schroefdraad behuizing thermostaat

Electronische ontsteking
CD's met documentatie voor: Fulvia Flavia Flaminia
Hein Reedijk

schroefdraad behuizing thermostaat

Unread post by Hein Reedijk »

Dag allemaal, ik heb mij laten verleiden, en heb een prachtige nieuwe koelwaterthermostaat aangeschaft van Hubert Enbergs. Nu is de schroefdraad in het aluminiumhuis waar deze thermostaat ingeschroefd moet gaan worden behoorlijk door corrosie aangetast. Een tap voor zo'n grote diameter zal ik wel niet snel vinden, en zal anders ook wel prijzig zijn..
Is het een idee om een oude thermostaat met de haakse slijper van insnijdingen te voorzien, en deze er dan in te draaien in de hoop dat deze de draad wat opzuivert? Heeft iemand ervaring? Het gaat om een Flavia 1ste serie.
Bart Verbeek

Re: schroefdraad behuizing thermostaat

Unread post by Bart Verbeek »

Hein

er bestaan vijlen waar je uitwendige draad mee kan opfrissen, misschien kan je er met een beetje goeie wil ook de inwendige draad van het huis mee opfrissen. Het is immers toch van alu.

http://www.tooltopper.nl/product_info.p ... vijl-140-w
de Wit

Unread post by de Wit »

Anders wat korrel 500 schuurpapier en ellebogenstoom om de dikste corrosie eraf te krijgen? Kom in mijn werk ook wel " verroeste" alu delen tegen en dat ontdoe ik dan met isopropylalcohol en een harde borstel van de zwaarste aanslag.
Ex-eigenaar 09-JR-DT , moderator Thesis en Lybra forum

http://www.viva-lancia.com/lancia_fora/ ... ybra_1.jpg
bart

Unread post by bart »

Voorzichtig met een roterend staalborsteltje.
Ik monteer die dingen altijd met een flinke lik kopervet en heb eigenlijk nooit problemen om ze er weer uit te krijgen.

Bart
lucasgeheniau

Unread post by lucasgeheniau »

Als de thermostaat er goed in gaat, er niet te veel mee rommelen. Monteren met vet zoals Bart voorstelt, lijkt me dan prima.
Als de nieuwe er niet in gaat, is het maken van een tap van een oude thermostaat een goed idee.
jojo

Unread post by jojo »

En als je schroefdraad echt niet meer te redden is ... een thermostaat van een renault espace bouwjaar rond 94/95 zit in de waterslang , past in de fulvia ook (diameter slang is bijna het zelfde)
Huib
Site Admin

Unread post by Huib »

Ik gebruik regelmatig de slangthermostaat van o.a. de Renault. Een enkele keer als het alu thermostaathuis kapot is maar meestal om in de winter een wat hogere temperatuur te hebben.
Het type is de Wahler 3029. Die is te krijgen in 83, 86, 89 en 91 graden. Misschien ook wel lager. Voor Flavia wil je misschien zomers 77 graden. Ik gebruik 's winters de 89 graden versie in mijn auto's.

Voordat je ze monteert dien je eerst een gaatje van zeg 1,5 mm er in te boren. Om de thermostaat zelf moet je een extra slangenklem doen anders lekt er te veel langs.
Hein Reedijk

Unread post by Hein Reedijk »

De nieuwe thermostaat bleek er inderdaad zo in te schroeven, met een beetje kopervet.
Ik heb nu ook een siliconen 'top hose' gemonteerd, ter vervanging van de oude rubberen, zie foto 2. Tijdelijk had ik (in afwachting van de silonenslang) een constructie gemaakt met pvc-knietjes (afvoerpijp) en restanten rubberslang, maar dit was geen goed idee! Tijdens een lange rit kreeg ik wolken stoom om de oren: het pvc was zacht geworden, en had zich naar buiten gewerkt, met als gevolg dat het koelwater over de hete motor/uitlaat gepompt werd. Niet doen dus..
Attachments
l1050982.jpg
l1050982.jpg (121.39 KiB) Viewed 469 times
l1050978.jpg
l1050978.jpg (114.59 KiB) Viewed 469 times
Post Reply

Return to “NL85 Fulvia, Flavia, Flaminia, Stratos”