Laadstroom en LPI

Vraagbaak en discussie over technische zaken.
Voor gevraagd / te koop, ga naar forum NL52.
Voor andere Kappa zaken, ga naar forum NL51
Seb

Laadstroom en LPI

Unread post by Seb »

Beste mede-Kappaïsten,

Ik heb sinds een paar maanden een 2.0 20v berlina uit 1997 met Vialle LPI-installatie. Een heerlijke en (tot vanmiddag) probleemloze auto. De situatie in het kort: het laadstroomlampje brandt, de Voltmeter staat op het eerste streepje na de 9 (normaal ver voorbij het middelste streepje) en de motor houdt in op gas. Inmiddels heb ik ontdekt dat de vierde gasinjector niets doet. Op benzine rijden gaat wel probleemloos, dus het ligt m.i. niet aan de bougie. Ik ben nog niet in de gelegenheid geweest de injector om te wisselen en weet dus niet of het aan de injector ligt of aan de aansturing. De gasinstallatie is van 2000; heeft iemand een idee wat de oorzaak zou kunnen zijn?

Bedankt alvast,

Seb
Nicolás

Re: Laadstroom en LPI

Unread post by Nicolás »

Hallo Seb,

Een lage of hoge stand van je voltmeter en constant brandend acculampje kunnen te maken hebben met je dynamo in dit geval (zelf ervaren). Deze kan kapot zijn waardoor je accu teveel of te weinig wordt geladen. Meestal een probleem van de koolborstels in je dynamo. Laat je dynamo/accu eens doormeten bij je garagist. Mocht dat inderdaad zo zijn dan kan je meestal voor een vrij gunstige prijs je dynamo laten reviseren.

Die andere symptomen zeggen me niet al te veel.
Misschien dat iemand anders op dit forum je daarop een duidelijker antwoord kan geven.
Seb

Unread post by Seb »

Dag Nicolás,

Bedankt voor je advies. Het is inderdaad de dynamo, want ik stond vanochtend stil langs de snelweg :( Soms is het dus raadzaam om wél te vertrouwen op de dashboardmetertjes van een Italiaanse auto ... De dynamo wordt op dit moment gereviseerd, hopelijk is het gasprobleem daarna ook opgelost. Nogmaals dank voor het meedenken!
willem

Unread post by willem »

Voor 99% zeker ligt - nu je kennelijk wel een vonk en benzine inspuiting hebt (dit zeker weten want anders heb je een trapje in je ecu kapot want het is immers een sequentiele inspuiting) - aan een van de 3 relais blokken die je vind meestal bij het schutboard of de 3 grote witte stekkers die je vind aan die vialle relais blokken

Doorsolderen en relais blokken desgewenst vervangen (overigens gemodificeerd tot een groot blok tegenwoordig en dat alles voor een 198 euro ex de btw en exclusief montage)

Wat ook vorkomt is de bekabeling na de 3 stekkers richting vialle ecu, je vind daarin draden die zijn 1 en splitsen zich op in twee en deze aansluitingen oxideren en zijn van oorsprong niet doorgesoldeerd

Uitermate moeilijk te vinden die opsplitsingen en oorzaak van veel problemen die de dealers heel vaak richting ecu en\of gaspomp afdoen maar het in feite niet zijn
Seb

Unread post by Seb »

Willem,

Ook bedankt voor het meedenken. De gereviseerde dynamo zit er in en de LPI-installatie werkt weer probleemloos. Het zat dus echt in de stroomvoorziening.
Post Reply

Return to “NL50 Kappa. Technische zaken.”