dag 2:
De zaterdag is altijd de zwaarste dag van de SLS en deze begint al vroeg (7.26 starttijd voor ons).
De dag begint weer erg goed voor ons. De organisatie in de auto gaat vlekkeloos. De regen houdt echter nog steeds stand en dit vraagt enorme concentratie. Naarmate we meer in de Ardennen aankomen, worden de wegen smaller, steiler en gladder. Erg leuk natuurlijk, maar ook gevaarlijk. Hier komen we helaas zelf ook achter. Op een gegeven moment komen we een bocht om zetten op een weg die erg smal is en naar beneden loopt. De Saab Sonnet die op enige afstand v oor ons reed blijkt links in de vangrail te staan. Eerste reactie is remmen, maar dat resulteert onmiddelijk in een glijpartij richting Saab. Waarschijnlijk heeft hij ook geremd en het resultaat is maar al te duidelijk. Ik heb toch geprobeerd de Saab te ontwijken door pompend te remmen en proberen te sturen. Met het remmen bereikte ik wel dat ik voor de Saab stil stond, maar de vangrail was net te dichtbij en ik heb met het linker spatbord de vangrail aangetikt. Hierdoor ontstond een behoorlijk gat op de plaats waar normaal het knipperlicht zit. Doordat ik snel mijn auto daar heb weg gehaald en doordat de mensen van de Saab snel voor de bocht zijn gaan waarschuwen is meer schade voorkomen.
Erg balen natuurlijk, maar in vergelijking met de Saab viel het erg mee. De Saab was volledig met linkerkant langs de vangrail geschuurd. Van het polyster bodywork was dan ook niet veel meer over, gelukkig kon ie nog wel rijden.
Ondanks de tegenslag nog wel op tijd bij de TC. Vervolgens waren we onderweg naar de volgende TC en terwijl we steil omhoog rijden op een weg waar maar 1 auto tegelijk kan rijden, breekt de gaskabel! Gelukkig reed er niemand achter ons en konden we de auto achteruit laten rollen. We hebben de overgebleven kabels weer provisorisch aan elkaar gebonden en binnen 10 minuten reden we weer. Zonder tijdstraf bij de volgende controle! Tot zo ver nog geen problemen dus. Aangekomen bij Luxemburg blijken we 1 controle gemist te hebben en we staan inmiddels 7e!
In het avondtraject gaat echter alles mis. We moeten eerst een gedeelte over de snelweg en omdat we voldoende tijd hebben, besluiten we vlak voor de afslag nog even snel te tanken. Dat 'snel' ging dus niet lukken. Het was redelijk druk en het betalingssysteem bleek niuet echt lekker te werken. Per auto duurde het heel erg lang. Daar wordt je dus heel gefrustreerd van. Daar gaat je tijd,. Uiteindelijk 7 minuten te laat bij de controle. Op zich is er dan nog niks verloren, want je begint met schone lei na de controle. Maar de stress is inmiddels aanwezig in de auto en we beginnen fouten te maken. We checken in bij sportklasse ipv toerklasse en verliezen een hoop tijd bij een kruispunt waar we niet echt uit komen. We verliezen een hoop tijd en zoals later blijkt ook een hoop controles. Het rijden wordt er bovendien niet makkelijker op, omdat het ook nog steeds erg hard regent. In deze etappe hebben we 1000 strafpunten wat meer dan 4 keer zo veel is als in de rest van de rally. Op zondag ochtend zijn we gezakt naar de 38e plaats! en wat nog erger is, we staan achter Henri en Meral...