Gevraagd: Externe rembekrachtiger 1.3S

Electronische ontsteking
CD's met documentatie voor: Fulvia Flavia Flaminia
Lucas

Gevraagd: Externe rembekrachtiger 1.3S

Unread post by Lucas »

Ter opwaardering van standaard 1e serie 1.6 HF remsysteem
Huib Geurink

Re: Gevraagd: Externe rembekrachtiger 1.3S

Unread post by Huib Geurink »

Je bedoelt zo'n losse (niet op het pedaal) die alleen op de voorwielen werkt?

Nieuw of gebruikt?
Lucas

Unread post by Lucas »

Dat zou goed kunnen Huib. Ik heb het zelf nog niet gezien. Normaliter zou je natuurlijk het 1e serie systeem kunnen vervangen door 2e serie, maar dat vind ik voor de originaliteit wat te ver gaan. Vandaar dat ik voor deze oplossing zou willen kiezen. Liefst nieuw,

Lucas
Pieter

Unread post by Pieter »

Lucas, lijkt ie hier een beetje op:

http://www.minispares.com/Product.aspx?pid=36302

Groet, Pieter
Lucas

Unread post by Lucas »

Nee, daar lijkt hij helaas niet op. Wel grappig dat je deze hebt gevonden, die zit namelijk o.a. op een Alfa Giulia en heb ik recent voor veel geld moeten vervangen.

Groeten,

Lucas
Pieter

Unread post by Pieter »

Lucas,

Hoeveel is veel geld?

Groet, Pieter
Lucas

Toch maar niet

Unread post by Lucas »

Na wat gelezen te hebben in het Goldportfolio boek over de 1.6 ga ik het toch eens eerst zonder bekrachtiger proberen. De rembekrachtiger werd destijds bewust niet gemonteerd zodat de betere rijder meer gevoel bij het remmen had. Ik wil mij zeker niet kwalificeren als een betere rijder, maar zo kan je het misschien wel worden!!

Groeten,

lucas
Huib Geurink

Re: Toch maar niet

Unread post by Huib Geurink »

Prima plan.

Maak op een stukje grafiekenpapier maar eens de grafiek van de kracht op de wielremcilinders voor en achter als functie van de pedaalkracht met en zonder bekrachtiger. Dan zie je direct dat het niet goed gaat komen met bekrachtiger zonder drukbegrenzer (zoals die ook op de GTE en rallye 1.3S zat) en dan nog niet helemaal goed.

Als de hoofdremcilinder, wielremcilinder en slangen in orde zijn gaat het prima.

Je moet het eerder zoeken in blokken met voldoende hoge wrijvingscoefficient en die snel slijten. Om de kinetische energie om te zetten in warmte moet er iets slijten. Bij moderne autoos slijten zowel blokken als schijven. Het systeem van de Fulvia is zo dat de blokken moeten slijten en de schijven zo weinig mogelijk. Blokken van modern materiaal zijn dan ook niet goed.

In de tijd van de Dunlop remmen was de filosofie ook dat de warmte moest worden geisoleerd van de vloeistof. Bij moderne remmen (ook al bij de Girling remmen van de S2/3) is de filosofie dat de warmte snel moet worden afgevoerd. Dat isoleren ging prima met asbest. Helaas mag dat niet meer.

Al met al worden er aan de blokken dus heel andere eisen gesteld dan voor moderne autoos. De moderne Mintex blokken die ik normaal op voorraad heb voldoen prima. Zelfs wat betreft de temperatuur isolatie benaderen ze de oude asbesthoudende blokken van rallye kwaliteit zeer behoorlijk.

Eventueel kun je nog kevlar / aramide blokken of keramische blokken overwegen. Zijn wel een heel stuk duurder. Ik heb er geen ervaring mee.

Blokken zijn er in verschillende kwaliteiten. Daar moet je bewust een keuze maken die past bij je rijgedrag en de toepassing en niet zomaar voor de goedkoopste gaan.

Ik zou ook geen remvloeistof gebruiken met een kookpunt hoger dan dat van DOT4 vanwege mogelijk vastlopen van de zuigers in de cilinders.

En als je veel moet remmen in snelle afdalingen dan liever kort en krachtig remmen dan lang en zacht. Bij kort en krachtig remmen wordt het snel heel warm. De afkoeling, die evenredig is met het temperatuurverschil, is dan ook sneller en bovendien is de tijd tussen het remmen langer zo dat er meer tijd is om af te koelen
Post Reply

Return to “NL86 Fulvia, Flavia, Flaminia te koop / gevraagd”