Hallo,
Ik heb vorige week mijn eerste Lancia gekocht, een Ypsilon 1.2 LS uit 1997.
Nadat ik hem de eerste keer had volgetankt, rook ik bij de eerstvolgende stop een benzinelucht buiten de auto, aan de achterkant.
Ik heb er later op de dag even onder gekeken, maar zie niet direct iets. Met het rijden wordt het wel minder. In de auto ruik je het niet, behalve (met de nog volle tank) bij een langdurige stop zoals bij een verkeerslicht.
Mijn voorlopige idee is dat er in het bovenste deel van het brandstofsysteem een lekje zit, omdat het probleem alleen bij een volle tank lijkt op te treden. Wat zit er aan de bovenkant van de tank? Hoe kom ik daarbij? Of moet ik het in de ontluchting zoeken? Of misschien toch heel ergens anders?
Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen en ideeën.
Benzinelucht buiten de auto
Re: Benzinelucht buiten de auto
onder de achterbank zit een luikje, daaronder zit de benzinepomp
1 van de 2 pijpjes kan gescheurd zijn
motor laten lopen en voorzichtig de 2 pijpjes bewegen en kijke of er iets lekt
ander optie is een lekke ontluchtingsslang, bovenop de tank ,maar daar kun je niet 1-2-3 bij zonder brug e.d.
1 van de 2 pijpjes kan gescheurd zijn
motor laten lopen en voorzichtig de 2 pijpjes bewegen en kijke of er iets lekt
ander optie is een lekke ontluchtingsslang, bovenop de tank ,maar daar kun je niet 1-2-3 bij zonder brug e.d.
Ik heb gisteren het luikje onder de achterbank opengehaald en de aansluitingen van de pomp zien er netjes droog uit, ook bij draaiende pomp.
Er was wel wat vettigheid aan de voorkant van de tank te zien, maar niets rondom de pomp. Ook was er een heel lichte benzinelucht.
Vanmorgen heb ik hem weer volgetankt, deze keer gestopt na de eerste afslag van de pomp om te voorkomen dat er benzine in de ontluchtingsslang loopt. Nu is de benzinelucht bij de auto veel minder dan de vorige keer, toen ik hem tot het randje had volgetankt.
Mijn vermoeden is daarom dat de ontluchtingsslang iets lekt. De aansluiting van de slang op de tank ziet er wel goed uit maar kan wellicht nog wat worden aangedraaid.
Kan de ontluchtingsslang los van de vulpijp worden vervangen, en is deze los verkrijgbaar?
Er was wel wat vettigheid aan de voorkant van de tank te zien, maar niets rondom de pomp. Ook was er een heel lichte benzinelucht.
Vanmorgen heb ik hem weer volgetankt, deze keer gestopt na de eerste afslag van de pomp om te voorkomen dat er benzine in de ontluchtingsslang loopt. Nu is de benzinelucht bij de auto veel minder dan de vorige keer, toen ik hem tot het randje had volgetankt.
Mijn vermoeden is daarom dat de ontluchtingsslang iets lekt. De aansluiting van de slang op de tank ziet er wel goed uit maar kan wellicht nog wat worden aangedraaid.
Kan de ontluchtingsslang los van de vulpijp worden vervangen, en is deze los verkrijgbaar?
Inmiddels opgelost door de garage. De tank moest er wel onderuit, het bleek de aansluiting van de ontluchting te zijn die lekte. Geen ingrijpende vervanging dus, wel veel uren / arbeidsloon...
dus toch de ontluchting!!
mooi dat het weer is opgelost!
mooi dat het weer is opgelost!