achterremmen

Vraagbaak en discussie over technische zaken.
Voor gevraagd / te koop, ga naar forum NL52.
Voor andere Kappa zaken, ga naar forum NL51
Percy

achterremmen

Unread post by Percy »

Weet iemand hoeveel mm nieuwe remschoenen achter zijn?
Bij mij zijn ze achter ongeveer 5 mm dik. Moeten ze dan vervangen worden?
RIk

Re: achterremmen

Unread post by RIk »

Ik weet het niet precies maar wat ik wel weet is dat 5 mm. veel te dun is!!!
Snel vernieuwen dus, altijd samen met de remblokken ook al zijn die qua dikte nog goed.
Percy

Unread post by Percy »

Ik bedoelde eigenlijk de remblokken. (Wat is eigenlijk het verschil?)
RIk

Unread post by RIk »

Dan zou het nog wel even kunnen....
http://www.mobikit.nl/atotz/rubriek_14/ ... 14%2f86%2f
Percy

Unread post by Percy »

Ok bedankt!
Bart Verbeek

Unread post by Bart Verbeek »

Algemeen genomen:

Remblokken kan je gebruiken tot de voering volledig is opgebruikt. Natuurlijk met dien verstande; als de metalen rug de remschijf raakt; zal onherroepelijk schade aan schijf gemaakt worden zodat deze moet afgedraaid worden indien nog mogelijk.

Remschijven hebben een minimumdikte. Deze staat duidelijk beschreven in de werkplaatshandboeken. Deze mag je niet overschrijden. Deze zorgt immers voor de warmte-afvoering tijdens het remmen. Indien ze te dun wordt, zal ze kromtrekken of erger scheuren. Remmen zullen 'doorslaan' of 'faden' doordat de remolie tot een kookpunt gebracht wordt. Tijdens dit 'koken' vormen er zich luchtbellen in uw remleidingen. En als je op je rempedaal duwt, duw je dus de lucht samen en wordt er niet geremd.

kortom:
Remblokken: tot ze (bijna) op zijn
Remschijven tot de minimumdikte opgegeven door fabrikant.
Remolie: best 2jaarlijks verversen bij oldtimers; bij dagdagelijkse auto tot 4jaar: door zelfde specificatie olie (meestal DOT4).

Saluti

Bart
Joop

Unread post by Joop »

Hallo Bart,
Klopt hlemaal wat je zegt, echter een kleine kanttekening ivm verversen nl iedere 3 jaar...
tja het scheelt wel een jaar maar als je ziet hoe de vloeistof eruit ziet bij moderne auto's...

gr,
joop
Post Reply

Return to “NL50 Kappa. Technische zaken.”