Kappa Coupe 3V6

Vraagbaak en discussie over technische zaken.
Voor gevraagd / te koop, ga naar forum NL52.
Voor andere Kappa zaken, ga naar forum NL51
Bob Solbrig

Kappa Coupe 3V6

Unread post by Bob Solbrig »

Hallo Kappa liefhebbers.
Ben een tijdje niet op het forum geweest. Vind de vorige opzet van het forum wat aangenamer. Had daarbij ook wat problemen bij het registreren.

Heb nog steeds mijn mooie licht blauwe Coupe 3V6. Inmiddels 139.000 km op de teller. Heb de Coupe aangeschaft in april 2006 met 67.000km.
Heb langdurige problemen gehad met geluiden uit het onderstel (kloppend geluid bij bochten naar links). Dit is na 1 jaar verholpen. Niemand kon direkt traceren wat de oorzaak van het geluid was.Maar dat het aan de schokbreker(s) lag was voor mij duidelijk. De electronisch geregelde schokbreker rechtsvoor is zelfs 3x vervangen. De eerste keer, beide schokbrekers vervangen vanwege lekkage, was voor eigen rekening.
€1600,- bij de dealer. Alle andere reparaties zijn onder garantie uitgevoerd. Na de eerste reparatie bleef er een kloppend geluid komen rechtsvoor, tijdens bochten genomen naar links waar dan ook een kleine oneffenheid in zat.
Zoals gezegd men kon maar niet traceren waar dit geluid door gegenereerd werd. Het leek of er iets los zat maar dit was niet aan de wegligging te merken. Het geluid werd met met de tijd ook intenser.
Om e.e.a. te verhelpen is de torsiestang voor vervangen en achter "gemodificeerd" en de achterste bussen van de voorste draagarmen vervangen
Dit gaf tijdelijk soulaas.
Maart dit jaar is het eindelijk verholpen. Bleek dat e.o.a. verkeerd bevestigde bus boven de schokbreker rechtsvoor te zijn.
Laat binnenkort nog wel de achterste torsiestang vervangen.
Heb net een vakantie van 3 weken achter de rug in Spanje, alles verliep zonder enige probleem zoals elke vakantie met de Coupe (3x).
Heb nog steeds regelmatig bekijks met de beauty, ook in Spanje. Heb zelfs een Blue Energy Coupe in Spanje gezien. Helaas niet van dichtbij kunnen bekijken.
Heb het idee dat de dame zich beter voelt in de warmte van Zuid-Europa, ik wil zelf ook graag zelf in Spanje gaan wonen.

In Spanje rijden best wat Lancia's, meestal Ypsilons. Maar, naast die ene Coupe, ook 2x een Thesis en 1 nieuwe Delta gezien in het gebied waar wij vertoefden, Calonge.

Vraagje, hoe krijg ik mij mountainbike mee op de Coupe zonder dat ik een trekhaak heb?
Bij mijn vorige auto, Kappa sedan 3V6, gebruikte ik een drager met trekbanden. Deze past dus duidelijk niet op de Coupe. De kieren tussen kofferdeksel en carosserie zijn veel kleiner. Minimaal de lak beschadigt door de beugels of erger beschadiging aan kofferdeksel en/of carosserie.

Groet, maar weer.
Bob
Attachments
kcoupe02.jpg
kcoupe02.jpg (174.45 KiB) Viewed 540 times
kcoupe01.jpg
kcoupe01.jpg (159.34 KiB) Viewed 540 times
Rob

Re: Kappa Coupe 3V6

Unread post by Rob »

Bij de sedan ontstaat een aangenaam grote ruimte als je de bank eruit haalt (in 2 tellen gepiept), dan rij ik de fiets er zo in. ideetje?
Jan Willem

Unread post by Jan Willem »

Is er voor de Coupé geen dakdrager-systeem leverbaar? Voor mijn (gezins)pakezel, een 3.0 SW is niets te gek! Dakdragers, trekhaak, maar voor jouw beauty?
Overigens heb je een zeer fraaie Coupé! Wat voor interieur heb je erin?
jcoutant

Unread post by jcoutant »

Proficiat met je enig mooie coupé!
In dit kleur heb ik er nog nooit een gezien, maar komt hij mooi tot zijn recht.
Waarschijnlijk een van de speciale Kaleidos kleuren voor de coupé?
Ik gok op een blauw Frau interieur.
Jean Paul
Kappa 3.0 v6 berlina - Grigio Urano
Jan Hoornstra

Unread post by Jan Hoornstra »

Super auto in een heel mooie kleur, ben ook niewsgierig naar het interieur.
Helaas geen oplossing voor je probleem, succes ermee.

Jan
ex Lancia Kappa 3.0 sw aut. WIT squadra bezitter

Nu Alfa 166 2.5 V6 Azzurro Nuvola
Bob Solbrig

Hallo allen,

bedankt voor de reakties.
Interieur is een heel donker bruin Poltrona Frau "Most" volgens de brochure. Carosserie kleur "Azzurro Saturno".
Is helaas aan de bestuurderskant al wat beschadigd ondanks regelmatig onderhoud.
Volgens mij bestaat er geen dakdrager voor de Coupe.
De achterbank eruit halen is wat omslachtig en problematisch vanwege slechts 2 deuren.
Ik denk dat ik de optie van een losneembare trekhaak maar kies.

Groet, Bob
jdebeer

Unread post by jdebeer »

Bob,

Zelf heb ik een vijftal jaren een "gewone" Kappa gehad. (Momenteel mag ik het met een Lybra SW doen)
Als wedstrijdwielrenner had ik ook altijd het probleem van de fiets.
De oplossing was om de beide wielen uit de fiets te halen (is ook bij een MTB een fluitje van een cent) en daarna het geheel in de kofferruimte te leggen. Bij mijn Kappa kon ik zo 2 racefietsen mee nemen, inclusief wielen. (Mijn eerste Thema liet het zelfs toe om daar DRIE fietsen in de kofferruimte te leggen !!!!)
Als je geen ervaring hebt met het eruit halen van de wielen en weer terugplaatsen is het een kwestie van een keertje goed voor laten doen en daarna een paar keet zelf proberen. Je bent er zo héél erg handig in.
Deze oplossing doet geen afbreuk aan de fantastische lijnen van de auto, en je fiets is ook nog eens beschermd tegen diefstal.
Tip : leg er wel een pakdeken onder om eventuele vetsporen van de ketting te voorkomen. Kosten bijna niks en als ze smerig zijn gooi je ze gewoon weg.
Is dit een ideetje ??
Bob Solbrig

Dank voor je reaktie.
Met mijn voorgaande auto, de Kappa sedan, en ook in de Coupe lukt mij dit ook met een "gewone" mtb.
In de Coupe lukt dit met pijn en moeite. De kofferbak is door zijn vorm minder gunstig als bij de sedan.
Mijn huidige mtb is echter een Down Hill machine. De veerwegen zijn veel groter als bij een normale mtb en de bevestiging van de wielen gebeurt niet met quick releases maar zijn geklemd of gebout. Het stuur is daarbij heel breed.
Dit weerhield mij ervan de fiets mee naar Spanje te nemen waar vlakbij de vakantieplaats een prachtige afdaling was. Ik was op dat moment wel heel even teleurgesteld.
jdebeer

Unread post by jdebeer »

Tja, dan houdt het op natuurlijk.
Ik had niet in de gaten dat er zoveel verschil zit tussen een gewone een een down-hill MTB.
En het stuur loshalen van de stuurpen ook geen optie ? Dan ben je een stuk flexibeler. Moet je wel altijd een inbus-setje bijhebben, maar die zijn tegenwoordig ook lekker compact.
De wielen met een paar bouten vastzetten is niet echt een grote klus lijkt me.
Post Reply

Return to “NL50 Kappa. Technische zaken.”