Motor valt uit onder rijden

Vraagbaak en discussie over technische zaken.
Voor gevraagd / te koop, ga naar forum NL52.
Voor andere Kappa zaken, ga naar forum NL51
Rein

Motor valt uit onder rijden

Unread post by Rein »

Hulp gezocht!

Ik mag mezelf de trotse eigenaar noemen van een '97 Kappa SW 2.0 20v...echter vorige week deed zich ineens het volgende voor:

Onder het rijden begint de motor te stotteren en op 3 of 4 cylinders te draaien ook ploft hij in de uitlaat, daarna valt hij soms uit.Als je hem start loopt hij vaak meteen weer op alle 5 cylinders en met stilstaand gasgeven draait hij in alle toerentallen helemaal normaal.

Waneer je weer gaat rijden herhaald zich het probleem van voor af aan.

Ik heb hem bij de garage gebracht en zij kwamen er achter dat de problemen zich alleen voordoen met een WARME motor.Ze hebben hem aangesloten op een testkast die,soms wel soms niet, aangeeft dat er een probleem is met de krukassensor (BDP sensor?) Na meerdere malen rondbellen met lancia garages die daar geen uitsluitsel over konden geven, hebben ze besloten het er op te wagen en er een nieuwe sensor op te zetten. Maar helaas de problemen blijven!Ook zij weten nu niet wat het wél kan zijn.

Omdat het in de aard van een monteur (en ook die van mij) ligt om het probleem op te lossen,zit ik er ook niet over in dat ze het probleem vinden maar wordt het natuurlijk wel een erg kostbare zaak!

Daarom hoop ik hier iemand te vinden die ons verder kan helpen!

Ik hoor het graag!
Jur

Re: Motor valt uit onder rijden

Unread post by Jur »

Da's balen zeg. Ik ken het probleem overigens wel. Ik had het bij een Thema en daar lag het aan de sensor icm de bougiekabels. Je zou eens kunnen proberen om wat kabels te ruilen bij een sloop of vanuit die garage. Beetje improviseren moeten de dealers vaak nog leren. Tegenwoordig sluiten ze een laptop aan en als die het niet weet slaan ze lam. Je kan eens kijken of je kabels stijf zijn bij kou en daarna erg slap bij warmte, Als ze erg slap worden is dit vaak niet goed......
luc

Unread post by luc »

zou ook alle zware zekeringen omwisselen en goed kijken of de massa draden aan het blok nog goed vastzitten zonder contactcorrisie

gr luc
thorvald oldewelt

Unread post by thorvald oldewelt »

Ik heb bijna soortgelijke problemen gehad, stotterende motor, vooral op hogere snelheden en na veel denkwerk van mij en Lanciamonteur bleek het te liggen aan de luchtmassameter. Die is vervangen en kappa reed daarna weer als een trein. Misschien is dat bij jouw kappa ook het geval. Het is het proberen waard. Veel succes! gr. Thorvald
thorvald oldewelt

Om nog even terug te komen op jouw problemen, mijn kappa verloor al zijn trekkracht, maar sloeg niet af.
Dat is wel weer een verschil. Toch kan het liggen aan verkeerde mengselverhouding benzine/lucht.
Rein

Unread post by Rein »

Eureka!!

Na lang zoeken en brainstormen (en niet te vergeten de nachtmerrie's dat ik de Kappa vaarwel moest zeggen) is het dan eindelijk zover, het probleem is opgelost!

De oplossing lag in de benzine tank. Het filter van de benzinepomp bleek sterk vervuild zodat de opbrengst veel te laag was. Ook de tank was erg vervuild met een roestwater achtige drap, wel vloeibaar.
Ik heb de tank leeggezogen met een pompje en met poetsdoeken de tank schoongemaakt. Het is een rotklusje maar als de pomp van de tank verwijderd is kan je nét met je arm in de hele tank komen. De pomp terug geplaatst, benzine erin en klaar!! Hij rijdt weer als nooit te voren..gelukkig, want wat is het ook een auto!! ;-)

Ik wil iedereen bedanken die mij wilde helpen via dit forum en ik hoop dat jullie hier ook wat aan hebben.

Groet, Rein.

p.s. Wat betreft die Kappa meeting, ik ben 28 en heb (nog) geen grijze haren! haha..er zullen toch nog wel meer..ehhh "jongeren" zijn met een Kappa??
thorvald oldewelt

Is het probleem al opgelost?
Post Reply

Return to “NL50 Kappa. Technische zaken.”