APK

Electronische ontsteking
CD's met documentatie voor: Fulvia Flavia Flaminia
Ron

APK

Unread post by Ron »

Vandaag de auto op keuring gebracht. Helaas werd afgekeurd ivm het feit dat er te veel remdrukverschil was op de achterremmen. Op zich vreemd zijn een jaar geleden gereviseerd. Heeft iemand ervaring hiermee.

Groeten Ron
Peter Coolsma

Re: APK

Unread post by Peter Coolsma »

Girling of Dunlop?

...enne... Door Huib of een beun (al dan niet goedbedoelend)?
David

Unread post by David »

Ron,

Jammer zeg. Mijne gisteren wel goedgekeurd.

Ik heb natuurlijk geen echte ervaring met APK keuringsstations, maar wel 2 klassiekers die af en toe gekeurd moeten worden. Volgens mij maakt het echt heel veel uit bij welk keuringsstation je komt. Ik heb mijn Facel wel eens gepoogd te laten keuren bij een bevriende garagist. Deze heeft mij vriendelijk doch dringend de deur gewezen met het feit dat hij een dermate nauwkeurige remmentestbank heeft, dat hij mij aanraadde de auto te laten keuren bij een garage die dat niet heeft, omdat oldtimers zelden door zijn remmentest heenkwamen. Hij had vroeger een apparaat wat je meenam in de auto, en als je dan remde, dan meette dit ding zeg maar de remvertraging. Dat was onnauwkeuriger, maar had ie weggedaan omdat er geen vraag meer naar was.
Het klinkt natuurlijk bizar, maar volgens mij is het heel belangrijk om een welwillende garagist te hebben, die het ook leuk vindt om een dergelijke auto te keuren.

Maar goed, de remmen. Ik zou nogmaals goed ontluchten en wellicht een paar keer goed en heel hard remmen, dat wil ook wel eens werken. Mij pa heeft een Buick uit 1956, welke als ie een tijdje stilgestaan heeft naar rechts trekt bij het remmen. Eigenlijk een soort van remdrukverschil op de voorremmen. Na een paar keer goed remmen is dat over en remt ie gelijkmatig.
Ergens in Zuid Frankrijk 2 weken geleden trok mijn Fulvia ineens ook naar een kant bij hard remmen. Na een paar keer 'doorremmen' was dat over.

Succes ermee in elk geval
David
Ron

Unread post by Ron »

De remmen heb ik zelf gereviseerd. Volgens mij wel goed. Uiteraard niet te tippen zoals Huib het doet. Daarvoor doe ik het niet vaak genoeg. Wat ik wel gezien heb is dat er geen olie uit de cilinders komt en dat er geen verschil is in remblokdikte met de rechterkant. Je zou zeggen dat beiden gelijkmatig remmen.
Voor wat betreft het APK keuringsstation maakt het inderdaad verschil uit waar je gaat. De garage waar ik was heeft vorig jaar mijn Alfa 156 afgekeurd vanwege het feit dat er een haarscheurtje in de handremkabel zat, welke alleen zichtbaar werd als je eraan boog. Ze zijn zeer nauwgezet. Wat ik nu gedaan heb is de blokjes van de rem welke het slechter doet nog een keer geschuurd en de schijven met remreiniger gereinigd. Daarna ontlucht ik deze kant nog. Krijg ik hem niet door de keuring ga ik naar een ander keuringsstation alwaar men niet nauwkeurig meet.

Wordt vervolgd.
Walter van Gruythuysen

Unread post by Walter van Gruythuysen »

Ron,

Wat David meldt snijdt wel hout. De achterremmen van een Fulvia doen nauwelijks mee tijdens het rijden. Zeker als je de auto niet te veel gebruikt en een defensieve rijstijl hebt (dat laatste weet ik natuurlijk niet). Als je remmen goed wilt houden moet je ze wel gebruiken. Ik zou zeker een paar keer hard remmen op weg naar de APK.

Doordat ik mijn coupe dagelijks gebruik en ook wel eens een noodstop moet maken als je op een file inrijdt is de auto steeds beter gaan remmen. Hij heeft na de revisie nog wel eens naar 1 kant getrokken maar dat is nu geheel voorbij. Ik heb natuurlijk wel het onvolprezen Dunlop systeem zonder bekrachtiging.

succes!

Walter
Bart Verbeek

Unread post by Bart Verbeek »

Volgens mij is het gewoon een kwestie van:

1. remmen achter nog eens demonteren en monteren. De remzuigers helemaal indrukken.

2. een grote toer doen met fulvia. Lijkt me geen straf.

3. naar apk rijden met 'shocker' in binnenzak.

4. bij afkeuring door de apk-veldmaarschalk, gewoon de onverlaat neerleggen met shocker.

5. ererondje rijden met goedremmende Fulvia.

(puntje 4 is optioneel)

Maar als het die snuiter is van het handremkabelverhaal, is het misschien ook gewoon ouwerwets miereneuken, of is het mierenneuken?! Bij ons is een bepaald percentage verschil tussen links en rechts geoorloofd. Ik dacht 12% verschil.

Even een voorbeeldje om het verschil tussen de Belgische en de Nederlandse keuring te illustreren:
Ik was met mijn berlina door de Turnhoutse keuring gepoeierd: uitlaat gaar, de richtingaanwijzers op de spatborden waren voor de sier en 1 cardan knakte als een ouwe knook. 20m verder werd ik uitgewuifd met een groene kaart, dus goedgekeurd voor de openbare weg. De mannen hebben zich heerlijk geamuseerd met de luchthoorn, extra dotjes gasgeven zodat de hele hal gevuld werd met Fulvia-herrie en met het mooie vertoon onder de motorkap (die dubbele gasfabriekjes werkten hypnotiserend). Remmen lichten, ophanging, ... euh, niemand heeft er naar gekeken.
Eerlijkheidshalve moet ik toegeven, dit is enkel voor de oldtimers zo (wagens met nummerplaat beginnende met een O). Alle andere voertuigen worden met een iets meer 'serieux' bekeken. Voor de goede orde: de Fulvia is in optima forma ondertussen hoor!

En Ron, veel succes met de herkeuring!
william

Unread post by william »

Ik heb vandaag mijn 1200Hf laten keuren en voor het eerst bij een grote fiat/alfa/lancia dealer bij mij in de buurt. In eerste instantie bij het, telefonisch, maken van de afspraak dacht ik een verkeerde keus te hebben gemaakt," Wat voor lancia zei u dat u had? Fluvia? ".
Ik besloot door te zetten en op te gaan voor een heropvoeding van in ieder geval de receptionist. Daar aangekomen stonden in no time alle verkopers op de parkeerplaats en heb ik anderhalfuur met de keurmeester over die goede oude tijd staan praten. Kosten 29Euro en een goedgekeurde HF waarbij de meeste APK punten niet eens gecontroleerd, maar aangenomen goed bevonden werden.
Al met al een leuke middag!
O ja, de receptionist, 18 jaar, weet inmiddels ook wat een Fulvia is!
Peter Coolsma

Unread post by Peter Coolsma »

Ach ja... Ik keek ooit eens bij de Lancia-dealer in Gouda naar een vrijwel nieuwe (1500 km ofzo) serie 3 Fulvia. Moest 12 mille kosten. Was van een voormalige hoge pief bij Lancia Nederland, dik 25 jaar onder deken in een verwarmde garage gestaan, remmen preventief gereviseerd, kortom "the works". Rook zelfs nog als nieuw.

Ik een vervolgafspraak maken voor bezichtiging. Een mevrouw aan de lijn. "OK. U wilt een bezichtiging van de Lancia Fulva. Ik ga even contact opnemen met degene die daarover gaat".

Let even op mijn (in dit geval correcte) spelling... Ben benieuwd wat ze wel niet gedacht zal hebben...

:-)

Achteraf was ik met die auto wel veel goedkoper uit geweest. Tenzij... Ach, je weet het niet. Uiteindelijk wilde de familie van de overleden ex-eigenaar niet dat de auto verkocht werd...
Huib

Unread post by Huib »

Een auto is een serieuze zaak. Ruim over de 1000 kilo waarmee je dik boven de 100 rijdt. Een enorme kinetische energie waarmee je flink schade aan kunt richten.
Iedereen die aan een auto sleutelt dient zich terdege bewust te zijn van de grote verantwoordelijkheid die hij heeft t.o.v zichzelf en anderen. Daar mag voor geen millimeter aan getornd worden
De auto dient gewoon in orde te zijn. Punt. Los van het feit of je al dan niet verheven ideeen over de RDW en de APK hebt, kun je de keurmeester zien als iemand die je om een second opinion vraagt. Als je dan toch moet betalen, is het een goed plan om dan ook de beste te nemen met een remmentestbank.

De RDW is overigens niet geinteresseerd in het feit of de auto veilig is of niet, maar kijkt op z'n best of de autoos voldoen aan een aantal eisen die ze kunnen testen. Gezien de RDW ook zelf de regels opstelt is een telefoontje binnenshuis voldoende om de regels aan te passen. Dat gebeurt om schadeclaims te voorkomen, niet om de veiligheid van de autoos beter te garanderen. Ze geven vervolgens een keuringsbewijs af wat door iedere burger wordt opgevat als een bewijs dat de auto veilig is. Niets is minder waar. Ik krijg Fulvia's binnen met geldige APK die in feite levensgevaarlijk zijn en dat al jaren zijn. Ik snap heel goed dat geen enkel keurmeester de ca 12000 onderdelen van een Fulvia allemaal kan testen. Het probleem is dat de RDW dat zelf niet snapt of althans niet vermeldt op het keuringsformulier. Er zou op ieder keuringsbewijs met grote rode letter moeten staan dat de keuring maar een wassen neus is. Het staat er niet eens op met kleine zwarte lettertjes. Zelfs niet in meer wazige (lees juridische) bewoording.

Onder RDW versta ik in dit verband ook de garages die APK keuring doen. Ze worden immers door de RDW aangesteld en gecontroleerd en het keuringsbewijs is op naam van de RDW. In feite is de RDW een uiterst criminele organisatie waar je het best maar niks mee te maken kunt hebben om er niet mee besmet te raken. Het kwaad is echter al geschied maak ik op uit bovenstaande. Het gaat er al niet meer om om de auto op een goede wijzen door de MRi scanner te halen maar om de regels te ontlopen om een papiertje met wat vlekjes inkt te verkijgen.
Ron

Unread post by Ron »

Voor wat betreft de mate van remmen van de auto ben ik niet bang. Hij remt ontzetten goed. Kan misschien toch een oorzaak zijn dat de auto een tijdje heeft stilgestaan en daarna direct gereden naar het APK-keuringsstation, welke vijf minuten bij me vandaan is.
De volgende keer in ieder geval een paar keer hard remmen vantevoren.
Post Reply

Return to “NL85 Fulvia, Flavia, Flaminia, Stratos”