Sinds de zomervakantie last van gekraak in de achterwielophanging, wat na enig zoeken van de stabilisatorstang-rubbers bleek te komen
... ik vond ergens dat je ze dan moest inspuiten met siliconen, maar daarna was het gekraak helemaal niet meer om aan te horen, dus doe dat nooit ; de uitleg waarom niet .. volgt verderop
Bij Fiat/Tuynder zijn geen losse rubbers te koop, maar alleen een geheel nieuwe stabilisatorstang inclusief rubbers, die met een vastgeklonken steuntje om de 20mm stab-stang zitten
Dat ding is behoorlijk prijzig, maar nog veel vervelender is dat je om hem te monteren ongeveer de halve auto uit elkaar moet halen ( ieg de benzinetank etc los ) en dat ik dat zelf zonder brug nooit voor elkaar kan krijgen, dus dan maar even wat creativiteit ....
Ik ben allereerst gaan zoeken naar losse stabilisatorstang-rubbers in 20mm en kwam daarbij bij SSI in Heerhugowaard terecht ; er schijnen in Italie wel losse lybra-rubbers leverbaar te zijn en er loopt nu een verzoek om deze te gaan leveren, op dit moment echter nog onzeker
Overigens zitten er op de vooras van een Porsche 964/911 ook vergelijkbare 20mm stabstang rubbers, die zijn ietsje groter en volgens mij veel beter, komt misschien in later stadium nog ....
De theorie :
Allereerst een beetje wetenschap over de constructie van een stabilisatorstang en rubbers :
De stabilisatorstang is een soort torsiestang die er voor zorgt dat de zijdelingse kanteling van voor- of achteras ( overhellen ) binnen de perken blijft ; hij zit met meestal 2 rubbers aan het subframe vast en aan beide zijkanten met reactiestangetjes aan de wielophanging
Belangrijk voor het begrip is dat de stang muurvast moet zitten in de rubbers en alleen kan verplaatsen door torderen van het rubber, hij mag dus NIET in het rubber kunnen draaien ...
Het gekraak duidt er op dat door slijtage van het rubber de stang in het rubber begint te draaien en door de boel dan in te spuiten met siliconen / teflon of wat dan ook .. wordt de speling alleen maar erger met als gevolg erbarmelijk gekraak, DOE DAT DUS NOOIT !!
Ik hoorde van een bevriende automonteur dat je stab-stang rubbers dus altijd droog moet monteren en .... dat het vaak langdurig helpt om ze te demonteren, goed schoon te maken en dan weer te monteren met een reepje rubber binnenband tussen de stang en het rubber !!

De HOW-TO :
Na een paar maandjes naar dit ellendige gekraak te hebben geluisterd was de maat vol en in afwachting van de evtl leverbare nieuwe rubbers ben ik n.a.v. bovenstaande suggestie een paar weken terug aan de slag gegaan ...
Allereerst de stabstang losmaken van de reactiestangetjes ...:S "forget-it" :S , dat zit vast met een M10 moer met als enige tegenkracht een inbusje van 5mm in de M10-bout zelf, na 8 jaar strooizout kansloos, dus met haakse slijper/slagmoersleutel en wat creativiteit de stangetjes eraf 'gesloopt', nieuwe zijn niet zo duur en lijken zelfs wat beter :

dit is het nieuwe stangetje rechts, om de stabstang los te maken hoeft alleen de bovenste bevestiging los ...
Dan de stabstang rubbers zelf :

Dit zijn de rubbers aan de rechter zijde, links zit het rubber tussen 2 opgelaste ringen om verschuiven tegen te gaan, maar behalve dat je daar iets minder werkruimte hebt, is de procedure hetzelfde
Draai eerst de 2 m8 boutjes los, maat 13, voor de verandering gingen die zonder veel moeite los

Je kunt dan het rubber 180gr draaien, zie foto's ( nu van de linker kant ) :

.. omdat het steuntje bij de boutgaten vastgeklonken zit moet je dat eerst openslijpen, met een dremel-slijpschijfje op flexibele as ( goud waard ) is dat vrij eenvoudig te doen
Na doorslijpen kun je het grondplaatje wegdraaien en heb je het rubber los :

Verwijder nu eerst de restanten van de grondplaat en slijp/vijl de beugel aan de onderzijde mooi glad ...
... en vervolgens eerst een nieuw grondplaatje maken : koop voor 4 euro een goede kwaliteit ( ca 3 mm dik ) schuttingdeur-scharnier bij de gamma, dit heeft precies de goede breedte en na het inboren van de gaten kun je er 4 nieuwe grondplaatjes van maken ...
.... en dan nog een oude binnenband en je ingredienten zijn klaar :

Na alles goed schoongemaakt te hebben heb ik de rubbers weer gemonteerd met rubber-inlay, dat gaat niet vanzelf, door het extra reepje moet je het rubber ahw in de steun persen, dat gaat prima mbv het losse grondplaatje en tijdelijk 2 M8 boutjes met een los moertje ; let wel op dat je het rubber exact op de goede plek brengt voordat je het in de steun perst, want daarna zit het echt muurvast ..
je kunt dan het beste eerst de stabstang weer handvast verbinden met de reactiestangetjes en zorg ook dat de auto ongeveer op normale hoogte EN recht staat ( je hebt dus 2 krikken nodig )
begin dan aan de linker kant, daar heeft het rubber een 'vaste' positie tussen de ringen en tenslotte de rechter kant
Het resultaat mag er zijn : weer MUISSTIL, nu ruim 2 weken, wat een genot ...

Was best een klusje, maar goed 'alleen' te doen zonder brug en als investering een oude binnenband en gamma-scharnier ... ( en dus waarschijnlijk 2 nieuwe reactiestangetjes, maar mischien heb je meer geluk dan ik met de roest )
... en als er tzt toch nog nieuwe rubbers leverbaar worden is het nu in een uurtje te wisselen
... of ik ga voor de Porsche-rubbers, die met wat creativiteit ook te gebruiken zijn
... wordt eventueel vervolgd ...