Ventilator stuk

Vraagbaak en discussie over technische zaken.
Voor gevraagd / te koop, ga naar forum NL52.
Voor andere Kappa zaken, ga naar forum NL51
Jos

Ventilator stuk

Unread post by Jos »

Helaas, na al die tijd kijkt het erop dat mijn ventilator (luchtcirculatie) het begeven heeft (Kappa 2.0 '95). Hij maakte al een tijdje en vreemd geluid, vooral goed te horen bij een lage stand.
Wat te doen? Toch maar naar de dealer gaan, en wat is dan het kostenplaatje, of zijn er nog ander oplossingen?

Jos
aldo

Re: Ventilator stuk

Unread post by aldo »

jos io penso deai 350 ai 390 euro prova a chiedere firma Tuynder quanto costa tef.015-2560828.

io anni fa quando o comprato la mia K da van schie in hazerswoude me lanno cambito loro(gara

nzia) ma forse sono piu a buon mercato della cocessionaria www.vanschie.nl

sucesso aldo
Bas

Unread post by Bas »

Tweedehands kopen?
Willem

Unread post by Willem »

Misschien is de oplossing eenvoudiger heel vaak trekt die bladeren aan die gaan mee draaien in het geheel met name in dit jaar getijde kijk hem eens na en maak hem goed schoon
Jos

Unread post by Jos »

Hallo Bas

Heb jij er een liggen, en wat moet die opbrengen? Ik zit een beetje met het probleem dat de uit- en inbouwkosten blijkbaar nogal hoog zijn. Dus als ie na een jaar weer stuk gaat....

Jos
Bas

Unread post by Bas »

Hoi Jos,

Ik heb er geen liggen, maar kan zo vermoeden dat dit wel het geval is bij een andere forummer. Zoniet dan kan ik misschien wel een belletje plegen voor je. Moet al bellen voor een armsteun en een motorkap voor een kennis!

Kun je niet goedkoop het erin laten zetten? Of zelf doen?
Groet,

Bas
Arie van Dijk

Unread post by Arie van Dijk »

Beste Jos,

Je kan beter een nieuwe motor kopen aangezien in en uitbouw zoveel werk is dat ik niet het risico zou willen lopen dat hij weer stuk gaat.

Er is in Duitsland via internet een imitatie motor te koop voor ik dacht zo'n 165 of 185 eu incl.
Ik ben echter met mijn kappa uit 99 met 120.000 km voor een orgineel gegaan omdat ik geen enkel risico niet wilde lopen, en wist dat een hele klus was.

Check voor je begint wel eerst of niet gewoon de zekering stuk is!
Bij mij ging het verbranden van de motor gepaard met een hoop rook.

Ik heb hetzelfde klusje een maand of 2 geleden gedaan. Ik ben er 4,5 a 5 uur mee zoet geweest. De dealer rekent volgens mij 4 uur arbeids loon.

Even uit mijn hoofd: / en zie vooral werkplaatshandboek.

De airo moet leeg.
Demonteer ruitenwisserbladen.
Demonteer ruitenwissermotor en machaniek.
Demonteer relais en zekeringen rails en buig deze weg.
Demonteer het bevestigingspunt van de benzine toevoerleidingen zodat deze naar de neus worden gebogen. (Rechterzijde Auto)
Demonteer bevestigingspunten van het schutbord (Rechterzijde Auto)
Het schutbord kan een cm of 4 a 5 naar voren worden gebogen zodat er een beetje meer ruimte ontstaat.
Demonteer de airco leidingen die over het ventilatorhuis lopen. (Ik had ringsleutel (27?) nodig, je kan er bijna niet bij)
Ik heb ook het kachelhuis gedemonteerd om meer ruimte te creeren. Ik heb hem er niet helemaal uitgehaald. Misschien was dit achteraf niet nodig. In het werkplaatshandboek staat (dacht ik) dat het wel moet.
Demonteer het ventilatorhuis.
In mijn ogen kan het ventilatorhuis er niet met de motor ineens uit. Demonteer dus de motor nadat je het ventilator huis hebt gedraaid.
In omgekeerde volgorde alles weer terug. Eerst even testen natuurlijk. Kijk ook of de koud en warm kleppen werken.

Ik heb het nieuwe model. Het kan zijn dat het bij het oude model anders zit.

Reken op een paar dagen spierpijn als je niet regelmatig sleutelt.

Suc6. In ieder geval.

Arie van Dijk.
Jos

Unread post by Jos »

Hallo Arie

Bedankt voor je uitgebreide toelichting. Helaas ben ik niet handig genoeg om deze klus zelf te doen en ik beschik ook niet over het juiste gereedschap. Ik laat het maar liever over aan de deskundigen. Bij mij in het dorp is een garagist die heel redelijk kwa prijs is, en de zaak eerst goed bekijkt. De zekering is gecontroleerd, deze was kapot. maar de volgende klapte er meteen uit. Ik heb trouwens geen rook gezien maar de ventilator loopt niet meer. Misschein een vastgelopen lager? We gaan eerst eens kijken wat er precies aan de hand is voor dat we een nieuwe gaan bestellen (bij Tuynder 197 Euri excl.).

Jos
Bas

Unread post by Bas »

Baat het niet dan schaadt het niet, misschien helpt dit iets?:

http://lanciakappa.extra.hu/szerviz/mas ... futes.html
aldo

Unread post by aldo »

ai jos lai riparato il vetilatore

aldo
Post Reply