Tanken gaat erruuug langzaam

Discussie en vraagbaak over de Ypsilon, Y10 en A112
RH

Tanken gaat erruuug langzaam

Unread post by RH »

het tanken van mijn lancia ypsilon le 1.2 gaat erruuug langzaam
brandstof goot hij er weer uit via de tank hals tenzij ik hem echt deadslow tank en dat is een ergenis.

nu schijnt er ergens vlgs zeggen een klepje te zitten die verstopt zou zijn om te ontluchten , iemand enig idee waar ik die kan vinden

(sorry ben niet echt technisch dus easy met het commentaar)
Lancia Y 1.2 LE 8v '96

RH
jdebeer

Re: Tanken gaat erruuug langzaam

Unread post by jdebeer »

Hetzelfde probleem heb ik ook gehad met onze vorige Ypsilon.
Volgens mij het gevolg van de erg scherpe bocht in de slang tussen vulopening en brandstoftank.
Dit was op te lossen door het tankpistool schuin of zelfs ondersteboven in de opening te stoppen.
Ziet er wel wat raar uit, maar hielp wel. Er was weer normaal mee te tanken zonder te knoeien.
Ontluchten heb ik daarom nooit geprobeerd.
kriekje

Unread post by kriekje »

Ontluchting van je tank staat vol met benzine waarschijnlijk.
Als de pomp afslaat als je de auto vol gooit, moet je niet meer proberen om er nog meer in te krijgen.
Je zet dan de vulhals/vulslang vol tot bovenaan zeg maar en dan stroomt ook via de ontuchting benzine naar je tank toe.
Als je a-techinsch bent, moet je er van af blijven.
Koen

Unread post by Koen »

@RH : indien het de allereerste keer is dat je de Y hebt getankt, volg dan inderdaad de raad van jdebeer op.
Ikzelf doe het zo ook ongeveer : pistool helemaal in de vulopening steken, bijna een kwartslag naar rechts draaien (de beschermbeugel van het pistool komt dan net niet/wel tegen het tankafsluitklepje) en tanken maar.
Eventueel het pistool er een klein beetje terug uithalen indien het pistool toch 'afslaat'.
Het is een gewenning.
Soms zijn er benzinestations die heel veel druk geven : dan moet je het debiet wel verminderen. Eender hoe je het pistool houdt.

Op het einde (als de pomp afslaat) kan je nog een liter of 5 op de langzamere manier erbij krijgen. Met het pistool in een 'normale' stand. Tot ze zelfs voorbij het kleine, groene klepje komt.
Ik weet niet of kriekje dat een goed idee vindt ? :S

Indien je het nu pas voor hebt (na x-aantal keren tanken) : ik weet die verluchting niet zitten.
Garage ?

Koen
Koen

Lancia Y 1.2 LS 8v '01
Lancia Y10 1.1 LX i.e. "Appia" '91
Lancia Ypsilon 0.9 Gold TwinAir CNG "Ecochic" '14 (Sold okt '24, 10y 3m, 165.600 km)
Lancia Y 1.2 LS 8v '97 (RIP feb '13, 15y 8m, 334.500 km)
kriekje

Unread post by kriekje »

Ik ben het wel met je eens Koen, maar hij slaat natuurlijk, niet voor niets af.
Er kan inderdaad wat bij, doe ik ook wel eens....
De Y van mijn vrouw tankt ook wel eens moelijk, dus ook ik houd het vulpistool net niet tegen het benzineklepje.
Niet altijd let ik er op, dus dan heb ik het pistool 'normaal' in de opening en dan gaat het wel goed.
Misschien een gekke vraag, maar is er ooit een nieuwe benzinepomp gemonteerd???
Het kan wel eens voorkomen dat de vlotter in de tank niet goed weergeeft ( door onjuiste montage ) , wat er nu echt nog in de tank zit.
Dus bijvoorbeeld de meter op half, terwijl er maar een kwart op gereden is.
Of ga je tanken na ongeveer een kilometer of 500-550??.
Dan moet er wel een liter 38-40 in de tank gaan.
Post Reply

Return to “NL65 Ypsilon, Y10, A112”