benzineverbruik en airco
benzineverbruik en airco
\Normaal loopt mijn 2000-sw 1 op 9.5 met airco.
Zonder airco met gemak 1 op 10.5 .
Waaron zo'n verschil van toch wel 10%.
Zonder airco met gemak 1 op 10.5 .
Waaron zo'n verschil van toch wel 10%.
Re: benzineverbruik en airco
Dat je extra brandstofkosten maakt door je airco kan meerdere oorzaken hebben. Het hangt van de stand waarop je je airco hebt maar ook de weersomstandigheden kunnen een oorzaak zijn (zoals extreme hitte of kou). Maar ook de airco onderhoud kan een oorzaak zijn. Hoe slechter de staat van onderhoud, hoe hoger het verbruik....
Overigens is de waarde die je aangeeft niet erg hoog.... Voor (meestal nieuwe) auto's geldt vaak een extra verbruik van 3 tot 10%. Ik weet ook niet uit welk jaar je Kappa is maar oudere airco's verbruiken nou eenmaal meer waardoor je vaak naar die 10% (of hoger) gaat.
Overigens is de waarde die je aangeeft niet erg hoog.... Voor (meestal nieuwe) auto's geldt vaak een extra verbruik van 3 tot 10%. Ik weet ook niet uit welk jaar je Kappa is maar oudere airco's verbruiken nou eenmaal meer waardoor je vaak naar die 10% (of hoger) gaat.
met mijn lancia K 2000 haal ik makkelijk 1op 11. Als ik dan rustig rijd en lange stukken haal ik 1 op 13.
Dan heb je vast een comfortdrive. Ik heb een K 2000 met powerdrive en die haalt gemiddeld (stads- en snelweggebruik) 1 op 9.
Het is nogal simpel als de airco meedraaid ( draaid dus de comperesor ) en dat scheelt gewoon 7 pk motorvermogen. En dat scheelt brandstof dat is normaal.
k heb een gemiddelt verbruik van 1 op 8 met aico .
maar het is nog goedkoper dan met je ramen open rijden ( nog meer weerstand )
k heb een gemiddelt verbruik van 1 op 8 met aico .
maar het is nog goedkoper dan met je ramen open rijden ( nog meer weerstand )
Fout indien je bedoelt de ramen op een "spleet"/kier. Meerverbruik is dan 3 à 5 %. 1 Raam volledig open zal ook nog minder dan 10 % zijn. Meerdere ramen open laat ik in het midden.
Als je een schuifdak hebt : schuifdak open en die (vervuilende) airco aan. Zo "forceer" je een snellere evacuatie van de warme lucht.
En kan je sneller die meerverbruikende airco op UIT / OFF / AUS / CHIUSO zetten.
Ontdooiing en /of ontwaseming van de ramen : ooit al gedacht aan een "standverwarming" ? (type Webasto/Eberspacher) Bij nieuwe dieselwagens vraagt dit dikwijls enkel een uitbreiding van het fabriek-af voorziene systeem. O.a. de Phedra is daar al mee uitgerust.
Kostprijs voor volledige installatie : vanaf 1250€, werk en BTW inbegrepen.
Sorry dat ik nogal heftig reageer, maar ik vind airco's hier ,in deze contreien, zinloos en energieverslindend (en ook milieubelastend (koelvloeistof,lekkages)).
Koen
Als je een schuifdak hebt : schuifdak open en die (vervuilende) airco aan. Zo "forceer" je een snellere evacuatie van de warme lucht.
En kan je sneller die meerverbruikende airco op UIT / OFF / AUS / CHIUSO zetten.
Ontdooiing en /of ontwaseming van de ramen : ooit al gedacht aan een "standverwarming" ? (type Webasto/Eberspacher) Bij nieuwe dieselwagens vraagt dit dikwijls enkel een uitbreiding van het fabriek-af voorziene systeem. O.a. de Phedra is daar al mee uitgerust.
Kostprijs voor volledige installatie : vanaf 1250€, werk en BTW inbegrepen.
Sorry dat ik nogal heftig reageer, maar ik vind airco's hier ,in deze contreien, zinloos en energieverslindend (en ook milieubelastend (koelvloeistof,lekkages)).
Koen
Begrijp je reactie Koen maar als je je airco goed onderhoudt valt de vervuiling/energieverspilling best mee. Overigens gebruik je de airco inderdaad in een land als Nederland (als het goed is) weinig dus zal het milieutechnisch best meevallen. Dit soort tips kun je (naar mijn mening) beter aan aircogebruikers in zuidelijke landen geven. Wel vind ik het goed als je bij de aankoop van een (nieuwe) auto milieubesparing (denk aan een roetfilter) tot je aankoopcriteria rekent.
airco hier weinig gebruiken is ook niet slim dan drogen je keringen uit ( dus regelmatig gebruiken )
en airco,s zijn tegenwoordig vaak standaard en ook aangezien het hier steeds warmer wordt vind ik het dus een prettige bijkomstigheid.
Tevens moet je niet een lancia rijden als je goedkoop wilt rijden. Het zijn nu eenmaal luxe paarden en geen werkpaarden !!
en airco,s zijn tegenwoordig vaak standaard en ook aangezien het hier steeds warmer wordt vind ik het dus een prettige bijkomstigheid.
Tevens moet je niet een lancia rijden als je goedkoop wilt rijden. Het zijn nu eenmaal luxe paarden en geen werkpaarden !!
Een belangrijkse reden dat de airco volledig is ingeburgerd is (naast de vraag naar luxe) ook het feit dat het door het steeds grotere raamoppervlak (schuine ramen zijn veel groter dan de rechtopstaande van vroeger) veel warmer wordt in de auto dan vroeger. Als mijn Lybra een dag bij 15C in de zon staat is het al idioot heet.
De moderne airco's geven nauwelijks meerverbruik: met mijn Lybra SW 2.4 JTD rijd ik 1:15 met altijd de climate control aan. Verbruik is 's winters (verwarming) en 's zomers (aicokoeling) gelijk.
De vervuiling door lekkage etc is een kwestie van onderhoud. Ik zie eigenlijk alleen maar voordelen.
De moderne airco's geven nauwelijks meerverbruik: met mijn Lybra SW 2.4 JTD rijd ik 1:15 met altijd de climate control aan. Verbruik is 's winters (verwarming) en 's zomers (aicokoeling) gelijk.
De vervuiling door lekkage etc is een kwestie van onderhoud. Ik zie eigenlijk alleen maar voordelen.