 2.5 V6 Azzurro Nuvola
-
Verdorie, is Jan Willem me net voor.

ex Lancia Kappa 3.0 sw aut. WIT squadra bezitter
ik ga straks aan de slag en laat weten wat ik gevonden heb. bedankt alvast voor alle tips
Jan Freie
Lancia Y10 1993
Lancia Y 1998
Lancia Lybra SW 2,0 2003
Lancia Kappa coupé 1998
Fiat Multipla 1999
Lancia Dedra SW 1,8 1996
Lancia Y Kaleidos 1997