springt uit zn versnelling ????

Vraagbaak en discussie over technische zaken.
Voor gevraagd / te koop, ga naar forum NL52.
Voor andere Kappa zaken, ga naar forum NL51
Harry

springt uit zn versnelling ????

Unread post by Harry »

Hoi,

Ben van de winter naar Oostenrijk geweest en afgelopen weekend naar Duitsland. Nu heb ik iets vreemds meegemaakt...... zodra meneer wat langer op zn donder krijgt, lees 180+ moet rijden over wat langere tijd, springt ie vanuit de 5 zomaar spontaan in zn vrij.
Dit gebeurt schijnbaar zonder aanleiding. Dus geen hobbels op de weg, geen gas los of gas geven. Nee, gewoon zomaar.
Het enige is dat t pas gebeurt als er wat langer wordt doorgetrapt, maar na een poosje is t ook weer over. Dan gaat ie weer als de brandweer zonder protest....
Het gebeurt hier in Nederland nooit, maar dan kom ik in de regel ook niet boven de 150/160 en zeker niet gedurende langere tijd.

Iemand een idee wat er aan de hand kan zijn?

Alvast bedankt voor jullie reacties, Harry
luc

Re: springt uit zn versnelling ????

Unread post by luc »

heb evt nog een powerdrive 5 bak liggen voor een kappa

gr luc
Harry

Unread post by Harry »

Luc,

Bedankt voor je aanbod..... ehh, ik heb nu nog geen flauw idee waar eea mogelijk door wordt veroorzaakt.
Is een powerdrive een andere bak als de standaard bak?

Harry
willem

Unread post by willem »

Is een bak meer gericht op toeren, een ander verschil een standaard bak haalt zijn top in de 4 en de 5 is oevrdrive, een kappa met power gear versnellingsbak haalt zijn top in zijn 5
Harry

Unread post by Harry »

Bedankt.
Denk dat ik al een powerdrive heb dan want als bij 5,5 -6 k toeren doorgeschakeld wordt naar de 5 gaat ie gewoon lekker door. Tis zeker niet dat de snelheid dan constant blijft en alleen de toeren vallen.

Heb alles nog eens gecheckt en t euvel doet zich alleen voor bij langere ritten op hoge snelheid. Als ik langer rijd maar onder de 150/160 blijf geen probleem. Heb t vermoeden dat de bak anders te heet wordt en dat daardoor de speling in de bak toeneemt / de weerstand om eruit te schieten minder.
Kan dom klinken, maar da's ongeveer alles wat ik kan bedenken..... en dan zal ik ermee moeten leren leven want een bakrevisie voor alleen die momenten dat ik gedurende langere tijd lekker kan doortrappen vind ikk zonde.

Iemand nog ideeen?

Harry
Rudy

Unread post by Rudy »

Het heeft denk ik te maken met je motor belastingssinjaal ditwil inderdaad ook zeggen dat je bak te warm wordt en ( thermisch ) in zijn vrij springt . Geeft hij niet aan dat hij te warm wordt of zo ?
M.v.g. Rudy
Harry

Unread post by Harry »

Nee, hij geeft niks aan..... hoewel, bij 3 minuten file heb ik laatst wel wat stoom gezien.
Denk dat de thermostaat dan vervangen moet worden.... toch?
willem

Unread post by willem »

ZIe je stoom denk ik eerder aan een doorgeslagen keerring van je waterpomp maar goed de grote vraag is waar komt de stoom vandaan en zie ook geen relatie met die bak
Rudy

Unread post by Rudy »

Nee Nee kan een overdruk ventiel zijn
Rudy

Unread post by Rudy »

springt de aanjager dan nit aan ?
Post Reply

Return to “NL50 Kappa. Technische zaken.”