schrapend/aanlopend geluid (in aandrijving?)

Vraagbaak en discussie over technische zaken.
Voor gevraagd / te koop, ga naar forum NL52.
Voor andere Kappa zaken, ga naar forum NL51
Rchv

schrapend/aanlopend geluid (in aandrijving?)

Unread post by Rchv »

Ik ben benieuwd of iemand dit tegengekomen is:

sinds een paar maanden hoor ik een schrapend geluid, alsof er iets aanloopt. Het geluid komt vanaf voren maar is moeilijk te plaatsen. De frequentie van het geluid neemt toe naar mate ik harder rijd maar is niet te horen bij stilstand. En verder: wel te horen bij ingetrapte koppeling, uitzetten clima, uitzetten motor tijdens rijden en remmen heeft geen invloed op het geluid... Wat blijft er over, aandrijving? Herkent iemand dit? Graag reactie!
Sambal

Re: schrapend/aanlopend geluid (in aandrijving?)

Unread post by Sambal »

schrapend geluid?Misschien multiriem?
ivo

Unread post by ivo »

Ik hoor de laatste tijd ook geluid dat ik niet ken. Brommerig, resonerend geluid zo vanaf 80km/u en ik was bang voor defecte wiellagers (zie "lam lagertje") of iets in de aandrijving.Volgens mijn bandenbedrijf komt dit echter door het cuppen van de achterbanden. Niet echt zorgelijk volgens hun. Tegelijk echter trilt/schudt het stuur wat meer dan voorheen. Ze hebben vandaag de onlangs vervangen voorbanden opnieuw nagebalanceerd. Daar zat nogal wat onbalans in. Morgen maar eens kijken of het iets geholpen heeft.

Succes :)
Ivo
Rchv

Unread post by Rchv »

Bij is het volgens Beuk waarschijnlijk de versnellingsbak, maar niet iets om direct wakker om te liggen. Ik help het hopen, want pas in de sneeuw langs de weg gestaan met defecte dynamo...
ivo

Unread post by ivo »

Het stuur is nu mooi stil, maar het schudden/trillen van de auto is nog niet weg. Doet het overigens niet altijd en ook niet altijd even erg. Ook het zoemen/brommen/resoneren vanuit de achterkant is er nog. Dus het zouden de achterbanden kunnen zijn, of de versnellingsbak, of beiden?
Ik weet dat de dealer ooit meende te horen dat de derde en vijfde versnelling "iets van lagergeluid" afgaven. Ik zelf hoorde dat toen niet. Verder maakt ie in de vrijstand geluid en als je de koppeling intrapt is dat weg. Volgens Martin Beuk en anderen kon dat geen kwaad. Vooral de Coupe's zouden hier last van hebben. Bakrevisie en koppeling vervangen biedt dan geen soelaas. Koos heeft me overigens verteld dat de koppeling vervangen wél hielp.

1. Is het normaal dat cuppende achterbanden de auto laten trillen/schudden
2. Wat zou het in de versnellingsbak kunnen zijn en waarom hoef ik er niet wakker van te liggen.

Zal ik maar eens beginnen met nieuwe achterbanden? Voor heb ik dus de Michelins (zie "wringende voorbanden") en achter nog de oude Continentals F1, waarvan Martin zei dat die gevoelig zijn voor cuppen, zeker als ze ouder zijn. Wellicht is het probleem dan opgelost.

Bedankt voor het meedenken.:)
Ivo

PS. Dat jij met een kapotte dynamo in de sneeuw gestrand bent, had dat te maken met het "schrapende/aanlopend geluid"?

.
Rchv

Unread post by Rchv »

Wat ik aan wijsheid toe kan voegen:

* door Kappa kenner is mij verteld dat geluid van bak bij stilstaan erbij hoort, heb ik ook en hoor het al lang niet meer
* het schrapende geluid kwam niet van de dynamo, die is tegelijk met de distributieriem vervangen + remschijven en blokken - sluit eea uit maar na dat alles nog steeds zelfde geluid. Interessant van de 3 + 5e, zal er eens op letten. Van wat ik er van weet gaat het om lagers in de versnellingsbak.
* Uit eigen ervaring kan ik wel zeggen dat investering in goede banden (Michelin Energy's in mijn geval) het geld waard is, toen die achter 'merkloze' exemplaren verving (waarvan 1 geluid maakte) leek het bij wijze van of ik een nieuwe auto had. :)-D
ivo

Unread post by ivo »

Nou, dat bevestigt wat ik ook hoorde. De lagers in de bak maken geluid en dat is dus niet abnormaal. Dan ga ik achter ook maar Michelin's laten monteren, want dat brommen en resoneren doet zich ook voor als ik de auto in de vrijstand laat rijden. Ik verwacht er inmiddels veel van.

Ben benieuwd of jij het schrapende/aanlopende geluid nog verder kunt herleiden.

Groet,:)
Ivo
Post Reply

Return to “NL50 Kappa. Technische zaken.”