Dag Kappa-genoten,
Wie heeft een truc om eenvoudig voor én achter geluid te krijgen uit een níet Lancia radio, zonder dradentrekkerij.
Eergisteren gaf mijn originele Lancia radio de geest. Raar probleem; hij gaat pas na enig gepruts aan, tuner doet niets en bij CD's zegt ie dat er geen CD-cartridge in zit (maar die zit er ech wel in). Een poging om te resetten door de kabeltjes los te maken leverde uiteindelijk alleen maar een geblokkeerde versie op (verkeerde code), maar who cares, hij deed het toch al niet. Alhoewel de 2.4 TD-motor mooi klinkt, wordt een lange rit wel een beetje saai zonder radio.
Ik heb voorlopig een winkeldochter (VDO CR 3300, niet eens verkeerd) geplaatst, tot ik genoeg gespaard heb voor navigatie. Maar ik zit met een installatieprobleem.
Mijn kappa heeft een originele luxe audio installatie (Clarion ADM 838 cassettespeler + wisselaar + versterker). Met de nieuwe radio doen de achterspeakers het niet. De voorspeakers gelukkig wel. Ik zie in het electrisch schema dat de voorspeakers vanuit de versterker weer terug gelust worden naar de universele DIN-stekker voorin, maar dat de achterspeakers vanuit de versterker hun signaal krijgen.
Heeft iemand een slimme list om toch de achterspeakers aan de praat te krijgen, zonder dat ik draden hoef te trekken of zo. Wellicht bestaan er verloopstekkers om de rear uitgang van de nieuwe radio, via de (ISO-13) kabelboom naar achteren, op de speakerstekker achterin aan te sluiten.
Dit probleem zal ik straks ook wel met een navigatiesysteem hebben, tenzij ik een originele Lancia-uitvoering koop. Hoewel, ik vermoed dat zo'n Blaupunkt-systeem ook niet zomaar Plug-and-Pray aangesloten kan worden via de bestaande stekkers naar de Clarion versterker/wisselaar.
groet en veel K-plezier
Pieter Reijngoud
PS ik weet hoe je de radio codefout herstelt, voor hier een email-bombardement met tips losbarst.
audio
Re: audio
Het lijkt toch niet moeilijk om de rear aan te sluiten op de radio maar wellicht begrijp ik het probleem niet helemaal goed. Bij mij bijvoorbeeld is de originele Clarion ADM 838 vervangen door een Becker Monza icm een din-aansluiting waar vervolgens alles keurig op paste.
Wellicht zit daar ook het probleem. Bij zo'n DIN verloop.
Die van mij heb ik van Ebay geplukt. Daar stonden er genoeg te koop...
Jur
Wellicht zit daar ook het probleem. Bij zo'n DIN verloop.
Die van mij heb ik van Ebay geplukt. Daar stonden er genoeg te koop...
Jur
Oeps, dan maar niet origineel, het het onversterkte geluid is echt wat te mager en ik vind goede muziek belangrijker dan navigeren.
Dit betekent wel dat ik dan een nieuwe kabelboom naar achteren moet trekken voor een andere versterker en waarschijnlijk ook een navi controlunit achterin, tenzij ik de bestaande kabel ga omsolderen. Wordt een lekkere prutsklusje met al die draadjes.
als ik klaar ben, heeft iemand dan interesse in de originele set (versterker, wisselaar en een defecte (?) radio)
Dit betekent wel dat ik dan een nieuwe kabelboom naar achteren moet trekken voor een andere versterker en waarschijnlijk ook een navi controlunit achterin, tenzij ik de bestaande kabel ga omsolderen. Wordt een lekkere prutsklusje met al die draadjes.
als ik klaar ben, heeft iemand dan interesse in de originele set (versterker, wisselaar en een defecte (?) radio)
Oeps, dan maar niet origineel, het het onversterkte geluid is echt wat te mager en ik vind goede muziek belangrijker dan navigeren.