motortemperatuur

Vraagbaak en discussie over technische zaken.
Voor gevraagd / te koop, ga naar forum NL52.
Voor andere Kappa zaken, ga naar forum NL51
Henri

motortemperatuur

Unread post by Henri »

Hallo Liefhebbers,
Mijn onlangs gekochte Kappa (1997, 2 liter) heeft een constante motor temperatuur van 70 graden celsius. Volgens het boekje moet de meter in het midden staan bij 90 graden. De vorige eigenaar beweert dat dit al twee jaar zo is en geen enkel probleem oplevert. Ook de Nijmeegse Fiat /Lancia garage doet er maar vaag over bij telefonische navraag. Wanneer de auto met stationair lopende motor stil staat, loopt de temperatuur op tot 90 graden, maar zodra je gaat rijden zakt de temperatuur weer naar 70 graden.
Mijn vraag: Hoe erg is dat? Komt dit vaker voor? Mogelijke oplossing?
Ben benieuwd naar jullie ideeen hierover.
Alvast bedankt voor de te nemen moeite.

Henri
Nicolás

Re: motortemperatuur

Unread post by Nicolás »

De temperatuur zakt meestal naarmate je (constant) rijdt. Dit geldt dus niet voor korte ritjes waarbij je veel optrekt en afremt. Ook het weer speelt een rol. De temperatuur van mijn Kappa staat meestal bij stadsgebruik tegen of op 90 C en bij snelweggebruik tussen de 70 en 90 C. Ook bij mijn vorige auto's kwam de temperatuur altijd wel iets onder de "opgegeven" temperatuur en zonder problemen. Kortom, zeker geen probleem zolang het niet ver onder de 70 C of ver boven de 90 C komt.
roger

Unread post by roger »

ook bij die van mij hetzelfde euvel,schijnt normaal te zijn. dus ook bij een diesel.
di saronno

Unread post by di saronno »

Hallo Henri,

Ook bij mijn Kappa 2.0 bleef de temp. steken op 70 graden. Voor de zekerheid nieuwe thermostaat laten plaatsen. Wat denk je? Nog steeds 70 graden (constant rijdend. In de file 90 graden). Blijkt vrij normaal te zijn. Als je verder geen problemen met verwarming van interieur hebt en de verwarming snel werkt (na zo'n 2-3 kilometer) zou ik me geen zorgen maken.
Zie ook het topic over thermostaat vaan een maand geleden.

veel plezier met je kappa!
Onno
erwin

Unread post by erwin »

Bij mijn Kappa blijft de meter bij de huidige temperaturen (iets onder nul) zelfs onder de 70 graden hangen. De verwarming doet het gewoon.
Jur

Unread post by Jur »

Bij warme temperaturen gaat de gemiddelde auto (zeker in de file) nogal eens hoog de temperaturen in. Ik heb mij weleens afgevraagd hoe dat op bijvoorbeeld Sicilië gaat als je daar met je BMW staat te wachten totdat de plaatselijke bakker zijn broodjes heeft uitgeladen.
Met de Kappa lijkt dit mee te vallen. 's Zomers blijft de temperatuur keurig binnen de perken, maar daar staat tegenover dat hij in winterse tijden inderdaad onder de 90* blijft.
Misschien hebben de Fiat-engeneers wel rekening gehouden met hun warme landje.....?
Feit blijft; als alles naar behoren functioneert, no worries!
Jur
Rudy thema turbo LX

Unread post by Rudy thema turbo LX »

Heel normaal maar dit hebben bijna alle auto,s ( rijwindkoeling ) Bij een thema turbo zie je de temp makkelijk naar de 100 graden lopen, binnen de kortst mogelijke tijd. En rij je weer dan is het ook weer zo gezakt !!
Willem L.

Unread post by Willem L. »

Ook bij mijn 2.0 (1998) komt de meter nauwelijks boven de 70 graden. Kom ik echter in een file dan loopt de temperatuur snel op. Volgens mij slaat bij mij de ventilator ook niet aan. Een keer heeft bij mij zelfs het rode lampje voor te hoge temperatuur gebrand. Dat is toch niet zo als het hoort. De kachel doet het overigens prima. Files ontwijk ik nu zo veel mogelijk.
paul

Unread post by paul »

Dit is logisch.

Normaal bedrijf is via de thermostaat.
Loopte de temp hoger op dan kan deze de warmte niet verwerken.
Vervolgens komt dan de FAN in.
Om dit goed te laten werken zit er een bepaalde temperatuur afstand in.
Dit voorkomt veelvuldig inschakelen van de fan.

Paul
Henri

Unread post by Henri »

Hey Paul,
Bedankt voor jouw reactie en de beste wensen voor 2006!
Inmiddels ben ik al door diverse liefhebbers gerustgesteld. Het schijnt vaker voor te komen.
Nogmaals bedankt voor jouw moeite
Groeten, Henri
Post Reply

Return to “NL50 Kappa. Technische zaken.”