How-to / stabilisatorstang rubbers deel 1 ( achter )

Discussie en vraagbaak over Lybra
koen_

How-to / stabilisatorstang rubbers deel 1 ( achter )

Unread post by koen_ »

Krakende stabilisatorstang-rubbers, ook zo'n lybra-kwaal ; bij mij voorlopig alleen achter ..

Sinds de zomervakantie last van gekraak in de achterwielophanging, wat na enig zoeken van de stabilisatorstang-rubbers bleek te komen
... ik vond ergens dat je ze dan moest inspuiten met siliconen, maar daarna was het gekraak helemaal niet meer om aan te horen, dus doe dat nooit ; de uitleg waarom niet .. volgt verderop

Bij Fiat/Tuynder zijn geen losse rubbers te koop, maar alleen een geheel nieuwe stabilisatorstang inclusief rubbers, die met een vastgeklonken steuntje om de 20mm stab-stang zitten
Dat ding is behoorlijk prijzig, maar nog veel vervelender is dat je om hem te monteren ongeveer de halve auto uit elkaar moet halen ( ieg de benzinetank etc los ) en dat ik dat zelf zonder brug nooit voor elkaar kan krijgen, dus dan maar even wat creativiteit ....

Ik ben allereerst gaan zoeken naar losse stabilisatorstang-rubbers in 20mm en kwam daarbij bij SSI in Heerhugowaard terecht ; er schijnen in Italie wel losse lybra-rubbers leverbaar te zijn en er loopt nu een verzoek om deze te gaan leveren, op dit moment echter nog onzeker
Overigens zitten er op de vooras van een Porsche 964/911 ook vergelijkbare 20mm stabstang rubbers, die zijn ietsje groter en volgens mij veel beter, komt misschien in later stadium nog ....

De theorie :

Allereerst een beetje wetenschap over de constructie van een stabilisatorstang en rubbers :
De stabilisatorstang is een soort torsiestang die er voor zorgt dat de zijdelingse kanteling van voor- of achteras ( overhellen ) binnen de perken blijft ; hij zit met meestal 2 rubbers aan het subframe vast en aan beide zijkanten met reactiestangetjes aan de wielophanging

Belangrijk voor het begrip is dat de stang muurvast moet zitten in de rubbers en alleen kan verplaatsen door torderen van het rubber, hij mag dus NIET in het rubber kunnen draaien ...
Het gekraak duidt er op dat door slijtage van het rubber de stang in het rubber begint te draaien en door de boel dan in te spuiten met siliconen / teflon of wat dan ook .. wordt de speling alleen maar erger met als gevolg erbarmelijk gekraak, DOE DAT DUS NOOIT !!

Ik hoorde van een bevriende automonteur dat je stab-stang rubbers dus altijd droog moet monteren en .... dat het vaak langdurig helpt om ze te demonteren, goed schoon te maken en dan weer te monteren met een reepje rubber binnenband tussen de stang en het rubber !! :)

De HOW-TO :

Na een paar maandjes naar dit ellendige gekraak te hebben geluisterd was de maat vol en in afwachting van de evtl leverbare nieuwe rubbers ben ik n.a.v. bovenstaande suggestie een paar weken terug aan de slag gegaan ...

Allereerst de stabstang losmaken van de reactiestangetjes ...:S "forget-it" :S , dat zit vast met een M10 moer met als enige tegenkracht een inbusje van 5mm in de M10-bout zelf, na 8 jaar strooizout kansloos, dus met haakse slijper/slagmoersleutel en wat creativiteit de stangetjes eraf 'gesloopt', nieuwe zijn niet zo duur en lijken zelfs wat beter :

Image

dit is het nieuwe stangetje rechts, om de stabstang los te maken hoeft alleen de bovenste bevestiging los ...

Dan de stabstang rubbers zelf :

Image

Image

Dit zijn de rubbers aan de rechter zijde, links zit het rubber tussen 2 opgelaste ringen om verschuiven tegen te gaan, maar behalve dat je daar iets minder werkruimte hebt, is de procedure hetzelfde

Draai eerst de 2 m8 boutjes los, maat 13, voor de verandering gingen die zonder veel moeite los :)

Je kunt dan het rubber 180gr draaien, zie foto's ( nu van de linker kant ) :

Image

.. omdat het steuntje bij de boutgaten vastgeklonken zit moet je dat eerst openslijpen, met een dremel-slijpschijfje op flexibele as ( goud waard ) is dat vrij eenvoudig te doen
Na doorslijpen kun je het grondplaatje wegdraaien en heb je het rubber los :

Image

Image

Image

Image

Verwijder nu eerst de restanten van de grondplaat en slijp/vijl de beugel aan de onderzijde mooi glad ...
... en vervolgens eerst een nieuw grondplaatje maken : koop voor 4 euro een goede kwaliteit ( ca 3 mm dik ) schuttingdeur-scharnier bij de gamma, dit heeft precies de goede breedte en na het inboren van de gaten kun je er 4 nieuwe grondplaatjes van maken ...

.... en dan nog een oude binnenband en je ingredienten zijn klaar :

Image

Na alles goed schoongemaakt te hebben heb ik de rubbers weer gemonteerd met rubber-inlay, dat gaat niet vanzelf, door het extra reepje moet je het rubber ahw in de steun persen, dat gaat prima mbv het losse grondplaatje en tijdelijk 2 M8 boutjes met een los moertje ; let wel op dat je het rubber exact op de goede plek brengt voordat je het in de steun perst, want daarna zit het echt muurvast ..

je kunt dan het beste eerst de stabstang weer handvast verbinden met de reactiestangetjes en zorg ook dat de auto ongeveer op normale hoogte EN recht staat ( je hebt dus 2 krikken nodig )
begin dan aan de linker kant, daar heeft het rubber een 'vaste' positie tussen de ringen en tenslotte de rechter kant

Het resultaat mag er zijn : weer MUISSTIL, nu ruim 2 weken, wat een genot ... :)

Was best een klusje, maar goed 'alleen' te doen zonder brug en als investering een oude binnenband en gamma-scharnier ... ( en dus waarschijnlijk 2 nieuwe reactiestangetjes, maar mischien heb je meer geluk dan ik met de roest )

... en als er tzt toch nog nieuwe rubbers leverbaar worden is het nu in een uurtje te wisselen
... of ik ga voor de Porsche-rubbers, die met wat creativiteit ook te gebruiken zijn

... wordt eventueel vervolgd ...
Intensa SW 2002 ... Grigio Fontana
gj777

Re: How-to / stabilisatiestang rubbers deel 1 ( achter )

Unread post by gj777 »

Gelukkig heb ik er ( nog ) geen last van , maar complimenten voor de verzorgde en duidelijke beschrijving !
Lybra 2.0 LX 2000
AndrewL

Unread post by AndrewL »

Inmiddels de rubbers op Ebay Duitsland te koop gezien voor € 11,60!

Lagerung, Stabilisator LANCIA LYBRA
Verkoper:
http://myworld.ebay.de/www_teilejack_de/
Lancia Lybra SW 2.0 LX (2001) rood
Lancia Lybra SW 2.0 LX (2001) donkerblauw
Lancia Lybra SW 1.8 LX (2000) zwart, ter ziele
koen_

Unread post by koen_ »

dank voor de posting, dat zijn inderdaad de goede rubbers !

Via SSI in Heerhugowaard zouden deze rubbers ook een dezer weken te krijgen zijn, ik denk voor ongeveer hetzelfde bedrag
... als dat op een of andere manier niet lukt, zal ik ze zeker via jouw adres op ebay gaan bestellen ...

overigens zijn mijn rubbers achter na de bovengenoemde actie nog steeds volledig stil !!

.
koen_

Unread post by koen_ »

Inmiddels zijn de stabilisatorstang-rubbers ook te bestellen via de website van SSI , ze zijn wat duurder dan op Ebay, ca 15 euro/stuk incl btw, er komen nog verzendkosten bij ...

link : SSI

Ik heb een setje voor zowel de voor- als achterzijde besteld, ze lijken goed van kwaliteit :

ACHTERZIJDE :

Image

Image

VOORZIJDE :

Image

Image

Voorlopig hou ik ze in reserve, mijn achterste rubbers zijn na bovenbeschreven procedure nog steeds volledig stil :)

Overigens kreeg ik van SSI een aanvulling op mijn how-to, wellicht nuttig om hier te plaatsen :

CITAAT :

Er is een snellere en eenvoudiger manier, waarbij geen nieuwe plaatjes gemaakt hoeven te worden :

• bouten uit de beugels los draaien, maar niet eruit.
• lange, stevige schroevendraaier (o.i.d.) tussen het onderste en bovenste plaatje zetten, deze van elkaar los slaan.
• wanneer beide plaatjes los zijn, kunnen de bouten verder los en nieuwe rubbers geplaatst worden.

In het begin zullen de nieuwe rubbers nog een krakend/piepen geluid maken, maar dat is vrij snel weg bij rijden

ILLUSTRATIE :

Image

Stap 1: los draaien, niet eruit!

Stap 2: los slaan tussen bovenste en onderste plaatje zodat de beugel uit elkaar komt.

Stap 3: rubbers vervangen

TIP : Laat de andere zijde vast anders sla je de stabilisatorstang heen en weer met slaan

Bij de voorste heb je aanzienlijk minder ruimte en zal slijpen moeilijker worden. Deze methode is dan waarschijnlijk sneller en goedkoper.
Als je echt weinig ruimte heb aan de voorzijde, kun je het subframe laten zakken. Het subframe laten zakken is wel meer werk en moeilijker zonder hefbrug, maar in principe is het vervangen van de rubbers zonder brug te doen.

Voor wie graag zelf sleutelt is er nu dus de mogelijkheid om alleen de stabilisatorstang-rubbers te vervangen !

Voor degene die het gaat doen : deel je ervaringen in dit topic !! :S ;)

.
de Wit

Unread post by de Wit »

Master! respect en dank voor de heldere uitleg!
Ex-eigenaar 09-JR-DT , moderator Thesis en Lybra forum

http://www.viva-lancia.com/lancia_fora/ ... ybra_1.jpg
jdebeer

Unread post by jdebeer »

Onze dame heeft ook soms moeite met hobbels, ze kreunt dan behoorlijk.
De beschreven manier is een goede aanleiding om haar weer netjes op de been te krijgen.
Maar eerst moet de sneeuw weg zijn.
DieselTDi

Re: How-to / stabilisatorstang rubbers deel 1 ( achter )

Unread post by DieselTDi »

wie rond zwolle, kan/durft dit bij mijn dame te doen samen met moi?
uiteraard tegen een vergoeding......
Peugeot 307 1.6 Hdif SW Oxygo RT3 (2006)
Je hoeft niet gestoord te zijn, maar het maakt de wereld wel wat beter te verdragen.

EX Lancia Lybra 2.0 SW Lx (2000) navi, grijs
koen_

Unread post by koen_ »

interessante update misschien :

na ca 8 maanden nog geen kraakje gehoord !!

"goedkoop is dus niet altijd duurkoop" :)

de nieuwe rubbers blijven dus voorlopig nog in reserve
Zuideramstel

Unread post by Zuideramstel »

Hai Koen en andere Lancia berijders,
Ik zit met het volgende probleem met mijn Lybra 1,9JTD SW 12/2000 waarvan ik denk dat de stabilisatiestang en rubbers de oorzaak zijn.
Sinds een maand of 2 is het kraken eerder begonnen dan normaal. Normaal kregen wij die geluiden in de zomer te horen. Maar nu is het niet alleen kraken bij hobbels en drempels maar ook gedurende het rijden (ook op de snelweg hoorbaar) horen we krakende geluiden (overigens anders dan bij drempels en hobbels).
Bijkomend probleem is dat het sturen op de snelweg wat "losser" lijkt, met name in de bochten lijkt het net of er minder grip is en de achterkant van de Lybra dreigt weg te slippen. Ook bij wegbelijningen krijg je wel eens (nog niet regelmatig) bij verandering van baan een stukje sturing meer (een fractie van een seconde), of bij spoorvroming.
De Lybra lijkt ook gewoon minder stevig op de weg te staan.

Denken jullie ook dat het de rubbers zijn ?
En enig idee hoeveel het kost om het bij de garage te laten vervangen (en moet dan ook de stang worden vervangen) ?
Of zijn er mensen bereid mij hierbij te helpen, uiteraard tegen vergoeding ?
Ikzelf heb 2 linkerhanden en zeer onhandig en niet geschikt daarvoor.

Ik verneem gaarne.
Dank voor de reacties.

Jan - AMSTERDAM
Post Reply

Return to “NL45 Lybra”