pech in Frankrijk (Lekke Radiateur)
pech in Frankrijk (Lekke Radiateur)
Tot mijn grote verbazing stond mijn Kappa gisteren weer voor de deur, terwijl ik had doorgegeven dat de pechdienst hem toch naar de garage zou moeten brengen.
Maar goed, ik vulde het koelsysteem met water om het lek op te sporen en toen lekte de radiateur bijna niet meer. Ook zag ik schuimvorming in het reservoir. Ik heb de verzekering gebeld of zei na konden vragen aan de Franse Renault-Dealer of ze een "Pil" in het koelsysteem hadden gegooid en dit bleek helaas het geval.
Nu heb ik toch maar zelf vandaag een nieuwe radiateur erin gezet. Wel een moeilijke klus want je kan er haast niet bij en bijna alle schroeven waren afgebroken. Maar is goed gelukt en werkt ook goed.
Het enige is dat ik niet weet hoei k het systeem moet ontluchten. Heb met open dop de motor stagonair laten draaien totdat de thermostaat open ging. Daarna weer bijgevuld en dop erop gedraaid.
Er zijn nog steeds bubbels in het reservoir te zien zijn en als ik gas geef is dat heel erg.
Weet iemand of dit hoort?
En weet iemand of het erg is dat ze er een "Pil" hebben in gegooid, of moet ik het systeem laten reinigen? Ik heb wel de meeste koelvloeistof eruit kunnen halen en ongeveer 5 lier nieuwe erin gegooid.
Alvast bedankt,
groeten Percy
Maar goed, ik vulde het koelsysteem met water om het lek op te sporen en toen lekte de radiateur bijna niet meer. Ook zag ik schuimvorming in het reservoir. Ik heb de verzekering gebeld of zei na konden vragen aan de Franse Renault-Dealer of ze een "Pil" in het koelsysteem hadden gegooid en dit bleek helaas het geval.
Nu heb ik toch maar zelf vandaag een nieuwe radiateur erin gezet. Wel een moeilijke klus want je kan er haast niet bij en bijna alle schroeven waren afgebroken. Maar is goed gelukt en werkt ook goed.
Het enige is dat ik niet weet hoei k het systeem moet ontluchten. Heb met open dop de motor stagonair laten draaien totdat de thermostaat open ging. Daarna weer bijgevuld en dop erop gedraaid.
Er zijn nog steeds bubbels in het reservoir te zien zijn en als ik gas geef is dat heel erg.
Weet iemand of dit hoort?
En weet iemand of het erg is dat ze er een "Pil" hebben in gegooid, of moet ik het systeem laten reinigen? Ik heb wel de meeste koelvloeistof eruit kunnen halen en ongeveer 5 lier nieuwe erin gegooid.
Alvast bedankt,
groeten Percy
Re: pech in Frankrijk (Lekke Radiateur)
Ik hoop voor je dat het ontluchten nog gaat helpen, want gasgeven en veel bubbels en schuim in het expansievat wijzen helaas in de richting van een kapotte koppakking. Het effect dat jij ziet is dat de ontbrandingsdruk via de koppakking het koelsysteem ingaat en zorgt voor druk en bellen in het systeem. Heb je witte rook? Is er sprake van overdruk in het koelsysteem? Wordt het koelwater bruin? Heeft je olievuldop een witte aanslag aan de binnenkant? Allemaal tekenen in de richting van de koppakking. Ik hoop het niet voor je.
Ontluchten gaat niet zo makkelijk, je moet voortdurend in de slangen knijpen tijdens warmdraaien van de motor. Op een gegeven moment houd het echter wel op.
Ontluchten gaat niet zo makkelijk, je moet voortdurend in de slangen knijpen tijdens warmdraaien van de motor. Op een gegeven moment houd het echter wel op.
Ja ik zat ook al te denken aan een lekke koppakking, maar ik heb geen witte rook en koelvloeistof is ook niet bruin. Verder loopt en trekt de motor gewoon zoals hij zou moeten. Ik zal de oliedop eens eraf halen om te kijken.
Kan het niet aan die "Pil" liggen die ze bij de garage erin hebben gegooid?
Of kan het toch zijn dat hij nog niet goed ontlucht is?
Ben vandaag van Zoetermeer naar Rotterdam gereden en reed gewoon goed.
Kan het niet aan die "Pil" liggen die ze bij de garage erin hebben gegooid?
Of kan het toch zijn dat hij nog niet goed ontlucht is?
Ben vandaag van Zoetermeer naar Rotterdam gereden en reed gewoon goed.
Er is helemaal niets aan de hand, er zitten twee dopjes die je moet open draaien.
links van de rad en rechts boven in de motorruimte bij het schutbord.
En koppakking is ook zo gewisseld.
Bij de dealer weten ze dit allemaal, overweeg gewoon eens een dealer... Dan hebben die ook nog bestaansrecht
links van de rad en rechts boven in de motorruimte bij het schutbord.
En koppakking is ook zo gewisseld.
Bij de dealer weten ze dit allemaal, overweeg gewoon eens een dealer... Dan hebben die ook nog bestaansrecht
Ja dat is idd makkelijk, vergeet trouwens niet dat goed ontluchten alleen mogelijk is als je verwarming open staat! Wellicht zit er nog veel lucht in je verwarmingselement.
Je bedoelt die knopjes bovenaan de radiateur? Zijn dat ontluchtingsventieltjes?
Heb net naar de oliedop gekeken en was gelukkig niets aan de hand.
Heb net naar de oliedop gekeken en was gelukkig niets aan de hand.
Das goed nieuws. Eentje op de radiateur en eentje op de slang naar de verwarming toe (neem ik aan, heb ik zelf nog niet gedaan overigens).
Ok dank je voor je advies.
Ik ga straks even kijken. Heb nog de oude radiateur dus kijk ik hoe het daar zit.
Misschien rij ik wel even langs een garage.
groeten Percy
Ik ga straks even kijken. Heb nog de oude radiateur dus kijk ik hoe het daar zit.
Misschien rij ik wel even langs een garage.
groeten Percy
Toch weer wat pech gehad!
Wilde het schroefje losdraaien van het ontluchtingsventiel van de kachelslang en die brak gelijk af. Wel kwam er gelijk koelvloeistof uit.
Uit het ontluchtingsventiel v/d radiateur kwam ook gelijk koelvloeistof. De luchtbellen in het vaatje zijn er nog steeds, en volgens mij komt er ook witte rook uit mijn uitlaat.
Dus waarschijnlijk toch een lekke koppakking helaas.
Dat ontluchtingsventieltje heb ik gelijmd met 2-componentenlijm, dus hoop dateze voorlopig houdt want een nieuwe slang is volgens mij moeilijk te bevestigen omdat hij helemaal achter het schutboord loopt.
Volgens mij word het tijd voor een nieuwere auto helaas!
Wilde het schroefje losdraaien van het ontluchtingsventiel van de kachelslang en die brak gelijk af. Wel kwam er gelijk koelvloeistof uit.
Uit het ontluchtingsventiel v/d radiateur kwam ook gelijk koelvloeistof. De luchtbellen in het vaatje zijn er nog steeds, en volgens mij komt er ook witte rook uit mijn uitlaat.
Dus waarschijnlijk toch een lekke koppakking helaas.
Dat ontluchtingsventieltje heb ik gelijmd met 2-componentenlijm, dus hoop dateze voorlopig houdt want een nieuwe slang is volgens mij moeilijk te bevestigen omdat hij helemaal achter het schutboord loopt.
Volgens mij word het tijd voor een nieuwere auto helaas!
Mocht je weer een kappa willen dan weet ik nog wel iemand die waarschijnlijk een andere Lancia gaat kopen en zijn trouwe kappa dan gaat verkopen.