electronische ontsteking.

Electronische ontsteking
CD's met documentatie voor: Fulvia Flavia Flaminia
Jasper

electronische ontsteking.

Unread post by Jasper »

Graag wilde ik weten wie er allemaal ervaring heeft met electronische ontsteking op de Fulvia.
Ik kwam er eentje etegen op internet die niet teveeel kost en werd nieuwschierig.

Voor de geinteresseerden heb ik hier een adresje....
http://www.warehouseautoparts.com/store/page80.html

Geniet van het fijne weer!
Jasper.
Walter van Gruythuysen

Re: electronische ontsteking.

Unread post by Walter van Gruythuysen »

Jasper,

Ook bij mij is de ontsteking de grootste bron van ellende. Ik rijd heel veel met de fulvia, zo'n 1000 km per week.

Toch rijd ik nog met het originele verdeler/puntjes etc systeem. Als je het probleem echt wilt oplossen moet je de volgende punten oplossen:

Verdelerhuis goed gelagerd en speling vrij
Vervroeging volgens de correcte curve
Verdelerkap en rotor zonder vonk overslag
Alle overige delen van de ontsteking in perfecte staat brengen
Puntjes en condensator optimaal maken en goed op tijd zetten.

Met het pertronix setje los je alleen het laatste op. De eerste 3 dingen op het lijstje zijn zo langzamerhand aan het uitsterven in goede staat. Het inbranden van punten en verlopen van het tijdstip wordt vaak aan de puntjes verweten. Toch is dat niet terecht. Puntjes die inbranden of verlopen zijn bijna altijd het gevolg van het slecht functioneren van een van de andere componenten van het ontstekingssystem

Ik vraag me af of je er wel iets mee op schiet met dit electronische systeem. Je haalt een schakeltje eruit en vervangt dit door een ander schakeltje waarvan de betrouwbaarheid nauwelijks beter is. Het hangt er maar van af hoe goed je een en ander ingebouwd krijgt.

Je kunt dit ook bereiken met een Velleman setje (www.velleman.be) van EURO 15. Als er dan onderweg iets mis gaat kun je in ieder geval op ouderwetse wijze weer thuis komen door een paar draadjes weer anders aan te sluiten.

Ik wacht nog even tot er een fabrikant komt die de juiste verdeler op de markt brengt. Ik weet dat er een is die dat kan, maar de details laat ik aan Huib over.

Geniet van het mooie weer!

Walter van Gruythuysen
David

Unread post by David »

Jasper,

Wat Walther zegt is correct. Als je echt overweegt een elektronische ontsteking te monteren, dan moet daar wel aanleiding voor zijn zeg maar. De auto gaat er niet beter van lopen als de rest van de ontsteking bagger is.
Ter vergelijking, mijn Facel heeft een ontsteking die geheel nieuw is, alle onderdelen ervan. Toch bleef het ding belabbert stationair lopen, hoewel dit ook gewoon een karateristiek van de motor is dat ie stationair wat minder is.
Ik heb er vervolgens een ontsteking van retronics opgezet, die in feite niks anders doet dan de volle stroom niet door de puntjes te leiden. Ik denk dat ie hetzelfde werkt als de ontsteking die Walther aangeeft. Lang heb ik gedacht over een pertronix, maar punt is dat als die faalt, dan sta je echt gestrand, terwijl het nu een kwestie is van 2 draadjes om te polen, en dan koppel ik het kastje los als het ware, en kan je gewoon door. Wel zo handig als je met de auto op vakantie bent.

De Facel is hierdoor stationair beter gaan lopen. Op toeren maakt het niks uit, en een groot deel van de verbetering zal wellicht tussen de oren zitten. Als ik jou was zou ik eerst de originele ontsteking goed nakijken en wellicht gewoon laten reviseren. Dat levert denk ik een wereld van verschil op!

Succes ermee!
David
Jasper

Unread post by Jasper »

Goeie tips heren!

Ik heb hier gelukig 2 ontstekingen liggen waarvan ik er eentje eens zal gaan reviseren.
De ontsteking op de auto zal ik gaan voorzien van nieuwe puntje's en condensator.

Ik heb al wel door dat een goeie afstelling van deze een wereld van verschil maken, samen met de timing.
Ook een nieuw luchtfilter mag hier niet ontbreken hoorde ik.

Ik heb de boel bij Brezan neergelegd (ondertussen in de jaren een goed adresje van me geworden) om de spullen te bestellen.
Mocht dit niet lukken houd ik me aanbevolen aan adresje's waar deze deeltje's wel te vinden zijn. ;-)

Voor nu: vriendelijk bedankt!

Dit weekeind ook zo lekker genoten van het weer?
Ik ben samen met een maatje van mij wezen toeren met een Fiat 124 spider en mijn Fulfje; heerlijk!

Groeten,
Jasper.
Huib Geurink

Unread post by Huib Geurink »

Vergeet de andere punten die Walter noemde niet. De veertjes die de vervroegingscurve bepalen zijn vaak veel te slap of zelfs fout. Als je euro 95 tankt wil je de vervroeging helemaal zeker in orde hebben. Hier zou je nog de keus hebben van euro 98 maar in een aantal landen zoals Italie heb je die keus vaak niet.

Ik rijd nu met een prototype van een electronische ontsteking die prima voldoet. De microprocessor die de vervroeging en fase correctie regelt zit samen met de electronica samengebouwd in het huis van de ontsteking. Er zitten geen contactpunten in. De verdeelkap en rotor zijn industrie standaard en kun je voor een paar euro overal kopen.

Ik kom uit de electronica en ken de zwakke punten. Zoals Walter al zegt als je een electronische ontsteking monteert doe het dan goed, Monteer er een waar je ook voordeel bij hebt ipv enkel een schakel vervangen door een mogelijk zwakkere schakel terwijl de rest nog steeds half of helemaal gaar is.

Nog een paar weken en dan laat ik productie aantallen maken. Die kun je dan direct monteren in de plaats van de originele en die leg je net als ik voor het zeker in de kofferbak. Zijn geen dingen van 25 euro.
bert

Unread post by bert »

hoi,zoals ik ooit eerder heb aangegeven,is een goed werkende ontsteking merkbaar van invloed op het lopen van de motor (lees vonk capaciteit).
mij is eerder diverse malen opgevallen dat een goede en sterke vonk een merkbaar gladder rondlopen van de motor tot gevolg heeft en een geluidsreductie betreffende de verbrandingsgeluiden(wat komt door de betere ontbranding van het mengsel)
ik ben van mening dat een goede mechanische ontsteking die voorzien wordt van een elektronische vervanger van de condensator en punten en in combinatie met een hoog vermogen bobine,een merkbare aanwinst is voor de auto en rijeigenschappen,wanneer je het dan bekijkt vanuit de motorprestatie.

bert
Hein Reedijk

Unread post by Hein Reedijk »

Gaat e.e.a. ook op de flavia passen? Ik heb wel belangstelling!
Groet, Hein.
Huib Geurink

Unread post by Huib Geurink »

Tuurlijk past ie daar op. Maar niet alles tegelijk anders raak ik overstresst.
koos

Unread post by koos »

Word dit een aangepaste 123ignition,of ga je zelf iets maken naar eigen ontwerp.
Heb je ook een richt prijs
koos

Unread post by koos »

deze vraag was bedoeld voor Huib
Post Reply

Return to “NL85 Fulvia, Flavia, Flaminia, Stratos”