Help! Wat moet ik met mijn Lancia Ypsilon, continu problemen..

Discussie en vraagbaak over de Ypsilon, Y10 en A112
Eline

Help! Wat moet ik met mijn Lancia Ypsilon, continu problemen..

Unread post by Eline »

Vorig jaar mei heb ik een lancia ypsilon uit 2006 gekocht. Na twee maanden gaf hij een storing-> Onderweg viel de stuurbekrachting uit en als ik de moter herstartte deed hij het weer goed. Dealer gebeld en heeft hem gereset, na 2 dagen het zelfde probleem, nu kreeg ik een leenauto en hebben ze een gedeelte van de stuurbekrachtiging vervangen. Na ongeveer 2 weken het zelfde probleem, werderom een leenauto en hebben ze nog een gedeelte van de stuurbekrachtiging vervangen... Tot op heden is het niet meer gebeurd maar er ontstond een nieuw probleem-> Moter viel uit bij laag toerental, ook dit hebben ze weer gemaakt. Na ongeveer 2 weken daalde de brandstof meter naar 0 en gaf hij een storing (zat genoeg benzine in). Dat is ook vervangen. Na 6 weken ging mijn brandstofmeter weer zakken tijdens het rijden (hersteld vanzelf weer) en dezelfde dag viel mijn moter weer uit op laag toerental. De volgende dag kon ik niet eens meer weg komen.
Ze hebben de auto opgehaald en kreeg weer een leenauto. Afgelopen vrijdag heb ik m opgehaald.. zaterdag is al weer 3 keer een storing geweest met de brandstofmeter.
Ik begin het nu een beetje zat te worden.....

Wat moet ik doen?? We hebben voorsteld om een nieuwe auto te kopen en deze in te ruilen maar wij vinden dat we te weinig geld voor onze auto terugkrijgen omdat na 2 maanden de ellende begon..

Gelukkig heb ik nu nog een jaar en 3 maanden garantie, en is de service van de dealer erg goed. Maar de rijcomfort is afgenomen doordat ik er geen vertrouwen meer in heb. Verder is het een heerlijke auto..
Stefan Elshout

Re: Help! Wat moet ik met mijn Lancia Ypsilon, continu problemen..

Unread post by Stefan Elshout »

Vervelend al die problemen....
Het lijkt met de nieuwere auto's wel een kwestie van geluk of pech ofdat je jaren probleemloos rijd, of vooral naar de garage heen en weer rijdt.
Ik denk dat er alleen niet echt een antwoord is op de vraag wat je moet doen, ik denk dat je vooral moet doen wat je zelf denkt dat het beste is.
Het blijven echter wel geweldig leuke autotjes, zeg op zijn minst tegen de dealer dat ze hem echt goed moeten nakijken, en niet lukraak iets vervangen en maar kijken of het dan goed gaat. Blijkbaar hebben ze het echte probleem nog niet kunnen achterhalen.
Eline

Unread post by Eline »

Dankje voor je reactie.. Vandaag de dealer gesproken, 12 maart kan ik mijn auto weer brengen ik hoop dat het hier bij blijft..
Veel mensen geven de reactie-> had je maar niet een tweedehands lancia moeten kopen en meer van dat soort opmerkingen maar bij ieder merk is raak w.b.t. de elektronica, ik heb gewoon pech..
(en dan te bedenken dat ik mijn ford sierra uit 1993 ingeruild heb zodat ik een veilige auto heb)..
Groetjes!

PS: Bij mij houden ze het onderhoudsboekje niet bij maar staat alles in de computer. Ik vraag niet naar de uitdraai hiervan omdat ik bang ben, de indruk te wekken dat ik geen vertrouwen in hun heb. Misschien meer mijn gedachten maar ik vind dat ze een goede service geven, ben daar blij mee!
de Wit

Unread post by de Wit »

Ik zou gewoon bij de eerstvolgende APK even een printje erbij vragen en ze complimenteren als het opgelost is.
Werkplaats blij want tevreden klant, jij blij want je overzicht aan wat er vervangen is heb je in je bezit. Gewoon aangeven dat je bij wilt houden wat je per jaar aan kosten maakt ;-)
Ex-eigenaar 09-JR-DT , moderator Thesis en Lybra forum

http://www.viva-lancia.com/lancia_fora/ ... ybra_1.jpg
Stefan Elshout

Unread post by Stefan Elshout »

Ja vind ik ook, een dealer is niet iets heiligs, dus gewoon om die rekeningen vragen.
Als je bij het ziekenhuis komt wil je ook weten wat er gebeurd en kan je ook je documenten opvragen, dat wil niet zeggen dat je de arts niet vertrouwt.
De verhalen over tweedhands lancia's zijn echte dooddoeners. Bijna elk onderdeel wordt gemaakt in Duitsland, China, Amerika en waar dan ook, en datzelfde onderdeel wordt net zo goed in een BMW gebruikt. Dit soort bakepraatjes moet je je niet te veel van aantrekken. Je kan met elke auto, ongeacht het merk, geluk en pech hebben.
Eline

Unread post by Eline »

Dat wachten tot 12 maart gaat niet lukken, ik heb er een paar dagen niet mee gereden, vanavond toen van mijn werk naar huis wilde, startte hij meerdere keren niet de moter viel telkens uit. Hij maakt een raar geluid en verschillende lampjes branden.
De aanhouder wint want uiteindelijk met hoge toeren weg kunnen rijden en gelukkig thuis kunnen komen.
Helaas morgen ochtend weer de dealer bellen en hopen dat ze een leenauto hebben..
Wat een gedoe!
Koen

Unread post by Koen »

Voor wat het waard is - ik ben geen mechanieker - ik heb geen ervaring met de 'nieuwe' Ypsilon.
Bij mijn Y, waarvan de motor misschien ook van hetzelfde type is (Fire 1.2 benzine, de jouwe is ook een benzine ?), is ooit de toerentalsensor en de stappenmotor vervangen.
De problemen waren niet volledig hetzelfde, maar op een bepaald moment viel die ook stil nadat het toerental teveel was gezakt.

Misschien daar eens naar (laten) zoeken ?

Koen
Koen

Lancia Y 1.2 LS 8v '01
Lancia Y10 1.1 LX i.e. "Appia" '91
Lancia Ypsilon 0.9 Gold TwinAir CNG "Ecochic" '14 (Sold okt '24, 10y 3m, 165.600 km)
Lancia Y 1.2 LS 8v '97 (RIP feb '13, 15y 8m, 334.500 km)
bobmesman

Unread post by bobmesman »

Misschien moet je de auto eens naar iemand brengen met verstand van auto's, de garage om de hoek bedoel ik dan, niet de dealer. In mijn ervaring kan een dealer alleen computers uitlezen en onderdelen vervangen, maar echt repareren en zelf nadenken is er niet meer bij. Als je een ouderwetse garage vind, met een monteur die ook vieze handen heeft, kan die je vaak beter helpen. Onderdelen kan iedereen aankomen, dat is geen probleem.
Bob
------------------------------------------
Lancia Fulvia coupé 1.3s - 1971
Lancia Thesis 2.4jtd 20v - 2004
Lancia Ypsilon 1.2 LS - 1996
dimitri

Unread post by dimitri »

Hoi,
ik maak net hetzelfde mee met mijn lancia Y 1.3 Multijet. (2008)
Ik wil je de discussie besparen met de dealer te Gent, ( Gent Motors ) maar grenzen aan het ongelooflijke, tot en met knoeien
met inschrijvingsdatum om de garantie te omzeilen!!!!! Stuurbekrachtiging is reeds (letterlijk) tientallen keren uitgevallen
Telkens krijg ik hetzelfde antwoord: sorry wij vinden niks dus kunnen we niks maken, logisch toch ?????????
Alsof ik telkens voor mijn plezier mijn auto afgeef...
En wat denk je van nog een defecte airco erbovenop, rammelende ophanging en elektrisch raam dat plots naar beneden valt om de boel compleet te maken in de gietende regen en dat met een nieuw aangekochte wagen ..........
pierre vandam

Unread post by pierre vandam »

beste,

Heb identiek hetzelfde probleem. Wagen is al 2 x voor langere periode in garage te Leuven (Autostad) geweest, hebben probleem nooit zelf ondervonden, maar stuurbekrachtiging valt nog steeds uit zonder de oorzaak te weten.

Is uw probleem ondertussen opgelost? en wat was de oorzaak?

Mvg
Pierre
Van Dam
jpvandam75@gmail.com
Post Reply

Return to “NL65 Ypsilon, Y10, A112”