waterpomp
waterpomp
Afgelopen zondagavond, onderweg van Lelystad naar Groningen, viel opeens al het water uit mijn fulvia. Grote stoomwolk, alles zeiknat van de koelvloeistof en een grote vieze bende. Gelukkig gebeurde dat vlak voor een tankstation, dus daar kon ik even afkoelen (letterlijk...). Vervolgens 5 nieuwe, dure (!) liters koelvloeistof erin gegoten en weer op weg. Tot het volgende tankstation, dat gelukkig dicht bij lag. Hier bleek het einde oefening. Het water spoot met een krachtige straal uit de lekgaatjes van de pomp, precies op de V-snaar die het fijn in het rond slingerde. Uiteindelijk heb ik me door een vriendelijke mede-automobilist helemaal naar Groningen laten slepen; dit was een storing die ik langs de kant van de weg, in het donker, niet zomaar kon verhelpen, maar slecht voor de reputatie van mijn fulvia...
Het jammere is dat de pomp er pas twee jaar, 35.000km, op zit. Vanavond heb ik geprobeerd de pomp te demonteren om bij het seal te kunnen. Helaas is bij die poging de impeller gebroken, dus de pomp is nu echt stuk. Impeller zat vast op de as, en heel weinig kracht met een klein poelietrekkertje was voldoende om de impeller te breken. Zit ie met locktite?
Nu heb ik nog een paar oude pompen, maar die zijn natuurlijk ook lek of gaan vast straks lek. Heeft er iemand suggesties om ofwel een nieuw seal te monteren (hoewel een kort zoektochtje op deze site nog geen concrete tips opleverde), danwel een suggestie voor een nieuwe, betere pomp? Deze pomp kwam van Cavalito en kostte 90 euro.
Bart
Het jammere is dat de pomp er pas twee jaar, 35.000km, op zit. Vanavond heb ik geprobeerd de pomp te demonteren om bij het seal te kunnen. Helaas is bij die poging de impeller gebroken, dus de pomp is nu echt stuk. Impeller zat vast op de as, en heel weinig kracht met een klein poelietrekkertje was voldoende om de impeller te breken. Zit ie met locktite?
Nu heb ik nog een paar oude pompen, maar die zijn natuurlijk ook lek of gaan vast straks lek. Heeft er iemand suggesties om ofwel een nieuw seal te monteren (hoewel een kort zoektochtje op deze site nog geen concrete tips opleverde), danwel een suggestie voor een nieuwe, betere pomp? Deze pomp kwam van Cavalito en kostte 90 euro.
Bart
Re: waterpomp
M.W. heeft ook nw. pompen te koop ,zijn misschien van een ander fabriekaat .wel pech dat hij nu weer lek geraakt is .
Ben zelf ook al aan het zoeken geweest maar niets gevonden ook niet op internet .
Huib leverde vroeger de seals wel maar is door de voorraad heen.(al jaren)
Ben zelf ook al aan het zoeken geweest maar niets gevonden ook niet op internet .
Huib leverde vroeger de seals wel maar is door de voorraad heen.(al jaren)
Lancia Delta 3 en Fulvia Zagato 1401 `72 , ex.(Kappa coupe 2.4 enYpsilon 2002 .Fulvia coupe, berline, beta coupe ,beta spider , 2000 coupe ,Delta hpe1999)
MW te E reageerde lachend; hij verkoopt die Italiaanse troep natuurlijk niet. Nee, zijn waterpompen komen rechtstreeks bij een Duitse fabriek vandaan. ISO 9000 en TUV gepruft. Als die niet goed zijn??? En zelfde prijs als zijn Italiaanse collega.
Ik heb de pomp maar gekocht.
Bart
Ik heb de pomp maar gekocht.
Bart
-
Zeg - of quote - nooit "Italiaanse troep" waar Huib bij is... 

Deze keer is het italiaanse troep. Maar al die pompen komen toch echt uit dezelfde fabriek wat voor naam er ook aan hangt.
Ik weet niet of we zo enthousiast moeten zijn over hetgeen uit een Duitse fabriek komt met een keurig labeltje " ISO 9000 en TUV ".
Bij mijn weten is Opel er pas na 30jaar in geslaagd om een waterpomp te maken die niet lekt na 20.000km...of was dit de positieve invloed van GM
Wat de Fulvia-waterpomp betreft: Zou er bij Omicron geen beter spul te krijgen zijn?
nb: Er staat een mooi artikeltje over Omnicron in Auto Italia issue 166.
Tom.
Bij mijn weten is Opel er pas na 30jaar in geslaagd om een waterpomp te maken die niet lekt na 20.000km...of was dit de positieve invloed van GM

Wat de Fulvia-waterpomp betreft: Zou er bij Omicron geen beter spul te krijgen zijn?
nb: Er staat een mooi artikeltje over Omnicron in Auto Italia issue 166.
Tom.
Ach, MW heeft gevoel voor humor en is een goede verkoper...
Bart
Bart
De trekschuit uit Emmen had de wind mee, pomp is gearriveerd.
Er staat inderdaad 'Gepruft' op, maar niet op ie goed of afgekeurd is. Hmmm.
Er staat inderdaad 'Gepruft' op, maar niet op ie goed of afgekeurd is. Hmmm.
Zo'n goudkleurig stikkertje? Die zijn er met "Geprüft" en met "Tested".
Als je nog een nummer kunt ontcijferen op het kogellager maak je kans dat je het einde van de straat haalt.
Als je nog een nummer kunt ontcijferen op het kogellager maak je kans dat je het einde van de straat haalt.