Koele kikker of hete bliksem?

Vraagbaak en discussie over technische zaken.
Voor gevraagd / te koop, ga naar forum NL52.
Voor andere Kappa zaken, ga naar forum NL51
ivo

Koele kikker of hete bliksem?

Unread post by ivo »

De thermostaat van mijn Kappa C 2.4 is enige tijd geleden vervangen, maar hij laat een grillig beeld op de meter zien. De motor laat ik langzaam opwarmen tot het het eerste dikke streepje en daar blijft ie gezellig hangen tot het einde van een lange rit. Dacht altijd dat ie eerst even moest oplopen om daarna terug te zakken? Zet ik hem onmiddelijk na de reis weer aan, dan staat ie bijna bij het tweede dikke streepje, om langzaam weer terug te zakken naar het eerste dikke streepje. Bij file, of stadsverkeer gaat ie soms zeer snel over het tweede, richting derde dikke streepje.

Hoort het zo?

Ivo:)
lanciathema.nl

Re: Koele kikker of hete bliksem?

Unread post by lanciathema.nl »

Ja, wanneer de auto stilstaat na een lange rit ontstaat extra warmte (adiabatische warmte) die je ziet als je daarna direct de motor weer start. Een warmere motor is dan niet erg, de temperatuur moet wel vrijwel direct weer zakken.

In file loopt de temperatuur op tot 90 graden. De wisselingen worden opgevangen door de fan. Die mogen niet te groot zijn. De wijzer moet verticaal blijven en daar slechts een beetje hoger vab afwijken. IS de afwijking te groot dan zou de tweede stand van de fan kapot kunnen zijn. Controleer of de fan op hoge snelheid draait.
Een echt snelle auto valt stilstaand niet op!
Lancia Thema 8.32 SW op www.weblogs.lanciathema.nl
kC

Unread post by kC »

Hoi Ivo, dat is volgens mij wat mijn kC ook heeft... Ze wordt niet veel warmer dan 80 graden tijdens een lange rit. In de file of in de stad loopt de temperatuur vaak op tot 100 graden, dan gaat de tweede stand van de fan pas lopen. De temperatuur zakt dan weer terug naar zo'n 90 graden, maar als ik daarna de snelweg op rijd, zakt ze weer naar rond de 80 graden.

Ik heb de radiateur, thermostaat en fan-weerstand laten vervangen, maar dat bood geen oplossing. Ik weet ook niet of het erg slecht is....
lanciakappasw

Unread post by lanciakappasw »

Heeft mijn K sw ook. Lijkt mij juist goed,ik word juist knap zenuwachtig als de temperatuur op 3 /4 zou staan. Mijn collega rijdt in een Alfa 156 1.9 jtd en heeft de zelfde temperaturen op zijn meter.Je leest vaak dat mensen hun thermostaat gaan vervangen en dat dit geen verbetering geeft. Zal wel Italiaans zijn....
*** Kappa SW turbo Rosso Nobile***
edsnabel

Unread post by edsnabel »

Mijn Kappa 2.0, 1995 komt ook niet verder dan het tweede dikke streepje. Ik dacht van de zomer dat er ook wat mis was maar funcioneert prima. De motor een keer lang stationair laten draaien en toen de motor goed heet was sloeg de fan keurig aan. Dus ik maak me er niet druk meer over. Koelvloeistof blijft op niveau en motorisch gaat het perfect. De kachel geeft ook warmte en doet het prima. Dus ik zou zeggen geniet van die geweldige roffel en rij er lekker mee door. Als er echt een probleem zou ontstaan merk je dat echt wel en dan kan je actie ondernemen.
ivo

Unread post by ivo »

Bedankt luitjes,
Ben weer helemaal gerustgesteld.

Ivo:)
d.rijn1

Unread post by d.rijn1 »

En als mijn meter maar amper het 1e streepje haalt?
Als ik in de stad rij dan kan ie wel een beetje oplopen maar ga ik weer buiten de stad rijden dan zakt ie richting 50 graden?!?
Lijkt mij nou niet echt de bedoeling.
Is de temperatuursensor makkelijk te vervangen?

Groet,
Danny
Jan Hoornstra

Unread post by Jan Hoornstra »

Ik denk dat je thermostaat open blijft staan.;)
ex Lancia Kappa 3.0 sw aut. WIT squadra bezitter

Nu Alfa 166 2.5 V6 Azzurro Nuvola
Post Reply

Return to “NL50 Kappa. Technische zaken.”