2.0 20V... V van Verrot?!?!

Discussie en vraagbaak over Lybra
Bas

2.0 20V... V van Verrot?!?!

Unread post by Bas »

Hallo Lybra-isten,

Vanmorgen was ik nog helemaal gelukkig met m'n warme lybra na de vervanging van de thermostaat (zie bericht 'Motorstoring 2.0' op 03-01-2010 e.v.). Deze avond niet meer zo: bij het inparkeren (en de muziek een stuk zachter) hoorde ik een wel heel raar geluid uit het vooronder. M'n grote vrees is dat het een van de nokkenaslagers is. Het geluid komt van bovenin het blok en is afhankelijk van het toerental. Met een oor op de plastic afdekplaat bovenop de kop zijn vreselijke lagergeluiden te horen... Ik rij er geen meter meer mee. Want mocht de kleppenwinkel vastslaan, dan is het echt afgelopen.

Het dilema: is de lybra (2.0LX SW 2000 met 245K km) het nog waard om er wéééér een reparatie tegenaan te gooien?? M.a.w. àls het een nokkenaslager is, hoe duur kan dat 'feestje' worden? De grens dat de auto financieel total loss wordt, komt steeds dichterbij, ondanks de vrij nieuwe G3 installatie.

Wederom de vraag: wie heeft een soortgelijk voorval meegemaakt? Zo ja, wat was de diagnose en wat kostte de (eventuele) reparatie?

Mvg,
Bas
Gstijf

Re: 2.0 20V... V van Verrot?!?!

Unread post by Gstijf »

O jee ,

Hoe is het olie peil ?? Drijfstang lager komt nog wel eens voor , maar volgens kenners komt dit door te weinig olie ......

Ben benieuwd ..... Gerben 2.0 20V SW .
Bas

Unread post by Bas »

Hallo Lybra-isten,

Meteen het goede nieuws: hij is weer gemaakt! Voor €9,- Niet echt financieel total-loss dus...
Zat ik er toch effe flink naast met m'n doembeelden. Inderdaad was het geluid echt vreselijk om aan te horen. En ik dacht toch echt dat het van de bovenkant van de motor kwam. ANWB'er Ruud heeft duidelijkheid geschept: het vreselijke geluid kwam van rechts ònderin, jawel, de stuurbekrachtigings pomp. Met een stethoscoop was het gelijk duidelijk. En een zwengel aan het stuur was al helemaal bevestigend, steeds bij het sturen zwelde het geluid aan. En ja dus ook bij inparkeren. Gelijk de garage (Heins lancia/Fiat Den Haag) gebeld om te vragen wat het kost om de pomp te laten vervangen. Die wees me op het olie reservoir speciaal voor de stuurbekrachtiging. Als daar te weinig in zit gaat de pomp geluid maken. Even checken en jawel, te laag niveau. Niet zo verwonderlijk na 10 jaar. Officieel moet daar speciale 'GIA' olie in maar AFT (automatische transmissie olie) kan ook gerust. En een litertje bij de benzinepomp kost... juist. Eén flinke scheut was al genoeg. Nu maakt de lybra nog steeds veel geluid maar da's mooi en dat hoort zo :) Het sturen gaat ineens veel lichter, bijna tè licht. De 20 kleppen blijven nog wel even veilig dansen (ehm, knock on wood...). En de V is dus nu ook van Vitaal, niet Verrot

Mvg, Bas
HJ2

Unread post by HJ2 »

Kijk... en da's nu weer goed nieuws :-)
Gstijf

Unread post by Gstijf »

Gelukkig maar .

Veel veilige kilometers nog en een goede nachtrust ........

Gerben .
Post Reply

Return to “NL45 Lybra”