De laatste tijd wordt mijn motor erg heet. Ik heb het idee dat de fan het niet meer doet. Onlangs heb ik de relaiskast vervangen maar het euvel blijft.
Wie weet een oplossing?
Jacques
hete motor
Re: hete motor
Mogelijk dat je sensor kaduuk is welke je fan aanstuurt. Draadjes doorverbinden en je weet het...
Ps op je vingers mocht de fan ineens aanslaan.
Succes
Ps op je vingers mocht de fan ineens aanslaan.
Succes
Heb zelf geen kappa meer maar volgens mij is het bij alle auto's 't zelfde en zit de sensor dus in je radiator zelf want immers wanneer het koelvloeistof daar te warm wordt moet de fan aanslaan....
Welke draadjes weet ik niet precies.. Er zullen er 2 naar je fan toegaan. waarvan 1 ( + of -) vanaf de sensor en de ander naar de + of -.
Het draadjes (+ of -) dat van je fan naar de sensor gaat moet je volgens mij verbinden met de andere van de sensor want de sensor zal deze verbinden wanneer de koelvloeistof te warm wordt lijkt mij.
Check dat voor de zekerheid even bij iemand anders want voor het zelfde geldt stuurt de sensor wat anders electronisch aan (boordcomputer bijvoorbeeld) en wat dan weer je fan aan laat sturen...
Mogelijk dat Luc het weet, hij biedt onderdelen aan van een Kappa en heeft ervaring met het demonteren en mogelijk ook hier kennis van. Ik ga er overigens van uit dat wanneer hij het weet, hij zeker zal reageren gezien zijn eerdere 'posts'.
Succes!
Welke draadjes weet ik niet precies.. Er zullen er 2 naar je fan toegaan. waarvan 1 ( + of -) vanaf de sensor en de ander naar de + of -.
Het draadjes (+ of -) dat van je fan naar de sensor gaat moet je volgens mij verbinden met de andere van de sensor want de sensor zal deze verbinden wanneer de koelvloeistof te warm wordt lijkt mij.
Check dat voor de zekerheid even bij iemand anders want voor het zelfde geldt stuurt de sensor wat anders electronisch aan (boordcomputer bijvoorbeeld) en wat dan weer je fan aan laat sturen...
Mogelijk dat Luc het weet, hij biedt onderdelen aan van een Kappa en heeft ervaring met het demonteren en mogelijk ook hier kennis van. Ik ga er overigens van uit dat wanneer hij het weet, hij zeker zal reageren gezien zijn eerdere 'posts'.
Succes!
aan de zijkant van de radiator tenminste bij versie met airco
draden doorverbinden met een elektra draadje
als je er voorstaat aan de rechterkant
en anders eventueel 2 draden rechtstreeks op de motor vanaf de accu wel even opletten op de juiste kleuren rood en zwart ivm de draairichting.
draden doorverbinden met een elektra draadje
als je er voorstaat aan de rechterkant
en anders eventueel 2 draden rechtstreeks op de motor vanaf de accu wel even opletten op de juiste kleuren rood en zwart ivm de draairichting.
Heren, hartelijk dank voor de info, ik ga straks eens kijken of het allemaal werkt.
Gr. Jacques
Gr. Jacques
Hoi Jaques,
Zie je dat je op LUC kon rekenen?
Laat nog even weten of het inderdaad daarmee is opgelost!!
LUC, ik weet dat dit nieet op dit forum thuis hoort maar aangeezien ze bij 't Fiat-forum niet zo behulpzaam zijn, stel ik m'n vraag maar even hier.
Ons Punto-tje Cabrio maakt en soort bonkend geluid bij heet optrekken in de 1e versnelling, net op het punt wanneeer je de koppeling los kan laten. Doe ik dat niet en hou ik er spanning op (dus een beetje slippende koppeling aan het eind) heb ik er geen last van. Ook de andere versnellingen geven geen problemen......
Groeten Marcel.
Zie je dat je op LUC kon rekenen?

Laat nog even weten of het inderdaad daarmee is opgelost!!
LUC, ik weet dat dit nieet op dit forum thuis hoort maar aangeezien ze bij 't Fiat-forum niet zo behulpzaam zijn, stel ik m'n vraag maar even hier.
Ons Punto-tje Cabrio maakt en soort bonkend geluid bij heet optrekken in de 1e versnelling, net op het punt wanneeer je de koppeling los kan laten. Doe ik dat niet en hou ik er spanning op (dus een beetje slippende koppeling aan het eind) heb ik er geen last van. Ook de andere versnellingen geven geen problemen......
Groeten Marcel.
helaas, niet zo een direkt oplossing, maar als het alleen maar in de eerste versnelling is zou ik het in de versnellingsbak zoeken ipv de koppelinsplaten, kan evt lucht in de versnellingsbak olie zitten of niet voldoende gevuld of gewoon de afstelling van de bak in de eerste versnelling,