123 ignition

Electronische ontsteking
CD's met documentatie voor: Fulvia Flavia Flaminia
Jasper

123 ignition

Unread post by Jasper »

Tijdens "onze" rit vorige week heb ik met een aantal mensen gesproken over de ontsteking van onze Fulvia. Van het weekend heb ik wederom getracht alles op tijd te zetten maar blijf het idee hebben dat er geen sprake is van een optimale verbranding bij mijn Fulvia.
Een aantal van jullie Fulvisten hebben al ervaring met de 123 ignition waarbij je dus de hele handel van veertjes, contactpunten, condensator etc. vervangt door een electronisch geregelde ontsteking.

Mijn vraag is nu eigenlijk, is dit nu werkelijk het ei van columbus of meer iets voor mensen (zoals ik) die genoeg van de ontstekingsperikelen van de standaard stroomverdeler.

Ik zag overigens op het net dat de 123 ignition niet voor Lancia modellen leverbaar is. Is dit zo of heeft dit te maken met een wijziging in de afstelling?

Gr. Jasper
Huib Geurink

Re: 123 ignition

Unread post by Huib Geurink »

De electronische ontsteking voor Fuilvia die ik verkoop laat ik maken bij 123. Mechanisch is hij compatibel met de originele Marelli ontsteking. De 3 verschillende curves die op de Fulvia's worden gebruikt zitten er alle drie in en kun je kiezen met een draaischakelaartje.

Zoals je zelf al zegt, de contactpunten, condensator, veertjes en gewichtjes vervang je door een microprocessor gestuurde ontsteking. Ook overigens de 4 mogelijk niet meer gelijke nokken en de stroomverdelerkap en rotor, die nu van een gangbaar type zijn. Er zit een fase-regeling in die er voor zorgt dat de vonken exact om de 90 graden komen. Daardoor wordt eventuele excentriciteit en slijtage van de tanwieltjes ook weg geregeld. De stroombegrenzing voor de bobine wordt electronisch geregeld zodat je zwaardere bobines (vanaf 1 ohm en hoger) kunt gebruikten zonder weerstand.
Een keer goed afstellen en hij staat verder goed.

Een van de voordelen is ook dat ie of goed is of kapot. Dat laatste heb ik nog niet mee gemaakt overigens. Die ouderwetse onstekingen met veertjes en gewichtjes kunnen een vonk produceren met een foute vervroegingscurve waardoor je risico loopt van opblazen van je motor.

Kosten zijn als volgt:
electronische ontsteking 320 euro
optioneel rode Beru bobine van 1,5 ohm 50 euro
optioneel set bougiekabels van topkwaliteit, genummerde 8mm siliconen kabels met haakse aansluiting op de verdeler: 90 euro
Jasper

Unread post by Jasper »

Dat wordt weer investeren wellicht. Heb je die setjes op voorraad liggen? Dan kom ik binnenkort wel een keertje langs.

Ciao,
Jasper
arthur

Unread post by arthur »

De S3 had alweer een paar weken stilgestaan, want als het een beetje weer is pak ik tegenwoordig de motor voor de plezierritjes.

Vandaag mocht de Fulvia er weer uit, nadat de tellerraampjes waren vervangen door doorzichtige, en gelijk de controlelampjes in het dashboard waren vervangen door LED's. Het zal allemaal wel niet mogen, maar daar trek ik me lekker niks van aan ;-)
Kon ook eindelijk goed bij de schakelaar van de aanjager, dus stand I daarvan doet het ook weer. Italianen maken sluitringen van opgedroogde undercoating, blijkt. Even een Noord Europeesche oplossing met metalen ringen toegepast; en die werkt wel ;-)

Het is even doorstarten met droge carbs, maar dan loopt dat motortje na twee keer hoesten gewoon zonder choke zo'n 500RPM stationair. Dat was voorheen simpelweg ondenkbaar! Na wat opwarmen loopt het op naar ca. 750RPM. Het was altijd een eorm 'geklooi'om de auto uit de erg benepen garage te manouvreren omdat stationair draaien met koude motor nu eenmaal alleen kon met de choke heel erg uitgetrokken. Nu hoef je niet eens gas bij te geven; koppeling laten opkomen, en het toerental past zichzelf aan.

Bij een verkeerslicht wegrijden was voorheen even een keer gas geven, en daarna pas gas geven met opkomende koppeling, maar dat hoeft niet meer.

De motor loopt werkelijk als een zonnetje. Weet niet waar dan op slaat trouwens...

Of de auto werkelijk sneller is geworden vraag ik me af, maar de 'driveability' is zoveel beter geworden; het bruikbare toerenbereik/versnelling zoveel groter dat het lijkt alsof er een LPT op is gezet.
Ron

Unread post by Ron »

Is inderdaad een verbetering, dubbel en dwars zijn geld waard.
Peter Coolsma

Unread post by Peter Coolsma »

Even iets off-topic, maar ik heb voor het oude vertrouwde systeem een ongebruikte verdelerkap gevonden op eBay... Mijn beste vangst van het jaar! Zit er al op en volgens mij is Emeralda er zeer tevreden mee. Kan ik het 123-systeem nog wel even uitstellen...
Post Reply

Return to “NL85 Fulvia, Flavia, Flaminia, Stratos”