aantal vraagjes

Electronische ontsteking
CD's met documentatie voor: Fulvia Flavia Flaminia
Stefan Elshout

aantal vraagjes

Unread post by Stefan Elshout »

Ik ben ongeveer op het punt aan beland dat na een hoop werk mijn fulvia coupe naar de apk kan, en er eindelijk de weg mee op kan.
Nu zit ik nog met wat kleine probleempjes waar 1 van jullie vast wel antwoord op heeft.

Als eerst het verhaal oliedruk... Er is al veel over geschreven op dit forum maar ik kon nog niet echt een antwoord op mijn vraag vinden. Het is namenlijk zo dat als ik de auto start wanneer deze koud is de oliedruk meteen naar maximum vliegt. Wanneer deze ongeveer een halve minuut draait, staat de meter op de helft, maar wanneer de motor redelijk warm is staat de meter eigenlijk op nul... Ik heb er nog niet mee gereden aangezien ze niet gekeurd is e.d. Zolang ik gas geeft, blijft de meter wel rond de helft hangen denk ik, maar ik heb de motor nog nooit echt warm laten worden zodat de olie ook echt doorgewarmt is. Nu heb ik hier een daar gelezen dat mensen al jaren zo rond rijden zonder problemen, en ik vraag me af of dit een probleem is. Ik ben vooral bang dat als ik een keer in de file sta met de auto, dat het angstzweet me uitbreekt wanneer de oliedrukmeter voor langere tijd op nul staat. Ik heb nog geen drijfstanglagers e.d. gecontroleerd omdat de motor eigenlijk heel erg netjes klinkt zonder enige rare geluiden, tikken, kloppen of wat dan ook. Zo te zien is de motor de laatste weet ik veel hoeveel jaar niet uit elkaar geweest. Oja er zit nu een 15W40 olie in. En ik heb eventueel nog wel reserve oliepompen liggen waarvan er 1 nog met een speling die redelijk binnen de perken is, als dit het probleem zou zijn.

Mijn tweede vraag: Mijn auto heeft ooit links-voor een ongelukje gehad wat toen slecht gerepareerd was. Ik heb het zelf weer redelijk netjes gemaakt, het ziet er nu best aardig uit, maar het blijft een slecht scherm met plamuur enzo wat nooit een prijswinnaar wordt. Nu heb ik nog een sloper met een zeer goed linker voor scherm, en ik zou deze, als de auto zich na een tijdje (technisch) goed bewezen heeft, willen vervangen door het nette scherm. Nu wil ik graag weten of er mensen zijn die vaker een compleet scherm hebben vervangen, en waar je in dat geval op moet letten.

Alvast bedank voor de moeite en ik hoop dat er mensen zijn die hier wat antwoorden op hebben,
Groeten Stefan Elshout
Huib Geurink

Re: aantal vraagjes

Unread post by Huib Geurink »

Het overdruk ventiel in het olie circuit gaat open bij ong 6 bar. Hoger kan de oliedruk dus nooit worden. Als het ventiel goed werkt tenminste. Als je oliedruk naar volle schaal gaat bij koude motor zou je kunnen concluderen dat je een 6 bar zender hebt en het ventiel goed werkt.

Het is toch zaak om even die zender te controleren. Er zijn 6 bar, 7 bar en 8 bar zenders. Het staat op de onderkant van de zender. Je moet hem dus demonteren. Ik heb een testopstelling om ze over het hele gebied te controleren en zonodig te repareren.

Heb je een 6 bar zender dan is volle schaal ook de aanwijzing die je wilt hebben vanaf zeg 3000 toeren bij warme motor. Bij een 7 bar zender is de maximum waarde op ca 3/4 van volle schaal en bij een 8 bar zender is de maximum waarde net boven de helft.

Het zou dus ook kunnen zijn dat je een 8 bar zender hebt en het oliedrukventiel traag open gaat bij dikke olie.

Jaren rondrijden is relatief. De ene rijdt nog geen 5000 km per jaar en de ander zoals ik rijdt meer dan 40.000 km per jaar. Ik zou in ieder geval niet rijden met een te lage oliedruk. Als je er op tijd bij bent is de krukas meestal niet beschadigd. Je kunt dan volstaan met schoonmaken (ook van binnen), polijsten, grondboringen herstellen en monteren met nieuwe lagerschalen. Met geluk zijn ook de cilinders nog aan de maat. Dan is het enkel honen en nieuwe zuigerveren. Rijdt je door met lage oliedruk dan beschadigt niet alleen de krukas maar ook je tuimelaarassen en andere assen. De uitlaattuimelaars 1 en 4 liggen aan de laatste mem. Die gaan het eerste. De tuinmelaarassen kun je demonteren zonder de motor uit elkaar te halen.

Te lage oliedruk kan liggen aan een versleten oliepomp of uitgelopen lagers. Meestal beide. Nu ik weer volop nieuwe oliepompen heb ben ik nog al snel met het vervangen van de oliepomp. Het gebeurt wel eens dat enkel een nieuwe pomp niet het gewenste resultaat op levert.

Die schermen vervangen wijst zich vanzelf. Best veel werk. Je moet al die puntlassen uitboren. Als je de daarvoor bestemde freesjes gebruikt met een goede electrische boor scheelt het al veel.
Stefan Elshout

het is een 2e serie met veglia meters, de zender is ook van veglia en 7 bar. De meter gaat koud inderdaad niet helemaal naar max, maar zo goed als. Ik heb de zender al eens verwisseld met een jeager 7 bar en zag geen verschil (enkel gaf deze iets meer aan... minimaal) Ook heb ik er even jeager tellers op aangesloten, en zag ook toen weinig verschil. Hierdoor had ik het idee dat de meter en zender niet echt het probleem waren. Verder heb ik na het kleppen stellen een keer de pakking van het kleppendeksel er niet helemaal goed op terug gezet, en toen spoot de olie er uit, wat volgens mij betekend dat de Flow van de pomp er wel is, alleen de druk niet (of is dit een erg vreemd hersenspinsel?) Toch zou ik de zender graag willen laten controleren om er in iedergeval zeker van te zijn.
Ik heb hier in het ergste geval een losse geslepen krukas, een gehoond cilinderblok met zuigers en veren e.d. Ik wilde eigenlijk deze onderdelen niet monteren omdat de motor nog zo netjes loopt en klinkt, en dit pas doen als de auto grondig aangepakt wordt. Ik denk dat het zonde zou zijn dit te vervangen en dan niet de klepzittingen, kleppen, klepgeleiders, lagering van de tuimelaarsassen, tuimelaars enz enz te doen. Als ik het doe zou ik het eigenlijk gelijk helemaal goed willen doen...
Denkt u dat het zinnig is om eerst de pomp te vervangen en dan te kijken wat het opleverd voordat ik de complete motor zou gaan demonteren?
Ik neem aan dat een dikkere olie als 20W50 vooral jezelf voor de gek houden is, en het probleem niet oplost, want de bovengenoemde waardes zijn waarschijnlijk voor de voorgeschreven 10W40?
Ik ben wel benieuwd wat de kosten zijn als u de zender zou controleren, dan heb ik in iedergeval zekerheid dat dat in orde is, en ik zou ook erg graag eens bij u rondkijken om al het moois te bekijken, en wat waardevolle kennis van de fulvia op te doen.
Dat rechter voorscherm zal inderdaad wel voor elkaar komen dan.
Bedankt voor de moeite!
Koos

Unread post by Koos »

Stefan, als je zekerheid wilt hebben over de oliedruk sluit dan een manometer aan op de zenderaansluiting ,zo krijg je de juiste oliedruk te zien ,ipv rommelen met diverse metertjes.
Ik heb al eens een voorscherm moeten vervangen ,vind het een hele klus,als je geen plaatwerkervaring hebt moet je er zelf niet aan beginnen.
Stefan Elshout

Hoi Koos, Ik heb dit inderdaad geprobeerd... enkel betekende dit het einde van mijn manometer, toen had ik een kapotte manometer en wist ik nog steeds niks, waarschijnlijk geen manometer voor vloeistof geweest ofzo:-) Maar het is inderdaad een goede manier om zeker van je zaak te zijn. ik weet alleen niet of dit bij koude motor kwaad kan aangezien je dan geen overdrukventiel hebt toch??
En dat scherm.... ja... je moet een keer ervaring op doen toch??
Huib Geurink

Unread post by Huib Geurink »

De originele meter ijken is in feite een stuk eenvoudiger en betrouwbaarder als je toch de manometer hebt.
Stel dat je de originele zender tijdelijk vervangt door een manometer en hem dan weer terug zet. Dan heb je twee keer een ding los gedraaid en weer vast gedraaid. Je weet nog steeds niet of ze gelijk aanwijzen want het toerental en de temperatuur van de olie zal iedere keer net anders zijn als je ze na elkaar afleest.

Dezelfde manometer en de zender op een T stuk monteren. T stuk aan een drukregelaar. Drukregelaar aan de compressor. Weerstandmeter aan de zender. Draaien aan de drukregelaar en zo het bereik aflopen van 0 tot 6 of 7 of 8 bar al naar gelang van het type zender. Bij 0 bar moet de weerstand 300 Ohm plus of min 10% zijn. Bij de maximale druk moet de weerstand 0 Ohm zijn. Daartussen verloopt de weerstand omgekeerd lineair met de druk. Bij een 7 bar zender ziet het verloop er dan als volgt uit:

0 bar = 300 Ohm
1 bar = 257 Ohm
2 bar = 214 Ohm
3 bar = 171 Ohm
4 bar = 129 Ohm
5 bar = 86 Ohm
6 bar = 43 Ohm
7 bar = 0 Ohm

De drukmeter van de Fulvia is geen wetenschappelijk meetinstrument. Dat is ook nergens voor nodig. Er kan dus wat afwijking op zitten. Als er bij 0 bar een afwijking is van 30 Ohm en bij 7 bar een van 10 Ohm zou ik me er niet druk over maken.
David

Unread post by David »

Stefan,

Ik heb mijn Fulvia uitgerust met een mechanische oliedrukmeter. Ik geloofde ook niet dat de motor kon draaien op nul oliedruk, maar wilde inderdaad niet ineens een drijfstanglager in mijn hand hebben langs de snelweg.
Effectief kostte het een eurotje of 20, is het niet origineel, maar zie ik dus wel daadwerkelijk wat de oliedruk doet. De originele meter zit er overigens ook nog in. Ik kan dan ook goed vergelijken.

De originele meter komt nooit boven de helft, en staat inderdaad op nul bij stationair toerental. De mechanische oliedrukmeter staat bij stationair echter op dik 1 bar, terwijl dit volgens de boekjes minimaal een half bar mag zijn. Prima dus. De originele meter op de helft betekent mechanisch ergens tussen de 5 en 6 bar in mijn auto. Dat verschil van 1 bar zie je niet terug op de originele meter Dit heeft de auto op 3500 toeren. Als laatste, als ik start, klimt het elektrische metertje traag omhoog, maar op het ogenblik dat deze van de nul af komt, ook al vrij snel, heb ik al maximale oliedruk, 6 bar en een beetje, te zien op de mechanische meter

Bottom line natuurlijk, een motor kan nooit zonder oliedruk draaien.... Maar je hoeft het metertje natuurlijk niet te geloven. Ik wilde gewoon zeker weten wat de olie doet. Niet origineel, maar ook een oplossing.

Succes ermee natuurlijk.
David
william

Unread post by william »

De lage oliedruk kan natuurlijk ook aan een afgebroken olietuutje liggen. Dit tuutje zit onderin het blok en voorziet de oiliepomp/benzine pomas van olie. Met verwisselen van de distributieketting breken ze regelmatig af en wordt de opening van het tuutje vergroot van 1,5 naar 3mm. (persoonlijke ervaring) Dit wil de oliedruk best verlagen. Te zien met verwijderd kleppendeksel en en zaklamp. het tuutje hoort ca 2mm lang te zijn en is taps.
Stefan Elshout

Ik hoor het al, zodra ik tijd heb ga ik het bovengenoemde huiswerk uitvoeren. Bedankt voor de goede tips en reacties!! Als ik er niet uit kom laat ik weer wat van me horen, als ik er wel uit kom zien jullie binnenkort een fulvia langs rijden
lucas

Unread post by lucas »

2 cm bedoel je neem ik aan?
Post Reply

Return to “NL85 Fulvia, Flavia, Flaminia, Stratos”