Daar is het alternatorlampje terug :X

Electronische ontsteking
CD's met documentatie voor: Fulvia Flavia Flaminia
TVD

Daar is het alternatorlampje terug :X

Unread post by TVD »

Deze week floepte het alternator-lampje terug aan :-(

Een aantal maanden geleden heb ik om die reden mijn alternator laten reviseren + is batterij vernieuwd.
De laadspanning was toen ongeveer 13,5V, alternatorlampje lichtte niet meer op.

De laadspanning is nu 12,8V en blijft vrij stabiel. Als ik meerdere verbruikers inschakel blijft de spanning rond 12,2V hangen.
Ik heb een nieuwe Ducellier regelaar (type 8371) geplaatst, maar het resultaat blijft hetzelfde.
Tussen de spanningsregelaar en de alternator zit geen kabelbreuk, de massaverbinding is goed (stekkerverbindingen vernieuwd).

Iemand suggesties? Betreft Fulvia coupé 3de serie.

Alvast bedankt.
Bert Ewalds

Re: Daar is het alternatorlampje terug :X

Unread post by Bert Ewalds »

Hallo,
"tussen de spanningsregelaar en de alternator zit geen kabelbreuk........."

Hoe heb je dat vastgesteld? met een weerstandsmeting met je multimeter?
Zo ja dan kan je mooi de mist ingaan!

Als je zo'n voedingsdraad met een multimeter doormeet, en er zijn nog maar pakweg 10 van de ca 1000 koperdraadjes heel,dan meet je keurig een paar Ohm
dat komt omdat je multimetertje er maar een heel klein stroompje doorstuurt
Komt er echter een bak amperes door vanaf je alternator, dan wordt het een heel ander verhaal als je kabeltje half of driekwart door is, je verliest een aantal volts doordat de kabel een te hoge weerstand heeft

Hoe kom je er achter
Pak een dik stuk goede kabel en maak een paralelle aansluiting, als je Volten nu weer terug zijn is je kabel niet gebroken, maar heeft hij wel te veel weerstand, meestal deels doorgebroken.
Of anders, meet biij pakweg 2000 toeren het voltage tussen de uitgaande + pen van de alternator en de + van de Accu, het voltage dat je meet is het verlies in je leiding

Dit trucje kun je op alle draden toepassen, het volt meet trucje ook, dus tussen - van de alternator en massa moet je geen of nauwelijks spanning meten

Kijk ook naar de massakabel vanaf de accu naar massa, meet ook daar eens het voltage verlies bij draaiende motor.

Hoop dat het helpt

Bert

Bron: "how to diagnose and repair automotive electrical systems" , Tracy Martin, www.motorbooks.com
Niels Mobers

Unread post by Niels Mobers »

Hallo TVD,

Het lijkt erop dat je wisselstroomdynamo helemaal geen laadspanning genereert.
Volgens mij is de 12,8V die je meet de (onbelaste) accuspanning, door wat belasting aan te brengen zakt deze in (dat is normaal).

Eerst moet je checken wat de spanning op de klemmen van de spanningsregelaar is.
De spanningsregelaar wil namelijk deze spanning op 14V regelen. Het kan zijn dat de spanning op de accu klemmen niet overeenkomt met de spanning op de spanningsregelaar (misschien door slechte bedrading). Het lijkt me onwaarschijnlijk omdat je zegt dat het acculampje gaat branden, aangezien deze aan de regelaar hangt moet de spanning daar wel laag zijn. Maar het is snel gemeten en dan weet je het zeker.

De spanningsregelaar houdt de spanning stabiel door de stroom door de rotor te regelen.
Aangezien je twee spanningsregelaars hebt gebruikt met hetzelfde resultaat (te weinig accuspanning) denk ik dat er of iets niet goed aangesloten is, of de bedrading naar de rotor is onderbroken (kan ook binnenin de wisselstroomdynamo zijn).

Je kan de rotorstroom met een multimeter meten als je deze op stroommeting zet en tussen de rotorstroom draad aansluit (zie bijlage, ik bedoel draad DF). Je moet dus de DF draad onderbreken, de draad afkomstig van de regelaar op de + aansluiting van je multimeter aansluiten en dan de - aansluiting op de DF draad die weer naar de wisselstroomdynamo gaat. De rotorstroom loopt dus door je multimeter heen. Zorg ervoor dat je multimeter op gelijkstroom (DC) meten staat, anders werkt het niet. Dus niet SPANNING, maar STROOM.

Sluit eerst je multimeter aan, daarna start je de motor en begin je te meten.

De rotor stroom is afhankelijk van het toerental van de motor en de belasting op het elektrisch systeem.
De rotor stroom moet in iedergeval groter dan 0A zijn (ik denk iets van 0,5A bij lichte belasting en stationair toerental), als je bv al je lampen aanzet zal deze stroom moeten stijgen en als je het uitzet moet de stroom zakken. De exacte waarde is niet zo interessant, je wilt in eerste instantie weten of de regelaar iets doet.

Even voor de duidelijkheid, de regelaar wil de spanning op 14V regelen, dus dat is het eerste wat je moet checken.
Dus de 13,5V die je gemeten had is al aan de lage kant. Je moet wel de spanning op de regelaar meten, de regelaar "weet" namelijk niet wat de spanning op de accu is en kan deze niet beïnvloeden. Dit klinkt raar aangezien dit allemaal aan elkaar hangt, maar als de bedrading slecht is of de belasting groot, kan je kleine spanningsverschillen meten. Stel dat de spanning op de regelaar 14V is, doet de regelaar netjes zijn werk, meer kan ie niet.

De 14V is belangrijk omdat als de spanning onder de 13,8V blijft hangen je de accu nooit helemaal vol krijgt. Wel vol genoeg om je auto (goed) te starten, maar een accu die niet helemaal vol geladen wordt gaat minder lang mee. Startaccu's zijn ontworpen om altijd vol te zijn, ze kunnen dus niet goed tegen als ze te lang te weinig lading hebben. De 14V zorgt ervoor dat er wat marge op de 13,8V zit ivm verliezen in de draden en tolerantie op de regeling. Teveel spanning kan ervoor zorgen dat een accu gaat gassen als deze volgeladen is, de accu droogt dan uit en gaat kapot. Oja, het gas wat de accu produceert is waterstofgas, dat is nogal brandbaar...

Ik hoop dat je dit kan volgen, ik heb een elektronica achtergrond dus misschien ga ik wat ver voor iemand die erg weinig mee werkt.

Veel plezier met zoeken...

Niels
Attachments
charging-circuit-diagram-alfa-romeo.jpg
charging-circuit-diagram-alfa-romeo.jpg (37.88 KiB) Viewed 586 times
Peter.S

Unread post by Peter.S »

Uitleg, met instruktie voorzien van tekening, zo is het voor een leek ook te begrijpen, daarom lees ik ook graag op dit forum.
leuk Niels , bedankt.
....peter.s
TVD

Unread post by TVD »

Bedankt voor jullie tips...ik ging ermee an de slag en geven volgend resultaat:

Tussen alternator en regelaar heb ik parallel draadjes gelegd: geen verbetering.
Alsook meet ik geen spanning over de draadjes, dus volgens mij is de interne weerstand laag genoeg.

De rotor-stroommeting geeft slechts 30mA, idem bij belasting (grootlicht aan).
Dit lijkt me erg weinig, temeer Niels in de richting van een paar 100mA denkt.

Is dit correct aangesloten?

Regelaar "EX" ===> Alternator "EXC"
Regelaar "+" ===> Alternator "D+"

Of is de alternator opnieuw de boosdoener?

Bedankt voor jullie hulp,

Tom.
Niels Mobers

Unread post by Niels Mobers »

Tom,

30mA is idd erg weinig.
Ik bedenk me nog dat de stroom welke door het dashboard accu lampje loopt, ook door de rotor loopt op het moment dat je je contact aanzet. Het dashboard accu lampje is een 3W wat betekend dat er, 3W/12V = 250mA door de rotor moet lopen.

Aangezien je lampje brand, moet je die 250mA ook bij je regelaar en alternator moeten zien lopen. Je kan dit meten als je contact aanstaat, de motor hoeft dus niet te lopen.

Je kan de rotor wikkeling ook doormeten met je multimeter, deze zou ongeveer 10-15 Ohm moeten zijn. Tenminste, dat is wat ik op een (willekeurige andere) alternator heb gemeten.

Over het aansluiten vind ik lastig te zeggen of het goed is aangezien er nogal wat verschillende aanduidingen zijn. Heb je al geprobeerd te googlen op merk en type van de alternator en spanningsregelaar voor een aansluitschema? Ik heb trouwens op mijn spanningsregelaar drie draden, heb jij er maar twee? Of heb je ook nog ergens een min draad?

Niels
TVD

Re: Daar is het alternatorlampje terug

Unread post by TVD »

Op de regelaar zitten wel degelijk drie draden, ik heb er een tekeningske van gemaakt in bijlage.
Op de alternator zijn 5 draden aangesloten:

1.Rode plusdraad (naar batterij)
2.Niet aangesloten, volgens mij een massapunt (ohmse meting = massa)
3.Groen-zwarte draad, gaat richting dashboard, zelfde potentiaal als + naar spanningsregelaar
4.Naar regelaar
5.Massa
6.Naar regelaar (DF in jouw schema?)

Volgens mij is dit correct aangesloten, gezien het ooit wel gewerkt heeft...
PS. Hoe heb je de rotorwikkeling doorgemeten met je multimeter?

Merci!
Attachments
alternator_regelaar schema03.jpg
alternator_regelaar schema03.jpg (77.42 KiB) Viewed 586 times
TVD

Re: Daar is het alternatorlampje terug

Unread post by TVD »

Probleem opgelost!

Had de alternator laten testen en terwijl alle draadjes en stekkertjes in het laadcircuit vernieuwd.
De alternator + regelaar geeft 14,5V op de testbank, 14,2V in de Fulvia wat me erg keurig lijkt.
Gezien er niets mis was met de alternator lag een kabel met te hoge interne weerstand vermoedelijk aan de oorzaak...

Bedankt voor jullie nuttige tips!

Tom.
Post Reply

Return to “NL85 Fulvia, Flavia, Flaminia, Stratos”