koelvloeistof

Vraagbaak en discussie over technische zaken.
Voor gevraagd / te koop, ga naar forum NL52.
Voor andere Kappa zaken, ga naar forum NL51
willem

koelvloeistof

Unread post by willem »

Reed afgelopen weken naar spanje en verbruikte 4 liter koelvloeistof op 1500 km

Nu heeft de auto geen nare witte rookpluim, hij loopt 100% stationair en in de olie geen koelvloeistof te vinden en omgekeerd ook niet in de koelvloeistof olie

Afgelopen winter de binnen radiator vervangen en extern zijn geen lekages te constateren

Iemand enig idee en afgezien van de kachelradiator en normale radiator wat is er nog meer aan natte delen waar die op kan lekken

Overigens terug weg na een blikje wyns was er nog een keer in het begin navullen en nadien niet meer

Vraag blijft met name wat is er nog meer aan delen welke nat zijn en kunnen lekken?

Is de kachelradiator het enige natte deel ???

Groetjes willem
Marnix

Re: koelvloeistof

Unread post by Marnix »

Mijn kappa gebruikte altijd al een klein beetje Koelvloeistof. Toen dat een half jaar terug liters werden (na een reis over de Duitse autobahn) heb ik toch de koppakking laten vernieuwen en sindsdien is het systeem weer perfect. Daarvoor heb natuurlijk eerst het systeem laten afpersen op andere lekkages. Het verbruik van koeilvloeistof was overigens alleen groot bij een hete motor.
Groet,
Marnix
Marcel

Unread post by Marcel »

Kijk eens bij de thermostaat als je dat nog niet hebt gedaan.
Zit rechts van het motorblok thv de accu....

Succes!
frans

Unread post by frans »

uitwendige lekkages komen vaak alleen tijdens opwarmen voor.(drukopbouw door uitzetten van de vloeistof) Tegen de tijd dat je gaat kijken is eea allang verdampt. Maar het laat wel witte sporen na.....Dus controle op witte vloeistof resten bij alle verbindingen, en eens kijken zo'n 10 min na starten koude motor
kan ook zinvol zijn, vooral de radiateur onderzijde en slangaansluitingen! Waterpomp lekkage kan ook, het water heeft een lange weg via de distributie voor het aan de onderzijde zichtbaar wordt. (het is onvoorstelbaar, maar bij het vervangen van de distributie laat men in 9 van de 10 gevallen de waterpomp zitten, die ook deel van de distributie uitmaakt en zodoende net zoveel kans op 20 kromme kleppen geeft..........) als je het echt niet gevonden krijgt, kun je de systeemdruk iets verlagen door een stukje van de veer in de dop van het overlooptankje af te knippen....
willem

Unread post by willem »

Extern is niks te vinden en de waterpomp is incl pakking vervangen bij de vervanging van de distributie 25000 km terug en de verwarmings radiateur een half jaar terug

Toch lijkt het iets te ruiken direct na opwarmen, mijn vraag kan een slechte koppakking de oorzaak zijn van het doorslaan van de verwarmingsradiateur of als daarvoor andere oorzaken kunnen zijn welke ???
willem

Unread post by willem »

thermosthaat is vervangen en vertoont geen externe leksporen en die heb ik zelf met een orgineel vervangen twee jaar terug maar als gezegd geen externe leksporen
Post Reply

Return to “NL50 Kappa. Technische zaken.”