SW 1.9 jtd, storing inspuitsysteem

Discussie en vraagbaak over Lybra
SWElena

SW 1.9 jtd, storing inspuitsysteem

Unread post by SWElena »

Ik ben sinds kort de trotse berijder van een Lybra SW bj 2001, 110pk jtd, nero Elena, 170000km. en quasi full option. Van oudsher Alfa liefhebber (maar bij uitbreiding van al wat Italiaans en dus -meestal- ook karaktervol is :) ) ben ik tot aankoop van deze wagen overgegaan wegens het grote comfort (maken van vele kms.) en de heel aanvaardbare prijs. De wagen bevalt heel goed en is een plezier om in alle rust grote afstanden mee af te leggen. Behalve enkele kleine kwaaltjes (afstandsbediening fuori servizio en defecte of minstens heel matige zetelverwarming) is de auto in heel goede staat. Enkel het volgende probleem baart me wat zorgen:

De rode indicator van het inspuitsysteem gaat steevast branden als ik op de autosnelweg in 5[sup]e[/sup] versnelling boven de 135km./u. ga (m.i. ergens rond de 3000omw./min.?). De motor gaat vervolgens in noodloop. Wanneer -door het ingaan van de noodloop met uitgeschakelde turbo- wordt verder gereden blijft het lampje verder branden. (De auto loopt op dat ogenblik uiteraard voor geen meter meer en ik probeer ook altijd zo spoedig mogelijk te stoppen wanneer dit zich voordoet. Ik lok het verschijnsel ook niet nodeloos uit, maar voor inhaalbewegingen op de autosnelweg is dit geen sinecure) Het uitschakelen van de motor verandert hier niets aan, lampje blijft branden. Het gaat slechts uit wanneer -na de motor enkele seconden niet te laten draaien- in eerste versnelling fel wordt geaccelereerd, waarbij de turbo "er opnieuw bij komt" en het lampje dooft. Ik heb de auto reeds aan de OBD-diagnosecomputer gehangen, maar deze geeft geen enkele fout weer, ook niet wanneer met het diagnoseapparaat wordt gereden om bij 135km/u de melding "storing in inspuitsysteem" te doen verschijnen. Vandaar dat ik me afvroeg of iemand van jullie een suggestie zou hebben van de mogelijke oorzaak van dit probleem of dit probleem zelf reeds heeft ervaren?

Ik heb reeds een en ander opgezocht, op dit forum en op fora over de Alfa 156 over de meest voorkomende storingen bij de Fiat 1.9 jtd's maar kon hieruit niet echt opmaken in welke richting ik zou moeten denken. Het lijkt me bv. dat een defecte EGR-klep zich op een andere wijze manifesteert. LMM's blijken slechts zelden kapot te gaan vanaf de euro-3 modellen. De turbo zelf lijkt normaal te functioneren. Overboostklep? Injectoren? MAP-sensor? :S Alle tips zijn welkom.:)

Alvast bedankt voor jullie reacties!
Edno Bommel

Re: SW 1.9 jtd, storing inspuitsysteem

Unread post by Edno Bommel »

Kijk even naar de Lamdasensor, bij mijn oude 156 was het Lamda met het bijna zelfde probleem.

Groetjes

Edno
de Wit

Unread post by de Wit »

Lambda resulteert in oranje ipv rood lampje, in ieder geval op onze 2.0 benzine. Heb gelukkig maar 1keer een rood lampje gehad en dat was toen de bobines van 2 cilinders defect gingen door een klungelige oliebijvul aktie (olie geknoeid en bobines gesloopt hierdoor) . Obd gaf niets aan? Vreemd, zou je wel verwachten bij rood ...
Ex-eigenaar 09-JR-DT , moderator Thesis en Lybra forum

http://www.viva-lancia.com/lancia_fora/ ... ybra_1.jpg
DieselTDi

Unread post by DieselTDi »

Ok... zijn probleem is een DIESEL, ik heb een 2.0 benzine, maar ehh..
Ik kreeg ROOD op een Luchtmassameter..........
(icm jaja... daar komt hij..... Lambdasonde al bleek laatste pas na vervanging van LMM)
Peugeot 307 1.6 Hdif SW Oxygo RT3 (2006)
Je hoeft niet gestoord te zijn, maar het maakt de wereld wel wat beter te verdragen.

EX Lancia Lybra 2.0 SW Lx (2000) navi, grijs
de Wit

Unread post by de Wit »

Lekker eenduidig dus. Dat het om een diesel gaat en dat hij ook bij de stalgenoten in de fiatgroep heeft gezocht naar een oplossing is duidelijk ;). Heb alleen aangegeven wat er bij ons (meerdere malen in de 3 jaar dat we ons loedertje hebben) als storing in de obd staat bij rode en oranje oplichtende motormanagementlampjes :). Ik beweer nergens dat ik DE oplossing heb... Helaas.
Ex-eigenaar 09-JR-DT , moderator Thesis en Lybra forum

http://www.viva-lancia.com/lancia_fora/ ... ybra_1.jpg
Atse

Unread post by Atse »

Ik beweer ook niet de oplossing te weten, maar kan misschien wel wat wegstrepen.
Het probleem doet zich pas voor bij hogere snelheden en hoger continue gevraagd vermogen, dus m.i. ligt het niet aan de LMM of de EGR-klep.

Wat mij opvalt in jouw verhaal is dat je in de noodloop bijna geen vermogen meer hebt. Mijn eerste Lybra 2.4jtd uit 2000 had ook van die perioden dat ie soms in de noodloop ging. Je merkt dit wel aan het vermogen, maar niet zo erg als jij beschrijft. Volgens mij bleef de turbo ook gewoon zijn werk doen, zij het dat het allemaal wat minder ging. Ook gezien je "oplossing" om de boel te resetten, denk ik aan een probleem met de turboregeling.

Groeten,

@tse
Lancia Delta 1.4 16v T-jet Oro (150 pk)
SWElena

Unread post by SWElena »

Alvast bedankt iedereen om mee te helpen met het zoeken naar een oplossing! (tu) Ik hoop de auto binnenkort door een kennis te kunnen laten uitlezen via de OBD, met een laptop, om eventueel te zien welke waarden buiten tolerantie liggen en aldus (hopelijk) te kunnen bepalen wat de oorzaak is van het uitschakelen van de turbo. Wat het vermogen van de auto bij noodloop betreft: op het ogenblik dat de fout zich voordoet heeft de motor het uiterst moeilijk om nog te versnellen (+135km./u. dus...) Eens van de autosnelweg valt er best mee te rijden, uiteraard zonder het duw-in-de-rug-effect van de turbo.

Groeten
ajwillemsen

Unread post by ajwillemsen »

Hallo,

Heb ook een 1,9jtd uit 2001. Ik heb een spoortgelijk probleem gehad. Bij accelereren in de hogere versnellingen plots in noodloop. En indderdaad dan trekkracht vrijwel weg. Enkel genoeg om nog net verder te kunnen rijden. Bij uitlezen had ik echter de fout: raildruk buiten bereik. Ik heb een injector lektest gedaan en de slechste injector vervangen... probleem was opgelost.

Ooit heb ik ook weleens de egrklep vervangen. Als deze kapot is, geeft de de motor ECU ook een foutcode: geen correct egr signaal. Bij mij was er bij defecte egr constant te weinig vermogen.

Sinds een van deze storingen een foutcode opleveren zou ik ook eens naar je luchtmassameter kijken. Wanneer deze defect is hoeft dit geen fout op te leveren, maar kan hij wel een sterk afwijkende waarde aan de ECU geven, wat resulteerd in weinig vermogen. Even waarde uitlezen lijkt me een goed idee. referentie waarden zijn wel ergens te vinden denk ik.

Turbo regeling nakijken zoals al genoemd (vacuum slangetjes) lijkt me ook zinvol.

Succes en groeten,

Johan
SWElena

Unread post by SWElena »

Vandaag werd de auto "uitgelezen" met laptop, gekoppeld via OBD stekker. Verdict volgens de betrokken garagehouder was een defecte turbo. :( De turbo geeft blijkbaar maximaal 0.8bar druk, waar dit 1.10bar moet zijn. Boven de 2800omw./min. zou de turbo effectief de noodloop doen inschakelen. Dit komt me wel een beetje bevreemdend over, nu de auto in lagere versnellingen een normale acceleratie bleek te hebben... . Ik hoop alsnog dat dit het niet is en de reparatiekosten dan ook zo hoog niet zullen zijn :( .Suggesties blijven welkom!;)

Groeten
kriekje

Unread post by kriekje »

Heeft de garagehouder de wastegate klep gecontroleerd??
De turbodruk word normaliter afgeregeld,dus misschien gebeurt dat hier niet.
Kan een mechansich probleem zijn; een vastzittend asje o.i.d.
Ik heb bij de JTD's nog niet eerder een kapotte turbo gezien,zeg nooit nooit,maar ik zou even verder laten kijken naar de turbodrukregeling.
Post Reply

Return to “NL45 Lybra”