Kan iemand mij vertellen of de sierstrip in voor & achterruit verwijderd moeten worden, voorafgaand aan de demontage van de ruit ?
Zoja, is een hulpstuk nodig voor het hermonteren ?
Voor & achterruit Fulvia 2e serie
Re: Voor & achterruit Fulvia 2e serie
Neen. Ruit met rubber en strip demonteren en monteren.
Huib,
Je bedoelt strip en rubber tijdend de-en montage laten zitten ?
Je bedoelt strip en rubber tijdend de-en montage laten zitten ?
-
Henk
de strip blijft zitten in het rubber bij (de-)montage.
Pas als de raam uit het rubber is, haal je de strip uit het rubber. Het is heel belangrijk niet te wringen aan de strips want je krijgt noooooit de originele vorm terug.
Toen ik de voorruit van Martijn en Christines coupeetje mee heb helpen monteren, hebben we verschillende manieren geprobeerd bij montage:
-eerst de strip in het rubber en dan de rubber rond de ruit
- eerst de rubber rond de ruit en dan de strip er in
- eerst de rubber rond de ruit en plaatselijk terug van de ruit om de strip te monteren
ik denk dat de laatste manier de handigste was, voorruiten zijn behoorlijk lastige klanten, je komt 13 handen te kort en als je met kit werkt om een goede afdichting te bekomen is het helemaal een zootje: tegen het einde van de dag hangt alles en iedereen vol kit.
succes
Bart
de strip blijft zitten in het rubber bij (de-)montage.
Pas als de raam uit het rubber is, haal je de strip uit het rubber. Het is heel belangrijk niet te wringen aan de strips want je krijgt noooooit de originele vorm terug.
Toen ik de voorruit van Martijn en Christines coupeetje mee heb helpen monteren, hebben we verschillende manieren geprobeerd bij montage:
-eerst de strip in het rubber en dan de rubber rond de ruit
- eerst de rubber rond de ruit en dan de strip er in
- eerst de rubber rond de ruit en plaatselijk terug van de ruit om de strip te monteren
ik denk dat de laatste manier de handigste was, voorruiten zijn behoorlijk lastige klanten, je komt 13 handen te kort en als je met kit werkt om een goede afdichting te bekomen is het helemaal een zootje: tegen het einde van de dag hangt alles en iedereen vol kit.

succes
Bart
[IMG]http://i62.tinypic.com/2sakz2g.png[/IMG]
Klopt.
Ruit met rubber en strip demonteren kan op 2 manier.
1) Plaatjes staal knippen. Aan de binnenkant tussen het rubber steken en omklappen.
2) Als je met 2en bent gaat een op z'n rug in de auto liggen. Die drukt met z'n voet in een bovenhoek van de ruit tegen de ruit. De ander helpt door binnen het rubber wat te lichten en aan de buiten kant wat te trekken. Als de ene hoek los is dan de andere hoek. Je pakt dan zo de ruit met rubber en strip er uit.
Eventueel kun je dan rubber en strip van de ruit halen.
Monteren doe je met een touwtje. Eerst rubber en strip om de ruit monteren!
Ik gebruik een ruitenkit die je voor de montage al aan kunt brengen op het rubber zowel aan de kant van de ruit als aan de kant van de carosserie. Overtollige kit komt onder het rubber uit. Die niet meteen willen verwijderen. Eerst laten drogen en dan schraap je hem er met een houtje zo van af.
Ruit met rubber en strip demonteren kan op 2 manier.
1) Plaatjes staal knippen. Aan de binnenkant tussen het rubber steken en omklappen.
2) Als je met 2en bent gaat een op z'n rug in de auto liggen. Die drukt met z'n voet in een bovenhoek van de ruit tegen de ruit. De ander helpt door binnen het rubber wat te lichten en aan de buiten kant wat te trekken. Als de ene hoek los is dan de andere hoek. Je pakt dan zo de ruit met rubber en strip er uit.
Eventueel kun je dan rubber en strip van de ruit halen.
Monteren doe je met een touwtje. Eerst rubber en strip om de ruit monteren!
Ik gebruik een ruitenkit die je voor de montage al aan kunt brengen op het rubber zowel aan de kant van de ruit als aan de kant van de carosserie. Overtollige kit komt onder het rubber uit. Die niet meteen willen verwijderen. Eerst laten drogen en dan schraap je hem er met een houtje zo van af.
Bedankt voor jullie bijdragen ; demontage gelukt, na het spuiten weer monteren. Overigens alle 4 bodemdelen vervangen ; slechts 2 delen slecht, maar wilde het toch helemaal goed hebben. Waar nodig op diverse plaatsen versterkingen gelast, bakjes A-stijl voor subframe dubbel uitgevoerd met 3 mm plaat.