diverse (kleine) problemen.

Discussie en vraagbaak over Lybra
lisslovertje

diverse (kleine) problemen.

Unread post by lisslovertje »

Beste lancia liefhebbers,

Ik heb een aantal problemen waar jullie me vast en zeker bij kunnen helpen!

nr 1. tijdens de keuring heb ik de radiateur laten vervangen en sinds dien heb ik een storing in het elektrische circuit denk ik.
Het lampje van de airbag blijft branden!

nr 2. Mijn achterlichten/remlichten gaan branden zodra ik de sleutel omdraai en gaan pas uit als ik de motor afzet, tevens doet mijn 3e remlicht het niet meer!

nr 3. Als ik mijn lichten aan doet komt er een geel symbool wat aangeeft dat er een lampje kapot is wat niet zo (was) voor de keuring, dit symbool brand al sinds 1 jaar :)

Wachtend op tips, (als er eventueel iemand in de buurt van Den haag woont en handig is wil ik het eventueel tegen betaling laten uitvoeren)! (alleen de garage vind ik een beetje duur om wat storingen te laten verhelpen die verder het rijgedrag niet beïnvloeden).

nr 4. Cruisecontrol die later ingebouwd is deed het op een gegeven moment niet meer! Zoals hierboven te lezen valt ben ik niet technische dus iemand een tip omtrent een kabeltje die los zit o.i.d. ?

Heel erg bedankt alvast voor alle hulp en tips.

Groet Frans
Atse

Re: diverse (kleine) problemen.

Unread post by Atse »

Hallo Frans,

Met een beetje mazzel heb ik de juiste tip voor probleem 2 en 4 (twee vliegen in één klap).

Waarschijnlijk is de schakelaar op je rempedaal stuk (echt stuk, los, verzet, etc.). Je twee remlichten links en rechts blijven dan continue branden, je derde remlicht houdt er mee op en je cruise control werkt niet meer, want je boordcomputer denkt dat je continue op de rem staat.

Oplossing: boven je pedalen zit een stuk bekleding wat je met twee "vleugelmoeren" kunt loshalen. Stoel in de achterste stand en op je rug (jawel) met een zaklamp in de hand de witte schakelaar opzoeken die daar ergens op het bewegingsmechanisme van je rempedaal zit. Is ie echt stuk, dan de stekker van de schakelaar lostrekken, de schakelaar een kwart slag draaien en hij is los. Een nieuwe kun je bij Tuynder bestellen voor rond de 13 euro, meen ik.
Het kan ook zijn dat de schakelaar iets te ver naar boven is verschoven (naar beneden drukken) of dat er een andere reden is dat het stiftje van de schakelaar niet meer ver genoeg wordt ingedrukt. Bij mij was dat laatste aan de hand en ik heb er een plaatje tussen gelijmd.

Et voila, de remlichten werken weer naar behoren (ook de 3de) en de cruise control doet het weer.

Succes.

Groeten,

@tse
Lancia Delta 1.4 16v T-jet Oro (150 pk)
stephan

Unread post by stephan »

goh niemand?? sorry ik kanje niet helpen ben zelf pas een trotse bezitter van een lybra :)
sorry was denk ik te snel...
Max Laadvermogen

Unread post by Max Laadvermogen »

Probleem nummer 3 heeft waarschijnlijk te maken met een kapot stadslicht. Dan krijg je die melding. Maar als de koplamp kapot is, krijg je die melding juist niét! Da's een fraai stukje Italiaanse technologie hè?

Wedden dat dit bij jou ook het geval is. Als je de stengel van het licht één tikje geeft, zul je zien dat er maar aan een kant een lampje brandt. Ik heb het ook eens gehad en kon het lampje met geen mogelijkheid zelf vervangen. Je hebt er namelijk drie polsen per arm voor nodig. Mijn auto is trouwens een vijfcilinder, waar het allemaal wel heel krap onder de kap is.

Groetjes,

Max.
DieselTDi

Unread post by DieselTDi »

Max Laadvermogen Schreef:
> Je hebt er
> namelijk drie polsen per arm voor nodig. Mijn auto
> is trouwens een vijfcilinder, waar het allemaal
> wel heel krap onder de kap is.
>

2 schroeven loshalen, en 1 veer, en je hebt de hele koplamp-unit er uit.....
kan je dus bij alle lampjes... ook als het een 5 cil is... >:D<
Peugeot 307 1.6 Hdif SW Oxygo RT3 (2006)
Je hoeft niet gestoord te zijn, maar het maakt de wereld wel wat beter te verdragen.

EX Lancia Lybra 2.0 SW Lx (2000) navi, grijs
lisslovertje

iedereen alvast bedankt, als dat van die schakelaar waar is zijn er inderdaad 2 problemen in 1 opgelost en me stadslicht ga ik morgen ook maar is controleren.

Laat weten aan jullie of het me gelukt is.
dickh

Unread post by dickh »

PS: ter completering van de discussie: afgezien van de koplampen (dim/groot licht) krijg je ook van de achteruitlamp geen disfunctie-melding op de ICS.
Weet iemand trouwens waar de schakelaar zit van de achteruitrijlamp? Die van mij blijft constant branden dus heb het lampje er maar uitgehaald (en geen melding op de ICS, dus vandaar deze stelling). Wil dat wel gerepareerd hebben, dus wie weet waar dat kakkelaartje zit? Ergens op de bak of bij de versnellingshandle of...

Dick
Lancia Lybra SW 2.4 JTD Emblema (2005)
Lancia Lybra Berlina 1.8 VVT Business (2000)
lisslovertje

Hoi,

Vraag, heb hem er uitgehaald en nagekeken maar het knopje werkt en sluit ook aan op het rempedaal....
Zou het kunnen zijn dat het binnenwerk stuk is? En helpt een nieuwe dan....

nogmaals: Knopje werkt nog wel dus misschien iets van elektronica in de schakelaar kapot?!

Gr. Frans
Post Reply

Return to “NL45 Lybra”