Remmen ontluchten Flavia

Electronische ontsteking
CD's met documentatie voor: Fulvia Flavia Flaminia
Marcel

Remmen ontluchten Flavia

Unread post by Marcel »

Hallo Collega's,

Zondag ga ik naar Coppa Bella Macchina en zaterdag wil ik nog even de hoofdremcylinder vervangen. Dit i.v.m. de spontaan vastlopende remmen. Uit eerde postings heb ik de volgorde van ontluchten reeds kunnen vinden , nu heb ik nog één prangende vraag:

Het betreft de hoofdremcylinder met de 2 pompjes bovenop, als ik het goed heb van het merk Dunlop. Is Heb ik goed begrepen dat het de bedoeling is dat de remmen enkel en alleen worden ontlucht door de pompjes? Vorige keer, bij de gereviseerde 40 jaar oude cylinder, probeerde ik het ook met de pompjes, maar dat had nauwelijks effect. UIteindelijk heb ik toen ontlucht mbv de voetrem .

Vriendelijke groet,
Marcel
Bart Verbeek

Re: Remmen ontluchten Flavia

Unread post by Bart Verbeek »

Marcel
Ik heb bij ons in de buurt bij de autospeciaalzaak (Brezan achtige toestanden bij jullie) een tube met een klepje gekocht; zoiets als hieronder beschreven:

http://i26.tinypic.com/23uo0m.jpg

quote: >

Ik weet niet hoe het met de Flavia's zit, maar bij het superduplex systeem van Girling (s2 fulvia) is er wel degelijk een volgorde te volgen.
Ik heb er een mooi prentje van (in de klusschuur liggen - dus nu waardeloos); maar met zulk tubetje in een plastic colaflesje gaat het als een fluitje van een cent. En, je moet geen klusmaat meer hebben in de auto. Je moet tijdens het ontluchten wel zien dat het voorraadbakje steeds wordt aangevuld, anders ben je niet meer aan het ontluchten....

Waarschijnlijk heb je al een aantal keer de nippels gebruikt, maar indien het een eeuwigheid is geleden, even toch een aantal nieuwe nippels in de aanslag houden.... Je zou er maar staan, en zondag moet je klaar zijn voor de parade!

succes!
Hein Reedijk

Unread post by Hein Reedijk »

Beste Marcel,
Het ontluchten van het dunlop-remsysteem met je echt met de pompjes doen, en niet met het rempedaal. als je dat doet, zeker met een wat oudere hoofdremcilinder, loop je het risico dat je de hoofdremcilinder lek trapt (heb ik ook een keer gedaan). Heb je de nippels wel ver genoeg open gedraaid? De pompjes moeten redelijk gemakkelijk naar beneden te drukken zijn. Remslangen niet verstopt?
Ik ben wel benieuwd naar dat Brezan-ontluchtsysteem, ga ik ook eens proberen.
Groet, Hein.
Bart Verbeek

Hein (en alle andere geïnteresseerden)

heb net het remontluchtingsdingetje gevonden dat ik, naar alle tevredenheid, ook gebruik:

http://www.kapaza.be/Auto_onderdelen/Di ... chter.html

Het ding kost 6.05€, dus ik vind dat we meteen alle hoofdwegen moeten blokkeren, blokkades allerhande opwerpen, want dit is vééél te duur! Man man man, wat verliezen we toch koopkracht! Ongehoord! ;-)

Er zit voor die prijs zelfs het schemaatje bij hoe het duplex Lancia remsysteem moet ontlucht worden (volgorde)... gekker moet het niet worden.

De kerel is volgens mij een handelaar; dus lig mekaar niet te overbieden, hij heeft er ongetwijfeld meer op stock!
Bart Verbeek

nu ik toch reclame aan het maken ben, die kerel verpatst ook nog een nagelnieuwe benzinepomp (fulvia)voor 25 euros.

(zometeen mijn percentje is gaan halen bij die kerel) ;-)
Walter van Gruythuysen

Unread post by Walter van Gruythuysen »

Bart,

Ik ben laatst bij Brezan geweest. Daar hebben ze alleen een drukvaatje dat op je vloeistofreservoir komt en je systeem onder druk zet. Dan kan je een voor een de nippels openschroeven en wacht tot er geen lucht meer uitkomt. Het was duur (meer dan E 40). Ik heb het niet gedaan omdat de fulvia geen schroefdopje op het reservoir heeft en ik twijfelde of dit wel werkt. Ik sta open voor dit 6 euro setje, maar dan moet ik niet zover moeten rijden.

Walter
Hein Reedijk

Unread post by Hein Reedijk »

Dezelfde onluchter wordt op ebay Engeland aangeboden voor 2 pond. Ik heb net de verzendkosten opgevraagd.
http://cgi.ebay.nl/One-Man-Brake-Clutch ... mZ26024781
lucas

Unread post by lucas »

Slangetje aan het ontluchtings nippeltje, in fles met een paar cm oude remolie losdraaien en pompen, niets mis mee.
Kun je ook zonder hulp.
Huib Geurink

Unread post by Huib Geurink »

Bij de Dunlop remmen zit er een kogeltje onder de ontluchtnippel. Waarom denkt meneer Gehenaiu dat dat kogeltje er zit?

Enne, het onderwerp is ontluchten van Flavia remmen. Die dat moet zeer beslist met die twee knoppen.
Bert Ewalds

Unread post by Bert Ewalds »

Deze ontluchter is al jaren te koop bij "Anglo Parts" in Belgie en Nederland
Onderdelen voor MG, Triumph etc
In Nederland in Veenendaal in Belgie in Mechelen

Bert
Post Reply

Return to “NL85 Fulvia, Flavia, Flaminia, Stratos”