Mooi gat in de zuiger. Gevolg van detonatie.
De veertjes van de vervroeging van de originele Marelli ontsteking niet helemaal fris meer. Mengsel iets te arm. Bingo.
Hoe komt het dat de andere zuigers er nog zo'n klap beter uitzien? Je zou zeggen dat die ook wel sporen van detonatie moeten laten zien, of heb ik het dan bij het verkeerde eind? Of stond er van 1 carburateur 1 sproeier dusdanig fout, dat dit slechts bij 1 zuiger is opgetreden?
Ik moet de carburateurs nog uit elkaar halen maar ik ga er van uit dat de ontsteking aan de vroege kant stond en dat voor 3 ook nog eens het mengsel te arm was.
Hierboven stond een stukje van lucas waarin hij zei dat hij de Golden Lodge bougies moest monteren.
Ik (en vroeger mijn vader) zijn al jaren aan het proberen hoelang bougies het uithouden tot ze er daadwerkelijk mee stoppen. Nu moet ik zeggen dat mijn bewondering voor Golden Lodge bougies aanmerkelijk is gestegen. 15 jaar geleden kocht mijn vader een alfa 33 met 90.000 km erop, zette er nieuwe Golden Lodges in en reed er mee tot er 310.000km opstond. Daarna een andere 33 gekocht met 105.000km en bougies overgezet. Er staat nu 217.000km op en er is er nog geen 1 kapot gegaan. Het blijkt dus dat deze bougies al 15 jaar meegaan en 352.000km. Ik vind dit redelijk bizarre resultaten zeker aangezien mensen vaak elk jaar bougies vervangen. Het zal niet meer zo optimaal zijn als met nieuwe bougies, maar starten en rijden doet ze nog altijd uitzonderlijk goed.
Het heeft misschien niet veel met de fulvia te maken, maar voor sommige mensen misschien tot leuk om te weten.