Lancia Ypsilon 1.1 Elefantino

Discussie en vraagbaak over de Ypsilon, Y10 en A112
Abe

Lancia Ypsilon 1.1 Elefantino

Unread post by Abe »

Hallo,

Er moet een tweede auto komen. Mijn vriendin is erg gecharmeerd van de Lancia Ypsilon 1.1 Elefantino. Er staat er een te koop uit '98 met 78.000km op de teller. Auto ziet er goed uit. Geen roestplekken, banden zijn goed en het geheel is waterdicht. Er zit een lek in de uitlaat maar dat zal worden verholpen door de garage.

Voor we tot aanschaf over gaan wil ik graag weten op welke punten ik verder moet letten? Waar moet ik motorisch op letten bijvoorbeeld. Welke zaken gaan het snelst kapot of dienen vervangen te worden?

Alvast dank voor het meedenken!

Gr.

Abe
Koen

Re: Lancia Ypsilon 1.1 Elefantino

Unread post by Koen »

Abe,

Zelf heb ik een 1.2 uit '97.
Op 105.000 en op 120.000 zijn respectievelijk de linker en rechter draagarm vervangen. De distributieriem voor de eerste maal op 105.000 (sommigen zeggen dat dit tegenwoordig op 60.000 moet ? ). Waterpomp ook op 105.000 (was nog niet kapot, maar volgens toenmalige garage konden ze er dan toch bij en ineens vervangen ...)
Uitlaat nà de katalysator vervangen op 160.000, gelast op 120.000. Bougiekabels en 1 bobine vervangen op 150.000, 2e bobine op 195.000. (Ik weet niet of de 1.1 uit '97 die ook heeft ?)
Tweemaal kabelbreuk aan de achterklep (voor de werking van de achterruitwisser)
Eénmaal serieuze problemen aan de achterremmen : zijn nu van "goud" gezien de kostprijs :-(
Nog iets van electronica vervangen op 190.000 (is ook "goud")
Eerste maal remschijven vervangen op 160.000, blokjes aan 2e of 3e paar bezig.

Nog te doen : lek aan de "krukasborrage" (lek sinds 185.000) en een ventiel voor de ruitewisservloeistof (sinds 170.000).
Eénmaal vervangen : rechterpinkerhuis wegens vocht/dampdruppels. Druppels zijn weer af en toe zichtbaar : laat ik niet meer vervangen.

Roest ? Niks / nada / niente / (en andere talen)
Gepiep en gerammel ? Niks / etc. etc.

Ik vind dat (in mijn geval) de extra kosten nà +/- 150.000 zijn gekomen.

Mijn rijstijl : regelmatig de maximum snelheid van de wagen opzoeken.... (nadat ie warm is ! uiteraard)
Sinds kilometerstand 120.000 in de vakanties en sommige weekends : trekken van aanhangwagen van maximum 400 kg ongeremd. Sinds kilometerstand 150.000 : idem als voorgaand, maar kleine caravan van 750 à 800 kg geremd.

Dus : een 1.1 met 78.000 km : doen, zou ik zeggen. 't Zijn fijne, aangename wagens. Zeker in stadsverkeer en om een kleine parkeerplaats in te glippen.

Koen
Koen

Unread post by Koen »

Aanvulling : cilinderkoppakking vervangen op 120.000.
Door "een" garage foutief geplaatst ... kleppendeksel en nokkenas moesten nadien vervangen worden (door een tweedehands exemplaar op kosten van die garage).
Zwarte bladzijde ....

Koen
Bob Mesman

Unread post by Bob Mesman »

Waar ik ook op zou letten, is dat een 1.1 Elefantino nog onder het toenmalige basismodel kwam, het is een uitgeklede versie, met minder vermogen en minder luxe aan boord. Vergelijk het eens met andere auto's, wanneer de prijs niet veel verschilt kan het fijner zijn een auto met meer luxe te kopen, maar bedenk vooral met electrische zaken: wat er net op zit, kan ook niet kapot.
Mijn vriendin heeft een Yp uit 96 met nu een dikke 160.000km op de teller, de auto rijdt prima, kost niet bijzonder veel in onderhoud, maar de electronica is niet het sterkste punt; er is een knipperlicht wat het soms wel, soms niet doet (oorzaak dus lastig te vinden), en de electrische ramen zijn op het moment kapot. Voor ons geen probleem, je rijdt wel in een Lancia natuurlijk, en wanneer alles het dan weer doet heb je er ook plezier van. Maar je moet er wel tegen kunnen dat het soms kapot gaat...
Bob Mesman

Unread post by Bob Mesman »

Heb even snel gekeken op de site van autoweek, daar kun je mooi vergelijken. Ik denk dat je vooral de stuurbekrachtiging zult missen in de Elefantino, en misschien de hoogteverstelling van stuur en stoel. Ook centrale vergrendeling vind ik zelf bijzonder handig. Daarnaast natuurlijk het vermogen.
Abe

Unread post by Abe »

Hallo Koen,

Heel erg bedankt voor je erg uitgebreide verslag. Ik heb inderdaad (naast de vraag hier) ook zelf nog w onderzoek gedaan en uiteindelijk besloten de auto te kopen. Het gaat om een tweede auto en het aantal kilometers dat er mee gereden gaat worden zal niet zo heel erg veel zijn. In principe een kilometer of 20 per dag. Tis puur bedoeld voor woon- werkverkeer. Als ik jou verhaal zo lees dan kan mijn vriendin nog jaren vooruit voordat er 'problemen' ontstaan. Hoewel je natuurlijk nooit zeker bent als je een Italiaan koopt :-)

Nogmaals erg leuk dat je de moeite hebt genomen!

Gr.

Abe
Abe

Unread post by Abe »

Je hebt helemaal gelijk Bob. Je rijd wel in een 'exclusieve' auto en aangezien mijn auto een Alfa is weet ik wat het is om in een Italiaan te rijden. Denk dat dat ook de reden is waarom mijn vriendin zo weg is van de Ypsilon. Het zijn gewoon leuke auto's die je niet veel tegenkomt. Leuk detail is dat er straks twee zwarte auto's voor de deur staan. Overigens moet ik zeggen dat ik het nieuwe model Ypsilon nog net wat mooier vind. Afijn, die koopt ze over een paar jaar maar :-)

Gr.

Abe
Post Reply

Return to “NL65 Ypsilon, Y10, A112”