Dag allemaal.
Ik heb lang niets meer van me laten horen. Heb wel in de tussentijd regelmatig het forum bezocht. Ondertussen heb ik de Fulvia omgebouwd naar inspuit op LPG hetgeen veel werk was.
Afgelopen vrijdag alles middels de laptop ingeregeld en sinds vier dagen rijd de auto computer gestuurd.
De computer spuit middels een lambda sonde en middels temperatuur meters van de koelvloeistof en de luchtinlaattemperatuur en een barometer onder alle omstandigheden waarin de auto verkeert de juiste hoeveelheid brandstof in. Tevens stuurt de computer een disbobine aan,waardoor de vonk op de bougie veel sterker is. Geen verliezen door contactpunten en of versleten lagers.. Kortom de auto is in zijn geheel gemoderniseerd. Onder de puristen onder ons hetzelfde als vloeken in de kerk. Echter ik moet zeggen het bevalt goed. Het verbruik is momenteel 1 op 11,7 (LPG) en de prestatie van de auto is stukken verbeterd.
Dit komt natuurlijk doordat de motor nu onder alle omstandigheden de juiste lucht/brandstofverhouding heeft.
Het is heel veel werk geweest maar de moeite heeft zich geloond.
In samenwerking met Koos en Walter is de klus geklaard. De configuratie bestaat uit een computer, verdamper, inspuitspoeltjes voor de LPG, een aantal sensoren (o.a. lambdasonde, gaskleppositiesensoren) en een aantal actuatoren.
Gezien het feit dat de Lancia mijn daily driver is en de auto vwb prestaties is verbeterd rij ik met nog meer plezier in de auto.
Groetjes Ron en uiteraard tot ziens.
Lancia Fulvia inspuit
Re: Lancia Fulvia inspuit
Mooi dat het gelukt is Ron. Complimenten voor jou, Koos en Walter. Ik hoop dat je er weer bij bent met de volgende Fulvia rit!
Ik ,Koos dus was ook bezig om de computer op de fulvia te bouwen ,maar kocht ondertussen een Beta spider met carburateur, deze heb ik voorzien van een injectiesysteem ,van een later type ,en hier de computer opgezet .
Er moest dus weer een nieuwe kabel boom gemaakt worden ,dit ging wel vlugger dan de eerste.
Ook de ontsteking met de computer aangestuurd,en alle benodigde sensoren geplaatst,daarna alles met de laptop en een gedownload programma ingeleerd,het loopt naar wens.
Ben er al mee naar zuid Frankrijk geweest,geen problemen gehad met het systeem.(alleen met de startmotor)
Er moest dus weer een nieuwe kabel boom gemaakt worden ,dit ging wel vlugger dan de eerste.
Ook de ontsteking met de computer aangestuurd,en alle benodigde sensoren geplaatst,daarna alles met de laptop en een gedownload programma ingeleerd,het loopt naar wens.
Ben er al mee naar zuid Frankrijk geweest,geen problemen gehad met het systeem.(alleen met de startmotor)
Lancia Delta 3 en Fulvia Zagato 1401 `72 , ex.(Kappa coupe 2.4 enYpsilon 2002 .Fulvia coupe, berline, beta coupe ,beta spider , 2000 coupe ,Delta hpe1999)
Hoi Ron
Fijn dat het alles goed is gegaan ,kan niet wachten ,zie je gauw!!
gr.P.S
Fijn dat het alles goed is gegaan ,kan niet wachten ,zie je gauw!!
gr.P.S
Dank voor de reacties.
Inderdaad een volgende rit daar verheug ik me op. Dan kunnen jullie alles bekijken.
Ps
Peter ik probeer binnenkort eens langs te komen.
Inderdaad een volgende rit daar verheug ik me op. Dan kunnen jullie alles bekijken.
Ps
Peter ik probeer binnenkort eens langs te komen.