Hitte bestendige tape om uitlaat.
Hitte bestendige tape om uitlaat.
Kwam in een klassiek autotijdschrift een advertentie tegen waarin men adverteerd met een hittebestendige tape welke om het uitlaatspruitstuk gewikkeld wordt. Las verder op hun internetsite "www.agriemach.com" dat deze tape niet allen het geluid reduceerd maar ook meer PK's zou opleveren.
Is dit mogelijk en zo ja op welk principe berust dit dan. Heeft iemand hier ooit va gehoord ?
Is dit mogelijk en zo ja op welk principe berust dit dan. Heeft iemand hier ooit va gehoord ?
Re: Hitte bestendige tape om uitlaat.
Je vertraagt daarmee de afkoeling van de uitlaatgassen en daarmee hun "krimp", en daarmee weer de vertraging (afnemende snelheid) van de gasmassa; bij afkoeling wordt volume minder bij gelijke hoeveelheid gas. Ik neem aan dat Lancia hier rekening mee heeft gehouden, getuige de kleiner wordende diameter van de (originele) uitlaatlijn, waardoor (theoretisch) de afnemende snelheid door krimp wordt gecompenseerd door een kleiner wordend kanaal waar de stroom doorheen gaat (theorie wil: snelheid x doorsneeoppervlak = constant, maar dat geldt bij gelijke temperatuur en dus alleen een redelijke aanname over een hele kleine afstand).
Allemaal leuk en aardig, maar ik denk dat het heel lastig wordt dat goed tot z'n recht te laten komen in de standaard configuratie met twee dempers en nogal wat knikken met hele verschillende afkoelingspatronen. Bij korte competitie uitlaatlijnen zal dat beter werken.
Allemaal leuk en aardig, maar ik denk dat het heel lastig wordt dat goed tot z'n recht te laten komen in de standaard configuratie met twee dempers en nogal wat knikken met hele verschillende afkoelingspatronen. Bij korte competitie uitlaatlijnen zal dat beter werken.
Thomas heeft gelijk dat dit principe gebruikt wordt. Ik zie dit ook niet bij een std Fulvia uitlaat tot zijn recht komen. Een tweede reden is om de motorruimte koeler te houden en daarmee hopelijk ook de inlaatkanalen en -lucht. Maar als met het std luchtfilter rijdt lijkt me dit niet nodig. Een derde argument (en daarmee ook de deur dichtdoend) is dat het er stoer uit ziet. Competitie auto's hebben het, dus wil iedere golf rijder dit ook. Samen met blauwe slangen en ge-annodiseerde alu ventieldoppen. Ik zou het niet doen....
Nou niet dat ik het wil doen, ik was alleen nieuwsgierig naar het principe.
Is zeer interessant.
Maar zou het ook het geluid reduceren ?
Bedankt voor jullie uitleg.
Is zeer interessant.
Maar zou het ook het geluid reduceren ?
Bedankt voor jullie uitleg.
Ron,
Ook uit je ty-rap om de pook maak ik op dat je het geluidniveau te hoog vindt. Is dit geluid nou niet een van de aspecten waarom het rijden met een Fulvia zo leuk is? Ik heb nu al een half jaar een radio niet aangesloten in de auto zitten en kan me er steeds moeilijker toe zetten de laatste speaker te monteren en alles aan te sluiten. De kick van het motorgeluid met bijbehorende snelheidsbeleving is veel te mooi.
Ook uit je ty-rap om de pook maak ik op dat je het geluidniveau te hoog vindt. Is dit geluid nou niet een van de aspecten waarom het rijden met een Fulvia zo leuk is? Ik heb nu al een half jaar een radio niet aangesloten in de auto zitten en kan me er steeds moeilijker toe zetten de laatste speaker te monteren en alles aan te sluiten. De kick van het motorgeluid met bijbehorende snelheidsbeleving is veel te mooi.
Ja daar zit wat in. Ik heb ook een radio ingebouwd. Maar ik betrap mezelf erop dat ik de radio niet aan heb en constant met open raam rij. Het geluid stoort me helemaal niet.
Ik las toevallig het artikel in een blad en werd nieuwsgierig naar het principe.
Ik las toevallig het artikel in een blad en werd nieuwsgierig naar het principe.
ik heb een cassettebandje met het fulvia-geluid vanaf de buitenkant... voor het geval ik het geluid binnen te zacht vind 
gr,
Ramon

gr,
Ramon
hahahaha, zelfde hier , geen radio, altijd raampje open, heerlijk dat geluid.
Bij mijn gele had ik altijd een stijve nek (links dus).