Stuurbekrachtiging hapert

Vraagbaak en discussie over technische zaken.
Voor gevraagd / te koop, ga naar forum NL52.
Voor andere Kappa zaken, ga naar forum NL51
Mickey

Stuurbekrachtiging hapert

Unread post by Mickey »

Beste Forumleden,

Lees met veel plezier en aandacht al 2 jaren de ingezonden stukken! Heb een Lancia Kappa 2.4, 1995 luxe uitvoering, geen leer, alles electrisch, met 267.000km op de teller. Zeer tevreden, top auto, en weinig problemen. (komt ook door jullie vele goede tips voor reparaties, onderhoud etc.)
Nu stopt mijn stuurbekrachtiging er soms zomaar mee! Na het starten geen reactie of tijdens het rijden plotseling weg. Geen lekkage te vinden! Olie is goed! Bij koude motor (vorst) gilt de multyriem even na het starten als ik het stuur draai, maar niet heel ernstig! Multyriem is 1.5 jaar oud! Echt slippen doet ie niet daar alle andere aangedreven delen ( Aircopomp etc.) het goed doen! Dynamo is OK.

Kan iemand mij vertellen waar dit probleem vandaan kan komen?? Is het iets electrisch??? i.v.m. snelheids gevoelige stuurbekrachtiging?? Alvast dank voor het meedenken!

Mickey
Jur

Re: Stuurbekrachtiging hapert

Unread post by Jur »

Pfoei, da's een pittige...
Het piepen van de riem kan ermee te maken hebben. Als hij niet meer piept, kan hij nog wél slippen. Tandje strakker zou zomaar kunnen helpen.
Ernstiger wordt het als het in het stuurhuis zit. Als daar iets kapot is werkt het zeer onregelmatig.
Je zegt dat het ventiel en pomp goed functioneren? Daar kan ook weleens slijpsel in komen te zitten.
Wat zegt de dealer? Even langsrijden om te vragen (offerte) kan enig licht werpen....
Suc6 in ieder geval...
Jur
M.J. Evers

Unread post by M.J. Evers »

Ondanks dat ik niet meteen denk dat het de oorzaak is; het kan helpen de olie eens te vervangen. Wellicht kan het systeem ook doorgespoeld worden. Een beetje vervuiling kan de werking van de bekrachtiging al verminderen, niet voor niets staat er in de werkplaatshandboeken dat je bij het lichten van de deksel van de olievoorraad voor de stuurbekrachtiging eerst de deksel schoon moet maken om zo te voorkomen dat er vuil in het vaatje komt.
Mickey

Unread post by Mickey »

Beste Jur en M.J. Evers,

Allereerst een zeer goed (Kappa) 2008 jaar voor alle liefhebbers van dit fantastische merk!

Bedankt voor de reacties tot nu toe!

In het werkplaatsboek staat dat de “Servo-tronic” stuurbekrachtiging, wat ik denk te hebben, snelheids afhankelijk reageert!

Hiervoor is een speciaal deel van de computer gekoppeld aan de snelheidsmeter.

Er zou ook een relais aanwezig zijn ergens op het schutboard! Heb nog geen tijd gehad dit op te zoeken.

Kan e.e.a. mogelijk ook komen door een slechte “massa” aansluiting?? Of een niet goed werkende snelheidsmeter? ( mijn snelheidsmeter werkt goed, alleen de dagteller gaat steeds terug naar zijn startstand van 181 km na stopzetten motor)

Als ik het euvel vind zal ik melden op het forum wat het was!

Hoor graag verder als er nog andere meningen zijn!

Grtn,

Mickey
M.J. Evers

Unread post by M.J. Evers »

Er zit een computertje waaruit zowel het signaal van de snelheid van de kilometerteller als het signaal voor de stuurbekrachtiging komt. Vervolgens gaat dat signaal naar de aansturing van de srvotronic.

Slechte massa kan natuurlijk een oorzaak zijn. Haperende computers ook.
gerrit

Unread post by gerrit »

het relais van de stuurbekrachtiging zit rechts achter in de koffer het is een zwart relais en er staat Bosch steuerrelais op er is maar een zwarte mvg gerrit
Mickey

Unread post by Mickey »

Dank Gerrit! Het is daar wel eens nat!! (antenne) Mogelijk dus daar probleempje!
Als het opgelost is zal ik dit melden op het forum!!

Mickey
Post Reply

Return to “NL50 Kappa. Technische zaken.”