Hallo, is er iemand die ervaring heeft met het in- of overbouwen van een vialle LPI-installatie in een kappa? Ik wil de LPI-installatie van mijn 1996 kappa overbouwen naar mijn 2000 kappa. Kan er nog niet echt achter komen wat precies de richtlijnen en eisen zijn waaraan de inbouw moet voldoen?
Het schijnt dat de tank in ieder geval niet ouder mag zijn dan 10 jaar, dus daar moet waarschijnlijk een nieuwe in (of jonge 2e hands) evenals de toevoerleiding tussen tank en vuldop. Het lijkt me toch dat een installatie van een 2.0-20v ook in een 2.0-20v VIS moet passen. Geeft dit problemen met de plaatsing van de injectoren i.v.m. het variabele inlaatsysteem? En moet de computer van de brandstofinjectie en ontsteking aangepast c.q. nieuw geprogrammeerd worden?
Alle tips en ervaringen zijn welkom!
inbouw vialle LPI op VIS
Re: inbouw vialle LPI op VIS
het is niet mogelyk de gascomputer is anders de autozelf heeft ook een andere computer dus het is beter een nieuwe voor1950euro met de buitenvuller achter het benzieneklepje
Hoi gerrit, hoezo is het niet mogelijk? Kun je iets specifieker zijn? Ik heb maar 1 gascomputer dus hoezo is die anders? Deze vialle LPI g3 installatie wordt toch ook op latere kappa's gemonteerd? Dat de auto zelf een andere computer heeft kan ik snappen, alhoewel de motor in basis dezelfde is. Betekent dit dat de beide computers niet samen kunnen functioneren? Ze werken toch afzonderlijk van elkaar?
Gr Werner
Gr Werner
Werner,
Heeft met G3 op je kenteken te maken. Lees maar op de site van het RDW.
http://www.rdw.nl/nl/voertuigeigenaar/a ... inbouw.htm
Willem
Heeft met G3 op je kenteken te maken. Lees maar op de site van het RDW.
http://www.rdw.nl/nl/voertuigeigenaar/a ... inbouw.htm
Willem
Ik snap dat de auto opnieuw gekeurd moet worden bij de RDW, maar dat heeft toch niets te maken met of het wel of niet kan? Of begrijp ik je nu verkeerd? Ik ben alleen zoekende naar de eisen voor inbouw, m.a.w. hoe oud mag de tank en andere onderdelen zijn en of er nog andere bijzonderheden zijn...
Heb jij toevallig een idee waar de gas-injectoren geplaatst worden bij een V.I.S. spruitstuk?
Werner
Heb jij toevallig een idee waar de gas-injectoren geplaatst worden bij een V.I.S. spruitstuk?
Werner
De computer dient exact conform de origineel geleverde computer te zijn. Onze K SW stond bijvoorbeeld niet op G3 geregistreerd maar had wel een LPI installatie van Vialle ingebouwd met de kenmerken van G3. Waar het om ging is dat de installatie niet nastelbaar mag zijn. Hiertoe moest er in het gasinbouwstation een nieuwe computer ingebouwd worden die overigens geheel gelijk was aan de oude. Echter, de nieuwe, daar stond van vast dat deze niet nastelbaar was. Al met al kostte het 500 euro maar dan kreeg je van de RDW de registratie van G3 op je kenteken waar eerst LPG stond.
Voor zover ik heb begrepen is het niet zo dat LPI een voorwaarde is voor G3. Een Opel Omega bijvoorbeeld schijnt gewoon een verdamper te hebben maar wel met een G3 registratie. Waarschijnlijk is dei verdamper niet in te stellen.
Ik denk dat je altijd LPI mag inbouwen en zelf laten keuren bij de RDW. Voor de G3 toekenning moet het officieel voldoen aan de eisen en zal er dus een vervangende computer geplaatst moeten worden.
Voor zover ik heb begrepen is het niet zo dat LPI een voorwaarde is voor G3. Een Opel Omega bijvoorbeeld schijnt gewoon een verdamper te hebben maar wel met een G3 registratie. Waarschijnlijk is dei verdamper niet in te stellen.
Ik denk dat je altijd LPI mag inbouwen en zelf laten keuren bij de RDW. Voor de G3 toekenning moet het officieel voldoen aan de eisen en zal er dus een vervangende computer geplaatst moeten worden.
Ok, da's al iets duidelijker. Je zegt dat de computer niet nastelbaar mag zijn, ik heb natuurlijk al een computer bij mijn oude installatie in de kappa van 96, dus als ik die gebruik dan zou het goed moeten zijn. Heb je toevallig een idee hoe het zit met de leeftijd van de tank?
Gr Werner
Gr Werner
Nee Werner, als je de oude computer gebruikt weet het gasbedrijf niet dat je er niet mee hebt geklooid. Je bent dus verplicht een nieuwe computer te laten plaatsen....
Leeftijd geen idee, het ding moet roestvrij zijn, zwevend (dus niet staal op staal) geplaatst worden, niet lekken en alle aansluitingen moeten afgesloten zijn van de binnenlucht (via slang naar buiten).
Leeftijd geen idee, het ding moet roestvrij zijn, zwevend (dus niet staal op staal) geplaatst worden, niet lekken en alle aansluitingen moeten afgesloten zijn van de binnenlucht (via slang naar buiten).
tank niet ouder dan 10 jaar de leiding naar voren plus de buitenvullerleiding niet ouder dan 1 jaar