Kromme schijven

Vraagbaak en discussie over technische zaken.
Voor gevraagd / te koop, ga naar forum NL52.
Voor andere Kappa zaken, ga naar forum NL51
al

Kromme schijven

Unread post by al »

Vraag 1:
weet iemand waarom de schijven van de kappa 2,4 JTD zo snel gaan trillen. Heb eerst de schijven af laten draaien, binnen 10.000 trilde ie al weer als een gek. Nu nieuwe brembo's en blokken erop, en na 5000 voel ik dat het alweer terug begint te komen, Natuurlijk rem ik voorzichtig gedurende die eerste kilometers. (tip: pebo in eindhoven schijven+blokken 140 euri)

Vraag2:
Mijn JTD loopt niet mooi stationair. Het is niet echt hinderlijk, maar na een paar omwentelingen (konstant) geeft de motor een "hik" en loopt even wat sneller. De garagemannen hebben geen idee wat het kan zijn.
garagetest

Re: Kromme schijven

Unread post by garagetest »

ik heb dat eens gehad bij een VW. die schijven

4 keer onder garantie om de 8k km. nieuwe schijven!

bleek later aan het wiellagerhuis te liggen.
versleten, vervangen, weer nieuwe schijven, daarna is het ding de deur uit gegaan dus ik weet niet hoe het afgelopen is...
willem

Unread post by willem »

Mogelijkerwijze is de wielnaaf krom, dit kan komen van een vorige keer dat de schijven krom waren en wordt vaak vergeten te vervangen In dit geval heeft de remschijf de wielnaaf meegetrokken en geloof me in dit geval kun je schijven blijven vervangen

Het domme is alleen dat soms er sprake is van een kromme wielnaaf maar het gebeuren binnen toleranties blijft en is er weinig zichtbaar is

Dat die het 8000 dan volhoudt is alleen te danken aan de dikte van de schijven
al

Unread post by al »

Bedankt voor de info tot zover. Ik ga de wielen maar eens op de auto laten balanceren, dan moet dit direct aan het licht komen lijkt me.

Volgens mij is de Kappa er wel gevoeliger voor aangezien ik dit euvel bij meerdere gehoord heb.

Heeft iemand nog waardoor de onregelmatige stationairloop veroorzaakt kan worden (JTD).??.
garagetest

Unread post by garagetest »

niet alleen bij kappa's
ook bij golf iV en bora's (zelfde auo natuurlik)

rond de zelfde km. stand, alle vier dezelfde wiel problemen...
opnieuw en opnieuw en opnieuw en.......
Dylan

Unread post by Dylan »

Hi, de onregelmatige stationairloop bij een 2.4 JTD is dikwijls te wijten aan de LMM. Kwestie van de LMM afkoppelen en proberen.... Zonder aangesloten LMM loopt de motor in een soort nood loop, dus slechte prestaties maar goed om dit te testen....

Succes! Dylan
willem

Unread post by willem »

Ik denk niet dat kromme naven er uit komen door balanceren aan de auto eerder door bij montage na 100 km de micrometer erop maar helaas dan is het euvel al geschied want dan is er mini slag die zich steeds verder vergroot

Mogelijkerwijze komt die direct na montage al buiten fabrieksspecificaties en slingert die dan al
al

Unread post by al »

De schijven zijn nog niet opgelost, maar wel heb ik een oorzaak voor het trillen gevonden. Ik heb nl 17\" OZ met 225/45 eronder. Bleken in de velgen centreerringen te zitten. Een of andere oen had deze ringen ruimer gedraaid. De wielen zaten dus niet gecentreerd op de naaf. Nieuwe ringen erin en het rolt weer als een zonnetje.
Ronald Kappa

Unread post by Ronald Kappa »

Kromme schijven, heb ik ook gehad (SW 2.0 '99). Het blijkt dat dit een bekend probleem is, want volgens Tuynder in Nootdorp heeft er gedurende de productie een modificatie plaatsgevonden: er moeten nu volgens Lancia geharde schijven op ipv de normale. Heb deze gemonteerd en inderdaad: geen kromme schijven meer en het geheel remt zelfs beter dan voordien.
alfaturbo

Unread post by alfaturbo »

of je koopt een echte alfa.

maar ja
Post Reply

Return to “NL50 Kappa. Technische zaken.”