Fulvia kleppen

Electronische ontsteking
CD's met documentatie voor: Fulvia Flavia Flaminia
Huib Geurink

Fulvia kleppen

Unread post by Huib Geurink »

Met een paar Italiaanse vrienden ben ik bezig om in- en uitlaatkleppen te laten maken voor Fulvia.

Uitlaat kleppen worden van X53CrMnNiN219 (=21/4N). Dat is een hitte- en corrosiebestendigmateriaal met een hardheid van 38 - 42 Rockwell. Op de tip stelliet met een hardheid van 50 Rockwell.

Inlaatkleppen zijn we het nog niet over eens. Hetzij standaard materiaal met een hardheid van 30 - 35 Rockwell en een thermisch geharde tip van 50 Rockwell of hetzelfde materiaal als de uitlaatkleppen zodat ze in race toepassingen ook als uitlaatklep kunnen worden gebruikt maar dan wil ik ook de 37mm klep op 45 graden en daar is niet iedereen het over eens.

Gaat om de volgende kleppen:

36mm inlaat voor 2C / 1200's / 1300 zonder S (818.302)
32mm uitlaat idem

37mm inlaat voor 1.3S (818.303) en 1.3HF
33mm uitlaat idem

Als iemand mee wil doen, geef dan een seintje.
Huib Geurink

Prijzen van de kleppen.

De prijzen (bij voorinschrijving) zijn:

36mm inlaat (martensitic steel) 5.00 euro voor 818.130/140/100/302/282
32mm uitlaat (austenitic steel) 6.00 euro voor idem

37mm inlaat (martensitic steel) 5.00 euro voor 818.303/342
33mm inlaat (austenitic steel) 6.20 euro voor idem

Klik hier voor meer info over martensitisch staal.

Klik hier voor meer info over austenitisch staal.

Deze kleppen zijn van hoge kwaliteit en geschikt voor loodhoudende zowel als loodvrije benzine en voor LPG

Een dezer dagen wordt de bestelling geplaatst. Dan vervallen deze zeer speciale prijzen.
Bob Rockland

Re: Prijzen van de kleppen.

Unread post by Bob Rockland »

hoi huibie

doe mij een set voor Gabriella

thx
Bob
Huib Geurink

Genoteerd Bob.
Heel verstandig. Zelfs als je de motorrevisie niet zelf doet, kun je altijd de kleppen meeleveren. Je bent nu zeker van topkwaliteit.

Ik had er geen zin meer in om na een motorrevisie de kop er na 20.000 km er weer af te halen vanwege gare kleppen.

Nog onlangs maakte ik het mee dat gewoon in de handel gekochte kleppen na 800 km al gaar waren!
Henri

Unread post by Henri »

Hoi Huib,

Doe mij ook maar een setje voor mijn Fulvia (818.302). Als ik de motor van de winter openhaal weet ik niet wat ik tegen kom. ALtijd goed om goed materiaal achter de hand te hebben.
Wellicht een domme opmerking, maar mijn motor is gereviseerd zoals je weet en is oversized. Maakt dat ook uit voor de kleppen?

Groet,
Henri
Huib Geurink

Ik heb je genoteerd voor een setje 302 kleppen.

Ik neem aan dat je met oversized bedoelt dat de zuigers een maatje groter zijn. Dat gaat met stappen van 0,2mm. Op de 77mm scheelt dat 0,0026 % in diameter en 0,005% in inhoud. Dus niet de moeite. Maakt ook niets uit voor de kleppen.

Wel als je de 818.342 nokkenassen monteert zou ik adviseren met de kleppen een maatje groter te gaan
Ron Linssen

Unread post by Ron Linssen »

Hoi Huib,

de kop van mijn Fulvia motor is gereviseerd. Men had de originele kleppen weer gebruikt, deze waren nog goed. Alles is weer gemonteerd op het motorblok. Heb echter nog geen meter gereden met de auto daar hij een totale restauratie ondergaat. Ik heb hem na de zelfs nog nooit gestart. Toch ben ik geinteresseerd in de kleppen, ook al zou ik de kop er weer vanaf moeten halen. Of pas doen als de originele gaar zijn. Is de kans hierop groot ?. Zoals ik begrijp zijn de voordelen van jou kleppen dat ze meer hitte kunnen verdragen. Zijn er nog meer voordelen ?.
Ik heb ook gehoord op de beurs in Houten dat het mogelijk is om de kleptiming nog scherper te stellen, zodat men meer vermogen heeft. Indien ik dit doe is het dan ook raadzaam om jou kleppen te monteren.
Mijn motor heeft het nummer 818.302. De kop heeft het nummer 818.140.
(is het mogelijk om een andere nokkenas te monteren om eventueel meer vermogen, ik kan dan tegelijk de kleppen vervangen).

Ik hoor het wel,

groeten Ron.
Huib Geurink

Als ik me goed herinner, heb je een 2e serie coupe. Die zou geen 302 motor maar een 303 motor moeten hebben. Het cilinderblok heeft wel een 302 nummer.

Ik kan zo ook niet zeggen of je ze er nu al in moet zetten of niet. Er zijn twee begrippen van elastiek en dat zijn:
1. gereviseerd
2. gerestaureerd

Wat heb je met het revisieberijf afgesproken? Bij revisiebedrijven is het al net als bij spuiters. Ze zijn dermate flink gehersenspoeld in de richting van zo goedkoop mogelijk, dat het lang niet vanzelf spreekt dat het goed gedaan is.

Ik heb zelf intussen redelijk wat afgezien met kleppen die verbrandden en kleppen waar door het stelschroefje een gat in de tip werd geslagen, waardoor je ze niet correct meer kunt stellen.

Er kan nogal wat fout gaan als je niet op let. Als er nog de originele lange klepgeleiders in zitten en je zet daar zonder berekening afdichtingen op kan het zijn dat het gleufje voor het klemmetje op de originele klepsteel in de afdichting komt waardoor de klep haakt. Er is dan weinig nodig om de zuiger te raken. Ook kan het bovenste schoteltje van de klepveren de afdichting raken. Op de kleppen die ik nu laat maken zit geen gleufje voor het klemmetje.

De originele Freccia kleppen zijn best goed. Maar zelfs de beste klep gaat snel kapot als er te veel speling zit op de klepgeleiders of als de zetels niet goed zijn. Hoe weet je zeker of er nog de originele kleppen in zitten? Misschien zijn de kleppen al eens vervangen door een slechte kwaliteit, waarvan er maar genoeg in de omloop zijn.

Als het goed is heb je een 818.342 nokkenas. Dat is al de snelste standaard nokkenas. Het is aan te bevelen die op de voorgeschreven timing te zetten om te voorkomen dat je kleppen de zuigers raken. Je kunt op de rollentestbank proberen wat het aan winst oplevert als je de timing wat verandert, maar dan zou ik eerst een dummy build doen met klei op de zuigers om te kijken wat het bereik is waarover je veilig de timing kan veranderen. Wat wel winst zal opleveren is het flowen en porten van inlaatspruitstuk en kop.
john

Unread post by john »

hoi huib heb reeds een set besteld ,lees nu dat ik ook een 303 kop heb van een 2 serie dus graag even omruilen huib.
grt john
Ron Linssen

Unread post by Ron Linssen »

Hoi Huib,

als ik het goed begrijp is het wel raadzaam om een paar reserve kleppen achter de hand te hebben. Dan maar ook die van de goede kwaliteit. Doe mij maar een complete set. Moeten alleen kijken hoe we het doen met de betaling en levering (ik woon in Zuid Limburg).
De specificaties van de cilinderbehuizing en cilinderkop staan al eerder genoemd, zodat jij weet welke kleppen erbij geleverd moeten worden.
Wat is eigenlijk flowen en porten?.

Groeten.
Post Reply

Return to “NL86 Fulvia, Flavia, Flaminia te koop / gevraagd”