even een paar vraagjes over de K

Vraagbaak en discussie over technische zaken.
Voor gevraagd / te koop, ga naar forum NL52.
Voor andere Kappa zaken, ga naar forum NL51
jorgen

even een paar vraagjes over de K

Unread post by jorgen »

Veel mensen met goede smaak hier gelukkig :-)

Sinds enkele weken ben ik de trotse bezitter van een zwarte 2.4 coupe uit 1998 die ik uit Belgie heb gehaald. Met het door mij zo gewenste cognac-kleurig Poltrona-Frau leder :-)
Deze K had best wat meer gelopen dan twee Turbo's die ik had bekeken maar zag er beter uit en was beter onderhouden, toch heb ik 2 probleempjes.
Sinds een paar dagen maakt de auto een piepend geluid (a-la V-snaar slip) wanneer ik de koppeling geheel indruk, ook merk ik dat ie wat minder goed vrijkomt. Dat laatste zou een hydrolische cilinder kunnen zijn maar dat piepen....toch drukgroep wellicht? Auto heeft 180K gelopen dus zou kunnen.

De binnenverlichting doet het niet bij openen linkerdeur (net de belangrijkste) maar de display geeft wel aan dat de L-deur open staat????? Enig idee waar ik dat moet zoeken?

Groetjes uit zuid limburg, Jörgen
Jur

Re: even een paar vraagjes over de K

Unread post by Jur »

Ten eerste: GEFELICITEERD en welkom op het forum.
Ten tweede (en derde enz) de koppeling weet ik niet maar de verlichting is een typische Kappa-kwaal. De kabelboompjes door de hele auto heen gaan stuk op de plaatsen waar ze buigen (deur open, deur dicht). Bij de kofferbak loopt ook zo'n boom dus als ooit je achterlichten raar gaan doen weet je waar je zijn moet.
Vwb de binnenverlichting moet je dus zijn op het punt waar de boom de deur ingaat en buigt.
Veel plezier.
Jur
ps al die kwaaltjes is het tóch waard hoor.
jorgen

Unread post by jorgen »

Thnx voor je reply Jur.
ben het helemaal met je eens (ben vergeten te melden dat de META alarminstallatie af en toe ook nog dwarsligt zodat de auto spontaan op de meest onmogelijke momenten niet meer start, maar dat alarm laat ik eruit halen) dat dit geen narigheid maar karakter is.
Heb jarenlang alfa-75 gereden dus op electronica-gebied ben ik wel wat gewend :-)

Probleem is dat het de auto betreft waar mijn vrouw zich meestal in verplaatst omdat ik doordeweeks in een japans koekblik rondtuf. En ze heeft haar 306-cabrio moeten inleveren voor de K dus het ligt wat gevoelig, die karaktertrekjes.

Maar wat zitten die stoelen heerlijk (kun je die ombouwen in een lease-subaru?) en wat klint die 5-pitter super (was ook een reden om niet de 16V turbo te kopen), ik rij al weken met het raam open !!
Corrado-Roma

Unread post by Corrado-Roma »

Piepen is waarschijnlijk het druklager dat de geest aan het geven is. Probleem op te lossen door het lager te smeren maar ik weet niet of je erbij komt, nooit geprobeerd bij een Kappa. Bij een BMW lukte me dat wel met een aquarium slangetje + ijzerdraadje, uitgerust met een injectienaald . Maar die operatie is listig, als je de koppelingsplaat meesmeert heb je dus echt een probleem!! En bij demonteren is vervangen uiteraard de beste optie. Overigens heb ik met m'n 2.4 IE 286.000 km (autosnelwegen) gedraaid zonder de koppeling/drukgroep te vervangen.
Het probleem met de binnenverlichting heb ik ook bij m'n K coupe. Dwz soms wel en soms niet.....bij mij is 't zo dat als ik dan even de rechterdeur open en dicht doe gaat het spul weer aan, als ik dan de linkerdeur weer open werkt het gewoon weer. En de ruit zakt ook bij openen deur, dus de schakelaar is OK. Lijkt mij daarom geen kabelboom probleem maar eerder een stukje verwarde electronica. Ik heb overigens nog niet gezocht naar de oorzaak, als ik tijd heb ga ik eens kijken en zet het resultaat wel op 't forum. Suc6....
Post Reply

Return to “NL50 Kappa. Technische zaken.”