Kcoupe vervangen el. geregelde schokbrekers

Vraagbaak en discussie over technische zaken.
Voor gevraagd / te koop, ga naar forum NL52.
Voor andere Kappa zaken, ga naar forum NL51
solbrig

Kcoupe vervangen el. geregelde schokbrekers

Unread post by solbrig »

Hallo,

de schokbrekers zijn vervangen, wordt een tijdje op hout kauwen.

Kan iemand mij geruststellen?
Sinds de schokbrekers vervangen zijn hoor ik regelmatig vreemde kraak, schraap geluiden.
Dit gebeurt bij het naar links of rechts volledig indraaien. Ook grotere oneffenheden geven vaak vreemde geluiden.
Ik dacht in eerste instantie, dit is het inwerken van de oude veer in de nieuwe schokdemper.
, maar naar 2 weken is het wel iets minder geworden maar is er nog steeds.
Ik merk dat ik nog voorzichter verkeersdrempels benader als voorheen.
Wat kan dit zijn. Voordat ik naar de garage ga wil ik graag jullie mening.

Note: 1 week voordat de schokbrekers kapot gongen zijn de bovenlagers (voorzijde) vervangen vanwege juist een heel licht geluid bij alleen het indraaien. Ik dacht toen dat dit de fuseekogels waren.
Datzelfde geluid hoor ik nu vaker.

Vering is naar mijn gevoel in orde, het weggedrag voelt weer aan als toen ik de auto kocht.
Space

Re: Kcoupe vervangen el. geregelde schokbrekers

Unread post by Space »

Ik kan je niet geruststellen maar ik denk dat er nog wel iet smeer "aan de hand" is en dan bedoel ik ook dat het niet iets ernstigs hoeft te zijn. Mijn Kappa (sedan) die ik sinds 2 maanden rij heeft soortgelijke klachten en de garage (garantie) kan het ook niet echt oplossen of ze willen er niets aan uitgeven en proberen allerlei hulpmiddeltjes? Als ik met de auto voor het eerst op een dag wegrij en de div. verkeersdrempels neem in mijn woonwijk, dan kraakt en schraapt de hele voortrein over de gehele voorzijde van links naar rechts. Echt niet om aan te horen!
Wel heb ik gemerkt dat als ik er een 20 min. mee gereden heb dit zo goed als "over" is maar de volgende dag of een x-aantal uren later als de auto dus koud is precies hetzelfde Q@#$%.
Ik ben er inmiddels 2x voor teruggeweest bij de garage en de laatse keer hebben ze een schroefveer rechtsvoor vernieuwd en alle draagarmen en rubbers losgehad en ingesmeerd etc.etc.
De schroefveer staat los van de geluiden denk ik maar ik verdenk nu zelf de stabilisatie/stang rubbers?. Helaas heb ik nog geen gelegenheid gehad om zelf eens eronder te kijken. Wel heb ik gemerkt dat de auto juist kraakt als het erg vochtig is buiten zoals bijv. vanavond (95%). Ik heb sterk de indruk dat als de luchtvochtigheid relatief laag is het probleem van kraken en schrapen sterk minder is.
Misschien kan je er iets mee? Succes met het aanvullen van de bankrekening...
marcel/KAPPA

Unread post by marcel/KAPPA »

Ik weet niet of het hetzelfde geluid is wat ik pas had met mijn koud wegrijdende KAPPA
bij het insturen een schrapend en heel irritante geluid, na enige tijd rijden gaat het weg.
Wel had ik het iedee dat tijdens het rijden hij meer afrol geluid maakte. Ik ben toen maar
eens onder de motorkap gedoken en alle reservaartjes nagekeken en jawel hoor er zat
bijna geen olie meer in de stuurbekrachtingsreservaar. Deze bijgevuld en het probleem
is in zijn geheel opgelost. De reservaar is verstopt onder je voorraam stuurkant.

Groeten marcel/KAPPA
Space

Unread post by Space »

Als je veel moest bijvullen heb je ongetwijfeld ergens een lekkage. Slang, pomp, stuurhuis etc.
Ik zou er maar eens goed naar (laten) kijken als ik jou was...
Eddo

Unread post by Eddo »

Klinkt als mijn stabilisatiestang probleem. Was ook moeilijk te vinden, maar na een nwe stabstang is alles weg. Ik hoorde het bij oneffenheden in de weg en bij bochten. Wordt je langzaam gek van. Ik zou daar even naar laten kijken..
solbrig

Unread post by solbrig »

Bedankt voor jullie input.
Heb de auto vandaag weer opgehaald.
Ze zeggen het gevonden te hebben. Blijkbaar was het een onderdeel waarmee de rechter schokbreker in het chassis draait. Weet niet exact welk onderdeel.
Het iritante geluid is gelukkig weg.
Post Reply

Return to “NL50 Kappa. Technische zaken.”