Probleem verwarming en toerenteller + CD techniek

Discussie en vraagbaak over Lybra
JayCee

Probleem verwarming en toerenteller + CD techniek

Unread post by JayCee »

Goeiedag,
vorige week naar de garage geweest om volgende onderstaande problemen te laten herstellen,
maar jammer genoeg vond men niet direct een oorzaak.
Voorgestelde oplossing:
"We gaan het dashboard volledig verwijderen en verder zoeken....
Hopelijk vinden we dan iets. Wellicht 2 dagen (!) werk, dus hoge kost en
vooral geen zekerheid dat we het probleem localiseren."

Niet echt bemoedigend dus. Dus daarom mijn vraag: kan iemand me wat raad of oplossing(en)
geven voor mijn problemen.

Probleem 1: Verwarming
enkel warme lucht aan passagierskant, altijd koud aan de bestuurderskant, om het even welke instelling gebruikt wordt.

Probleem 2: Toerenteller
af en toe geeft de toerenteller nul toeren aan, om dan plots weer juist te werken en dan weer op nul te vallen.
Indien de toerenteller op nul valt, tellen de afgelegde kilometers en verstreken tijd op het display ook niet meer op.
Kan dus best een uur gereden hebben terwijl IC aangeeft dat het een half uurtje was.
Ook klok werkt dan niet meer zoals het hoort.

Voor de geïntresseerden: CD
Bij mijn zoektocht, op het Duitse forum een link gevonden waar men de CD met technische uitleg kan downloaden:
Link naar CD download
Gisteren heb ik dat gedaan, werkt prima, ook NL-versie

Alvast bedankt,
Jan
dickh

Re: Probleem verwarming en toerenteller + CD techniek

Unread post by dickh »

Jan,

Probleem 1: kapotte actuator (stappenmotortje dat de warm/koud lucht aan bijrijderskant regelt. Kan je met je CD opsporen.
Kosten van die actuator nog geen 30,- en is relatief makkelijk te vervangen (3 kruiskopschroeven en 1 stekkertje).
Uurtje sleutelen, dat wel, omdat je rechts wat bekleding moet weghalen etc.

Probleem 2: ik denk aan een defect aan je instrumentenpaneel(!), komt bij de vroegere Lybra's soms voor.
Dit type defect (als dat het inderdaad is natuurlijk) kan je ECU (motorbesturings-computer) opblazen(!), kosten 1600 euri.
Z.s.m. wel laten nakijken dus.
Loopt je klok eerst terug en later weer wat op terwijl je toerenteller op nul staat? Dan zal dit het probleem zeer waarschijnlijk zijn.
Als dat zo is, ga naar Halan in Amsterdam, laat alleen Peter (werkplaatschef) ernaar kijken, de rest zijn onbenullen op dit gebied.

mrvrg
Dick
Lancia Lybra SW 2.4 JTD Emblema (2005)
Lancia Lybra Berlina 1.8 VVT Business (2000)
JayCee

Re: Probleem verwarming en toerenteller + CD techniek

Unread post by JayCee »

Dick, hartelijk dank voor je antwoord.

Amsterdam is wel een beetje uit de buurt voor mij....
Kan iemand me misschien een goed adres bezorgen in de buurt van Mechelen (België).
Ben oorspronkelijk langs geweest bij Festraets maar die wisten dus niet direct wat het probleem was.

Jan
Post Reply

Return to “NL45 Lybra”