Koplampen en zo

Discussie en vraagbaak over Thesis
thesisfriesland

Koplampen en zo

Unread post by thesisfriesland »

Goedenavond, of morgen inmiddels

Gsteren de eerste lamp van mijn thesis kapot, en dan moet je zoiets even gaan vervangen.....

Nu ben ik zeker niet benauwd om de motorkap open te gooien en de lamp te vervangen, maar ik stond even met de bekende mond vol tanden, wat moet daar nu eigenlijk in? xenon, jazeker, maar welke?

Na een behoorlijke zoektocht op het net vandaag ben ik er achter gekomen dat er een philips D2R 85122 is, maar die heeft uiteraard weer veel andere vervangers, tot in de USA aan toe, voor prijzen die vanaf 30 tot 120 oplopen.

Wat te doen?
gergely

Re: Koplampen en zo

Unread post by gergely »

Ik heb ze bij de dealer gehaald (volgens mij zijn dat Tungsram lampen), ze hebben in ieder geval de juiste kleurtemperatuur en dus niet van die hele foute blauwe lampen...

Let even op het verschil in lichtsterkte en kleur tussen oud en nieuw: ik heb ze daarom beiden vervangen, ze hebben immers (waarschijnlijk) evenlang gebrand...
Gergely
driving a thesis... what else...

| 2005 | 3.2V6 24V | Comfortronic | Emblema | ext 472 Odyssea | int 410 Tobacco Pelle Poltrona Frau |
eerder: | 2004 | 2.4JTD 20V | Comfortronic | Emblema | ext 657 Grigio Tiepolo | int 502 Beige Pelle | 330000km

.
thesisfriesland

aha, weer een merk, heeft u daar ook een prijsindicatie bij?

Ze rollen in Leeuwarden namelijk altijd de rode loper uit als ik bij de dealer aankom ;-(
Rino

Unread post by Rino »

Hallo, lees even dit hier.
http://www.viva-lancia.com/lancia_fora/ ... msg-517528

Als je de Philips er al in hebt ga dan voor dezelfde lamp. Het is naast de Osram de beste en bovendien van Nederlandse makelij ;-) Mijn ervaring met andere lampen is ronduit negatief. Zie ook foto als bijlage.

Voor je aan een actie begint is het niet fout eerst het forum grondig af te zoeken, er staat inmiddels heel wat info. Nog meer staat op het Duitstalig forum.

This is It, Rino
Attachments
xenon-lamp_philips_85122.jpg
xenon-lamp_philips_85122.jpg (56.14 KiB) Viewed 407 times
gergely

Unread post by gergely »

Ik vermoed dat Tungsram en Osram dezelfde producten leveren....
Gergely

| 2005 | 3.2V6 24V | Comfortronic | Emblema | ext 472 Odyssea | int 410 Tobacco Pelle Poltrona Frau |
eerder: | 2004 | 2.4JTD 20V | Comfortronic | Emblema | ext 657 Grigio Tiepolo | int 502 Beige Pelle | 330000km

.
krammer

Unread post by krammer »

toevallig zelf net 2 nieuw lampen gekocht vanuit de veronderstelling dat de lichtopbrengst behoorlijk gedaald zal zijn na enkele jaren. Gekocht bij 24autoparts.nl: hier kan je ook zien wat het lichtbeeld is van de diverse lampen: meer blauw of meer geel. Zelf heb ik de D2S X40 van Osram gekocht. Ik moet ze er alleen nog 'even' inzetten.
Op zich is dit een betrouwbaar adres (de baas belde me direct op toen er iets onduidelijk was in de bestelling), en advies kan je daar ook nog eens krijgen: hij zocht even uit op basis van type / chassisnummer welke lamp erin is gezet. Goede service dus!! En als je op de 15e van de maand bestelt krijg je -jawel- 15% korting. Snelle levering. Ik heb er geen studie van gemaakt of de lampen hier het goedkoopst zijn, maar met die 15% zal je niet snel verkeerd zitten denk ik.
thesisfriesland

Om het verhaal even af te maken, ik heb het advies gevolgd en mijn lampen bij 24autoparts.nl besteld.

Na de bestelling kreeg ik inderdaad een telefoontje van de eigenaar die het bedrijf destijds begonnen is omdat hij zich stoorde aan de hoogte van de prijzen in de markt en het uitrollen van de rode loper bij de Lanciagarage als je daar je auto naar toe brengt.

De 15% korting heb ik ook gekregen, ondanks dat het nog niet de 15e was, maar refereren aan viva-lancia was blijkbaar al voldoende (:P)

Morgen zullen ze binnenkomen, dan nog even de lampen losdraaien (zeskantige sleutel?) en de zaak fixen, dan kunnen we er weer tegen voorlopig

Bedankt voor de nuttige tips !!
krammer

Unread post by krammer »

xenon lampen (Osram) er in gezet en... dat scheelt een stuk opbrengst met de oude (ook Osrams)! De theorie dat Xenon aan kracht verliest met het aantal branduren klopt dus. Ook nog eens gekeken naar de 'oude' lampen: op het glas zit aan de binnenzijde in het 'glazen bolletje' van de Xenon een witte waas. Zou zo maar kunnen zijn dat dit minder licht doorlaat. Als je het eenmaal een keer gedaan hebt ben je in een half uurtje klaar. Voor minder ervaren gebruikers zijn er inmiddels diverse instructies op ons forum te vinden!
gergely

Unread post by gergely »

Hugo, heb je ook nog glas, reflector en lenzen schoongemaakt?
Gergely

.
krammer

Unread post by krammer »

Ja ja, dat had ik al eerder gedaan...Verliichting is nu dus nu maximaal, als nieuw!
Post Reply

Return to “NL35 Thesis”