kachelmotor weer kapot

Vraagbaak en discussie over technische zaken.
Voor gevraagd / te koop, ga naar forum NL52.
Voor andere Kappa zaken, ga naar forum NL51
Percy

kachelmotor weer kapot

Unread post by Percy »

Van de week met het mooie weer was opeens mijn kachelmotor weer kapot! Lekker met dat warme weer.
2 jaar geleden hetzelfde gehad in Italie. Opeens rook uit het dashboard. Nu dus weer.
Gelukkig had ik de kachelmotor uit de sloopkappa gehaald. 2 jaar geleden heb ik er 5 uur over gedaan om hem te vervangen en gister binnen 3 uur erin gezet zonder de aircoslangen los te koppelen. Ben benieuwd hoelang ik er de volgende keer over doe :-)
En vandaag de airco weer op volle toeren.
ivo

Re: kachelmotor weer kapot

Unread post by ivo »

Nou Percy, daar krijgt een mens het toch benauwd van! Zo word je ongewild expert met kachels. Mag ik je raadplegen als die van mij (weer) kapot gaat?

Keep it cool,:)
Ivo
lanciathema.nl

Unread post by lanciathema.nl »

Daarom kun je beter een nieuwe motor plaatsen.
Een echt snelle auto valt stilstaand niet op!
Lancia Thema 8.32 SW op www.weblogs.lanciathema.nl
ivo

Unread post by ivo »

Is de kwaliteit van de nieuwe kachels beter als de oorspronkelijk geplaatste modellen?

Ivo:)
Percy

Unread post by Percy »

Nee klopt maar een nieuwe kost zo'n 200 euro.
Ik had er nog een liggen anders had ik een nieuwe gekocht.
Het probleem is dat door de climate control de kachelmotor altijd meedraaid en daardoor sneller slijt. (Is mij verteld)

Maar mocht er iemand vragen hebben dan hoor ik het wel. Weet nu hoe het moet :-)
MarcovdP

Unread post by MarcovdP »

Ik denk dat mijn kachelmotor stuk is. Mijn airco draaide op volle toeren om het een beetje koel te kunnen krijgen. Hellaas kwam er na een minuut of 10 rook uit mijn consul waar ook de sigaretten aansteker zit. Ook stopte de ventilator ermee. Ik kan mijn airco consul wel bedienen, alleen komt er geen lucht uit de kachelopeningen.
Heb jij deze symtonen ook gehad bij jou auto ?

Ik las de volgende handleiding voor een Lybra. Is dit ongeveer ook van toepassing op een Kappa ?

Aan de passagierskant,onder het dashboardkastje zit een donkergrijze /zwarte beschermkap,deze zit met 3 moertjes (dop 7) vast.
Als de moertjes eraf gedraaid zijn kun je de kap wegnemen , en zo kijk je op de onderkant van de kachelmotor.
Eerst heb ik de stekker die aan de kachelmotor zit losgenomen , en even achter de console geschoven zodat deze niet in de weg ligt.
De kachelmotor zit met drie schroeven voorzien van een zeskant-kop vast (dop 7) , voor de schroef die het verst richting motorruimte zit , is het handig een klein rateltje met verlengstuk(eventueel flexibel) bij de hand te hebben.
Als de drie schroeven zijn losgedraaid , is de motor los en hangt hij al 3/4 uit de behuizing.
Op de vloer aan de passagierskant zit een rechthoekig "flapje"/luikje deze is voorzien van klitteband .
Ik heb deze opengetrokken zodat ik ietsje meer speling had om de motor eruit te halen , onder dit z.g.n. luikje zie je ook bedrading lopen , wees dus voorzichtig.
Nadat de motor eruit was rook je de bekende brandlucht , ik heb het bovenste deel (de vanen) losgeschroefd van de motor (4 ster schroefjes), nu kon ik terwijl ik het geheel draaide goed zien dat het binnenste van de motor ,het koperwerk zwart geblakerd was.
Bij de firma Geuzendam te Almelo een ander motortje gehaald(Ruil) €80,en deze in omgekeerde volgorde van demontage gemonteerd.
En voilá het werkt weer naar behoren
By the way: een nieuwe motor kost bij Tuynder +/- €145 ex. BTW en ik heb ze elders ook gezien van €180 ex.BTW.

Alvast hartelijk bedankt voor je reactie.

Groeten

Marco
Skin

Unread post by Skin »

Hoi Marco,

voor een kappa gaat deze werkwijze niet werken ;-( helaas, je zult voor vervanging bij een kappa iets meer werk moeten verzetten, en dan met name in het motorcompartiment.

Groet, Patrick
Lancia Kappa 2.4 jtd - 2000
MarcovdP

Unread post by MarcovdP »

Hallo Patrick,

Bedankt voor bericht. Weet jij wellicht hoe ik er achter kan komen hoe dit te doen. Ik heb iemand van dit form die aangaf dat als je een mail naar hem zend, hij een een linkje stuurt om een werkplaatshandboek voor de Kappa te kunnen downloaden. Helaas heb ik tot op heden niets van hem vernomen.

Groeten

Marco
Space

Unread post by Space »

Ik heb in het verleden 2 handboeken (pdf files) Kappa van een andere Lancia rijder ontvangen. Totale download is ruim 100mb. Ze zijn wel in het Duits!Heb ze recentelijk nog naar iemand in Duitsland gestuurd en het duurt even voordat je ze binnen hebt maar het werkte verder prima.
Ik heb wel je email nodig om e.e.a. verder af te handelen....(je kan een privebericht sturen via deze site)
Space
850 Coupe en Special, 128, 124 Special T1600, Ritmo 85S, 131 Racing, Kappa 2.0 LS, Tipo DGT en SX, Croma 1.8, Thesis 2.4 since 2022
Skin

Unread post by Skin »

ik zie dat het geregeld wordt, succes! Let wel de handboeken gaaner va uit dat je je airco losmaakt. DFe variant die ik 2 keer heb toegepast en Percy ook durf ik te stellen is dat je de zaak kantelt over de flexibele delen van je airco slangen en het systeem dus intact laat. Een attentiepunt dus! Scheelt je weer afvullen moet je maar denken ;)
Lancia Kappa 2.4 jtd - 2000
Post Reply

Return to “NL50 Kappa. Technische zaken.”