schakelprobleem

Vraagbaak en discussie over technische zaken.
Voor gevraagd / te koop, ga naar forum NL52.
Voor andere Kappa zaken, ga naar forum NL51
ivo

schakelprobleem

Unread post by ivo »

Hallo Kappa-fans,
Bij koude motor is het schakelen van de 1 naar de 2 met mijn Kappa Coupe 2.4 (120.000km) soms erg moeilijk. Het knelt/haakt en ik moet soms echt stevig overschakelen. Bij warme motor is het probleem er niet of nauwelijks. In de bak zit nieuwe Premium Synthetic 75W-90.
Wat is er aan de hand en wat is er aan te doen?

Ivo:)
Corrado-Ex-Roma

Re: schakelprobleem

Unread post by Corrado-Ex-Roma »

Is niks aan te doen en probeer aub niet met geweld te schakelen maar gewoon iets langszamer.
Ik heb precies hetzelfde met de 2.0 Turbo Coupe, tot ie warm is.
Toen ik in Italie rondreed was het probleem er niet, het heeft gewoon met de temperatuur te maken.
Misschien valt synthetische versnellingsbak olie te proberen, maar ik heb er geen ervaring mee....
Stasiu

Unread post by Stasiu »

Die van mij (een serie 3 uit 2000) schakelt bij koude motor ook erg stroef van 1 naar 2. Mijn oude Kappa (serie 1) had daar geen last van. Wellicht iets met het type bedieningsmechanisme te maken.
ivo

Unread post by ivo »

Ok Corrado,
Ik ben blij dat je het herkent. Had er namelijk nog nooit over gelezen op dit forum en jouw reactie is de eerste. Dacht dat ik misschien de enigste met het probleem was.
Nou, dan doen we het gewoon "dolce" als het koud is.
Bedankt :)
Ivo
Skin

Unread post by Skin »

zeer herkenbaar dit. Bij mij hetzelfde, bouwjaar 2000, jtd. 1 naar 2 is erg moeilijk als ie koud is. Daarna gaat het stukken beter, hoewel niet smoooooottthhh:)
Lancia Kappa 2.4 jtd - 2000
lanciathema.nl

Unread post by lanciathema.nl »

Ik heb het niet met de K, maar wel gehad met een andere auto. Toen heb ik een additief aan de bakolie toegevoegd, dat werkte erg goed.
Een echt snelle auto valt stilstaand niet op!
Lancia Thema 8.32 SW op www.weblogs.lanciathema.nl
ivo

Unread post by ivo »