Voor het eerst een Lancia

Vraagbaak en discussie over technische zaken.
Voor gevraagd / te koop, ga naar forum NL52.
Voor andere Kappa zaken, ga naar forum NL51
Frans P

Voor het eerst een Lancia

Unread post by Frans P »

Na heel lang Nederlandse en in mindere mate Zweedse Volvo's te hebben gereden nu een Kappa.
Wat een weelde! Ik ben echt om.

Waarom kocht ik deze wagen? Zoeken, wikken, wegen, vergelijken, kwaliteit onderzoeken en een wanhopig particulier met meerdere auto's en parkeerproblemen door verhuizing.

Ik zocht in principe een auto waarin ik achter rustgevend motorgeronk van en naar werk kan rijzen. 16 KM heen en 16 terug op een provinciale weg zonder file's. En een enkele keer een ritje van een paar honderd KM. Liefst in een grotere auto.

Daarbij te zeggen dat met auto's bezig zijn een hobby van mij is. Met deze auto ben ik dus volkomen blanco.
- Wat zijn de zwakke punten? Waar op te letten?
- Ik heb 30 liter getankt en ben benieuwd of ik 300 KM hier mee rijden kan op bovengenoemde wegen.
- Is het een wagen waarmee je een heel eind komt met doe het zelven?

Na verkoop Volvo 460 heeft de wagen maar enkele honderden euro's gekost. In principe de goede banden en velgen op deze wagen. Er staat 220.000 op de teller.
Dit is er de laatste drie jaar aan gebeurd:

29-09-2010 Hitteschild uitlaat vast.
01-07-2010 Multisnaarspanner vervangen.
2010 Nieuwe aluminium velgen.
16-06-2010 Grote onderhoudsbeurt: oliefilter, pollenfilter,
ontsteking, luchtfilter, olie verversen, viergastest.
Voorbanden, linksachter remklauw.
30-10-2009 Einddemper vervangen.
24-06-2009 Beurt + APK, draagarmrubbers voor, achter draagarm vervangen, handremkabel vervangen.
30-03-2009 Distributieriem, Riemspanner, Multisnaar. (20.000 KM geleden)
14-10-2008 Aandrijsaskeerring rechtsvoor.
09-10-2008 Koppeling vervangen.

Ik zie dat dit een actief forum is en daarom haak ik in.

Groetjes Frans
Attachments
kappa1.jpg
kappa1.jpg (133.01 KiB) Viewed 592 times
edsnabel

Re: Voor het eerst een Lancia

Unread post by edsnabel »

Hoi Frans, nou ziet er goed uit. De electronica geeft nog wel eens storingen maar niet onoverkomerlijk. Als je zonder loden schoen rijdt (relaxed dus) dan is 1 op10/11 haalbaar althans bij mij lukt dat prima (Kappa 2.0 LS, 1995). Je gaat het wel ervaren hoe relaxed deze auto rijdt en de ruimte die je beschikabaar hebt. Veel rijplezier met je nieuwe aankoop. Ed Snabel.
lanciakappasw

Unread post by lanciakappasw »

Hallo Frans,

De Kappa is ook mijn eerste Lancia . Ik heb hem nu 3 jaar ,pas weer verse APK erop zonder problemen. Ik heb daarvoor altijd (grote) Renaults gereden,ook leuk maar wel onderhoudsgevoelig. Ik durf rustig te beweren dat ik met de kappa de italiaanse degelijkheid heb ontdekt.....
Veel plezier met je kappa!! En oja, er is ook een kapparegister. Aanmelden kan via kapparegister@gmail.com

Groet,

Roy
*** Kappa SW turbo Rosso Nobile***
Frans P

Unread post by Frans P »

Het is opvallend met dit blok dat het niet uitnodigt tot sneller rijden. Dit heb ik met andere wagens wel gehad. Rijdt je met 80 á 90 over de provinciale weg dan is het genieten en prima. Is het nodig om in te halen dan is het in no-time gebeurd.
Frans P

Unread post by Frans P »

Wat houdt "register" in bij automerken. Ik zag het ook bij Volvo maar ben mij er nooit in gaan verdiepen. Als alles een beetje loopt zoals ik het wil laten lopen ben ik ook geïnteresseerd in Lancia club. Maar dat is wat anders dan register, dacht ik.
lupkens

Unread post by lupkens »

Mooi he een lancia kappa!
ik heb 2 relatief nieuwe auto's maar de lancia van 15 jaar neem ik het liefst..gewoon leuk zo'n auto en er lekker aan poetsen en sleutelen om hem 100% te krijgen.
Erg leuk! Dus..maar 30 liter en dan 300km....dat zal nu niet lukken met deze kou.....ik haal met een beetje geluk nu 1 op 8 maar ik heb er ook 1 op 10 mee gereden op het zelfde traject!
maar laat ff weten wat je hebt gehaald....ik rijd iedere ker 9 km met diverse keren stoppen en optrekken.....

Rij voorzichtig met de sneeuw...
Lancia Kappa 2.0 20V 1995 185000km
Ik rijd deze auto sinds 13 oktober 2010
Frans P

Unread post by Frans P »

Voor het grote deel rijd ik 16 KM naar werk op provinciale weg met maar een paar lichten,
Ik las dat de Kappa op zijn zuinigst loopt als hij rond de 90 KM per uur rijdt. Ik zal dus wel in de buurt komen.
En zo niet dan is het pech hebben.
Ik ben die benzineslurpers van Volvo gewend. Groot en klein.
Met mijn vorige wagen reed ik zeker 1 op 9 in de winter.

Ik laat het je weten of ik in de buurt kom. Als het lichtje weer gaat knipperen....
Jan Hoornstra

Unread post by Jan Hoornstra »

1 op 9 in de winter, was het maar waar.
ex Lancia Kappa 3.0 sw aut. WIT squadra bezitter

Nu Alfa 166 2.5 V6 Azzurro Nuvola
mirafiori

Unread post by mirafiori »

Beetje normaal rijdt kun je 1op10/11 halen trouwens veel suc6 met de Kappa
het zijn fijne wagens als je je Kappa netjes onderhoud kan ie wel 500.000 km goed doorstaan..

Hier voor 2x een Thema gehad 1e model en de tweede uitvoering een 16v werd door de hele automobiel wereld gezegd probleem auto, maar heb heb in 7 jaar onder mijn hoede nog nooit problemen opgeleverd...
Frans P

Unread post by Frans P »

Een 3.0 sw automaat is wel wat anders dan een 2.0 versnellingsbak.
Post Reply

Return to “NL50 Kappa. Technische zaken.”