Kappa kopen... Waar moet ik op letten enz enz enz???

Vraagbaak en discussie over technische zaken.
Voor gevraagd / te koop, ga naar forum NL52.
Voor andere Kappa zaken, ga naar forum NL51
De Chick

Kappa kopen... Waar moet ik op letten enz enz enz???

Unread post by De Chick »

Goeiedag,

Ik ben van plan om eind februari een Lancia Kappa te gaan kopen. Kwa prijs/luxe verhouding scoort hij zeer hoog bij mij en het is weer is wat anders dan elke keer van die afgetrapte sport auto'tjes. Alleen ik heb nog een paar vragen:

Volgens mij is het zo: Hoe hoger het aantal liters hoe meer luxe/comfort, is dit zo of heb je bijvoorbeeld ook 2 liter versies die net net zo luxe zijn als de 2.4 of de 3 liter. Mijn oog is trouwens gevallen op de 2.4 liter versies, omdat 3 liter toch wat te duur is kwa onderhoud en de 2 liter niet zo luxe is.

Heb je ook Kappa's met stoelverwarming? Waarschijnlijk de 3 liter wel, maar ook de lagere litertjes? En is dit anders ook zelf in te bouwen of moet je dan 30 km aan kabelboom gaan neer leggen. Interrieur gaat er toch tijdelijk uit na 2-3 maanden dus dan zou ik opzich nog wel wat kabeltjes extra er bij kennen leggen.

Waar moet ik op letten bij de aanschaf? Bepaalde kwaaltjes en kinderziektes bij kappa's?

Wat zijn de meest voorkomede problemen en minpunten?

Verder ken ik niet wachten totdat ik eindelijk eind februari ken gaan kijken bij een paar kappa's!!!

Alvast bedankt en groeten,

Mike
bin20vt

Re: Kappa kopen... Waar moet ik op letten enz enz enz???

Unread post by bin20vt »

Hallo Mike,

De Lancia K is een auto welke al een tijdje niet meer geproduceerd wordt. Veelal zijn de auto's bij handelaren terecht gekomen waar je voor relatief weinig geld eentje op kon halen. Echter brengt dit vaak mee dat de kopers er niet de nodige kosten aan spenderen om de auto's in topstaat te houden. Indien een K tijdig onderhoud heeft gehad dan vallen de kosten ontzettend mee. Voor de Kappa gelden natuurlijk gewoon de algemene punten waar je naar kijkt bij aanschaf van een auto.

De kappa is geleverd met diverse paketten waarvan de LX versie de meest luxe is. De LX heeft o.a. volledig electrisch verstelbare en verwarmde stoelen (zelfs de hoofdsteunen zijn electrisch verstelbaar!). Het monteren van een electrisch interieur achteraf is een enorme klus omdat de auto niet voorbereid is. Het komt er dus inderdaad op neer dat je dan zelf in de weer moet om dit aan te leggen. Daarnaast behoort tot dit pakket een electrisch dimmende binnenspiegel en electrisch verstelbare/ inklapbare spiegels. Veelal werden de auto's geleverd met alcantara of in leder. Mijn voorkeur gaat uit naar alcantara maar dit is vaak erg versleten.

Ik ben zelf enorme liefhebber en bezit drie K coupe's en een K 2.4LX sedan. Mijn voorkeur ging bij de zoektocht uit naar een 2.4LX omdat ik de 2.0 eigenlijk net te licht vind voor de K en de 3.0 eigenlijk t.o.v. de 2.4 in mijn ogen niet veel meerwaarde heeft. Ik heb tijdens mijn zoektocht veel Kappa's gereden en kan je vertellen dat ik vaak met een nare smaak naar huis reed terwijl de advertenties veel belovend waren.

Uiteindelijk heb ik een K gevonden die naar mijn smaak is. Het is een groene 2.4 LX (de meest luxe dus) uit 1995 met antraciet alcantara (in nette staat en veel minder besmettelijk dan bijvoorbeeld creme) welke bij aanschaf een relatief lage kilometerstand had van 178.000km. Na aanschaf heb ik direct de thermostaat (is wel een zwak puntje bij de K) en de distributieriem (met spanrollen!) laten vervangen. Daarnaast heeft de auto een beurt gekregen en inmiddels staat de teller op +/- 194.000km.

Aangezien ik momenteel aardig wat auto's heb (ben verzamelaar, geen handelaar!) ben ik voornemens mijn sedan te verkopen. Ik weet natuurlijk niet of de auto je smaak is maar volgens mij voldoet deze auto wel aan je wensen. De velgen op de foto's zitten nu onder een van mijn coupe's gemonteerd, deze zitten er dus niet bij. Ik heb ze deze zomer +/- 1 maand eronder gehad. De auto staat nu op de standaard licht metalen velgen in de kleur antraciet. Voor mee informatie en foto's kun je altijd even contact opnemen.

Image

Image

Image
De Chick

Ontzettend bedankt "bin20vt"!!! Ik ben van jou stukje verhaal al heel wat wijzer geworden dan wat ik nu al was. Ik weet nu een beetje waar ik moet letten en voor welk type ik moet gaan kijken. Mijn voorkeur voor het interieur gaat inderdaad ook naar alcantara. Dat leer vind ik altijd maar niks, vooral niet in de zomer.
Nu las ik in jou stukje dat je je sedan wilt gaan verkopen... Ik durf het bijna niet te vragen, maar hoeveel wil je ervoor hebben? En als die een beetje betaalbaar is voor mij, (ik heb momenteel een slecht betaalde baan en ben bezig met een opleiding) dan zou ik hem toch eind februari kennen ophalen. Zou dat dan een probleem zijn?
Ik wil niet zeggen dat ik stapel verliefd ben geworden op je auto want mijn hart behoort nog steeds bij een ander wagentje, maar toen ik de foto's zag dacht ik bij mij zelf van: woow, wat een plaatje, die moet ik hebben, daar heb ik al die tijd naar lopen zoeken.
Maar goed, Ik zie nu pas dat je ook prive berichten kan sturen naar iemand, dus als jij een berichtje bij mij zou willen achterlaten voor wat je voor die kappa zou willen hebben dan ken ik kijken of ik eind januari genoeg heb gespaard. En anders gaat ik gewoon weer opzoek naar een andere.

Nog bedankt voor tekst en uitleg!!!

Mike
Jan Willem

Unread post by Jan Willem »

Er zijn heel veel Kappa's die af fabriek van vele extra's zijn voorzien. Dus een LE (standaard zonder airco) is voorzien van bijvoorbeeld:
airco (temperatuur regeling is wel standaard)
stoelverwarming
elelktrisch bediende stoelen (al dan niet met gegeheugen)
afstandbediening op de CV (de CV is standaard)
lichtmetalen velgen etc

Waardoor de auto nauwelijks te onderscheiden is van een LS of zelf LX.
De mate van luxe is niet afhankelijk van de motor. Wel zijn 3.0 SW's en coupe's altijd automaten en ook late 3.0 berlina's zijn altijd automaten.
In de vroege versies kon je een 2.0 laten voorzien van een automaat en bij de late versies de 2.4.

Er zijn in principe 2 versies van de 2.0: hele vroege met 145pk en de latere met 155pk (altijd 5-cilinders)
Er zijn 2 versies van de diesel: een vroege 2.4 tds (124pk) en een latere common rail 2.4 jtd met 136pk (altijd 5-cilinders)
Er zijn 2 turbo's: tot 1998 een 16V (4-cilinder) met 205pk een de latere 20V (5-cilinder) met 220pk
In grote lijnen is er maar één 3.0 V6 met 204 pk.

De turbo is officieel nooit in nederland als SW geleverd, hoewel er wel een paar zijn. De turbo wijkt in uitvoering iets af van de andere versies, sierstrips, wielen, deurgrepen, dakrails, bekleding, voor het overige heb je het type-plaatje of kentekenbewijs nodig om de verschillen te zien, hoewel je bij de V6 kan zien dat de uitlaat afwijkt.

Kortom wat vind je belangrijk. Ik heb zelf een 3.0 SW, die heb gekocht vanwege de combinatie airco, schuifdak, stationwagon en lederen bekleding. De V6 kreeg ik erbij. De V6 is een ongelooflijk stille auto waar je heerlijk me kunt cruisen, de SW aut is weer een kasse zwaarder dan de lichtere SW's. Het verbruik valt mij mee (1:9), maar de auto is in de stad een enorme drinkebroer (1:7) en is minder geschikt als scheurijzer. Je hebt nooit het idee dat je in een zeer snelle auto rijdt, maar als ik met mijn andere auto (een 2.0 ltr cabriolet) achter mijn vrouw in de Kappa aanrijdt, moet ik toch wel mijn best doen om haar bij te houden terwijl zij op haar gemak voortzoeft.

Kortom, maak voor jezelf een lijstje wat je belangrijke zaken vindt, bepaal een budget, en blijf gewoon zoeken tot je je droomauto vindt. Ik sluit mij geheel bij de vorige schrijver aan, controleer alle knoppen en lampen en zorg dat je weet of dat de distributie/riem en spanrollen vervangen zijn binnen de termijn of zorg dat ze gelijk vervangen worden. Een geknapte riem is einde motor. Hoge kilometerstanden hoeven geen probleem te zijn, en hoog noem ik meer dan 250,000.
De Chick

Ok, ok. Ik wordt steeds wijzer. Helemaal super. Bedankt Jan! En ja, dat het geen snelle auto is zal wel een tijdje moeten wennen. Maar het gaat voor mij gewoon nu om de luxe, comfort, exclusevietijd en de uitstraling. Als ik op bijvoorbeeld op site's kijk waar ze auto's verkopen (marktplaats, autotrader enz enz) vragen zelfs de dealers niet van die reusachtige bedrijge. Behalve voor de turbo uitvoering dan. Ik kijk gewoon rond, maak een paar test ritjes totdat ik de de beste heb gevonden. Al moet ik zeggen dat de kappa van hierboven er wel heel erg gelikt er uit ziet met alle toeters en bellen.

Groeten, Mike
piett

Unread post by piett »

Ho ho, hij ziet er niet snel uit, maar vergis je niet, met 175 PK zit dat ding in no time op 120 en doortrekken naar 200 duurt ook zeker geen eeuwigheid!

Piett
bin20vt

Unread post by bin20vt »

piett Schreef:
-------------------------------------------------------
> Ho ho, hij ziet er niet snel uit, maar vergis je
> niet, met 175 PK zit dat ding in no time op 120 en
> doortrekken naar 200 duurt ook zeker geen
> eeuwigheid!
>
> Piett

Klopt! De 2.4 zit volgens het boekje in 8,7sec op de 100 en dat is zeker acceptabel voor een grote sedan! Wat eigenlijk belangrijker is dat het een zeer stille comfortabele auto is welke, als het nodig is, aardig van zijn plaats komt.
Post Reply

Return to “NL50 Kappa. Technische zaken.”