olie lekkage V bak fulvia 3

Electronische ontsteking
CD's met documentatie voor: Fulvia Flavia Flaminia
frans

olie lekkage V bak fulvia 3

Unread post by frans »

Hallo: betreft een 5 bak: Hij heeft olielekkage langs de schakelas uitgang. (Omhoog gaande asbeweging neemt olie mee, die vervolgens afgeschraapt wordt als het asje naar beneden gaat. Hier zit een bronzen bus met inliggende O ring. Deze ring heb ik onlangs vernieuwd, maar lekt nog steeds (balen want het is veel werk) De oorzaak is dat de as gewoon te veel speling heeft. De bronzen bus moet dus vervangen worden, maar ik weet niet hoe ik eraan moet komen. Heeft iemand ervaring en/of een tip?
Groeten, frans keser.
Huib

Re: olie lekkage V bak fulvia 3

Unread post by Huib »

Het is de vraag of alleen die bus vervangen voldoende is. Het asje is van slecht staal en slijt ook. Enkel de dia van het asje meten volstaat niet. Je moet het opspannen op draai- of slijpbank omdat ze in de regel S-vormig vervormen. Dat is ook logisch als je de bewegingen en vooraal de krachten analyseert.

S1 bakken hebben het probleem ook. In sterkere mate zelfs.

Het asje moet eerst zuiver gemaakt worden. Als de slijtage niet meer is dan een paar hondersten dan volstaat slijpen. Anders eerst zuiver slijpen en opchromen. Vervolgens op maat slijpen. Of zuiver slijpen en verbussen met gehard assenstaal van 50hrc

Vervolgens bussen draaien van goede kwaliteit aluminium brons op ondermaat. De juiste kwaliteit hangt af van de hardheid van je asje. Dan de busjes plaatsen en in lijn op de juiste maat ruimen.

Al met al best wat werk. Zeker ook omdat de bak helemaal uit elkaar moet.
Jasper

Unread post by Jasper »

Hoi Frans,

Ik heb hier evt nog wel een 5-bak liggen.
Mischien is dat makkelijker?

Jasper.
frans

Unread post by frans »

Huib: bedankt voor je uitleg; ik begrijp dat het niet even een ander geleiderstuk inpersen inhoud. Dan heeft het voorstel van Jasper mijn voorkeur. (Waarschijnlijk heeft mijn bak flink wat km's erop zitten;de auto heeft ooit een LPG installatie gehad, en de motor is al vervangen heb ik gezien)

Jasper: ; Inderdaad zou de bak vervangen misschien de beste oplossing zijn. Wil je me even mailen franskeser@gmail.com (prijsidee en of je ver van regio eindhoven woont) Hoor 't wel, groet, frans.
Hein

Unread post by Hein »

Mijn S1-bak heeft inmiddels ook nieuwe bronzen busjes, en lekt niet meer. Ik heb nog met het idee gespeeld om een soort rubber harmonica-mofje te monteren rond de schakelas. Om te voorkomen dat er (schurend) vuil in de lagers komt, en om eventuele olielekkage tegen te gaan. Het uitslijten komt lijkt mij voor een deel ook door de motortrillingen. En hoe groter de speling, hoe groter het uitschurend effect.
Huib

Unread post by Huib »

Klopt, Hein, dat je zo min mogelijk speling wilt hebben. Als je maar iets te veel speling hebt gaat ie "klapperen" en wordt het snel erger. Als je enkel nieuwe busjes geplaatst hebt had je veel geluk dat je asje nog redelijk was.
Ik heb ook nog alternatieven de revu laten passeren zoals een O ring. Maar als je een groef maakt heb je weer minder werkend oppervlak waardoor de boel weer sneller slijt. Voor iets er boven op heb je weer te weinig ruimte.
Beste is de zaak zo maken dat het met een speling van 0,01 werkt en beter materiaal voor het busje gebruiken. Daardoor moet je ook weer beter materiaal voor het asje van het klepeltje gebruiken.
frans

Unread post by frans »

Huib, je hebt het over een O ring+groef..die zit er van fabriekswege bij de S3 in, inclusief de harmonika-mof bovenop, waar hein het over heeft....bij een vorige fulvia 3 van mij was de lekkage over na het vervangen van deze O ring. Alleen deze keer niet; te veel speling denk ik. De oudere modellen hebben inderdaad alleen een bus..
Heb vandaag die motor+bak opgehaald in groningen. Deze bak heeft duidelijk minder speling, ga hem komende week onderhanden nemen, hij krijgt in iedergeval nieuwe o ring en keerringen voor ie in mijn coupe gaat.......
Huib

Unread post by Huib »

Vergeet de keerring in de gever voor de snelheidsmeter niet. Ik zou ook de synchromeshen even opmeten. Ik heb nog een flinke doos nieuwe.
Post Reply

Return to “NL85 Fulvia, Flavia, Flaminia, Stratos”